I den kommende weekend køres året første World Endurance Championship løb, og det er her vi for første gang får en indikator for magtforholdet i alle klasserne.
Der er rigtigt mange nyheder og spændende ting vi alle kan glæde os til. De fleste danske øjne hviler nok på Tom Kristensen og den opdaterede Audi R18 e-tron quattro. Og det er bestemt også spændende at se om de har genfundet speeden. I slutningen af sidste sæson var de helt åbenlyst ikke hurtige nok i forhold til Toyota. Der er dog ingen tvivl om at der er arbejdet hårdt hen over vinteren hos Audi Motorsport, og der er testet mange forskellige ting. Senest så vi bilerne køre med på Sebring og vinde sikkert, helt uden modstand fra de andre teams. Én ting er dog sikkert og det er at Audi sigter imod endnu et World Endurance Championship, men spørgsmålet er så hvad Toyota vil gøre ved det?
Den opdaterede Toyota TS030 Hybrid har vi endnu ikke hørt/set meget til, ud over at vi ved at der sket rigtig mange ting med den bil på lige fod med Audi’en.
Besætningerne hos de to rivaliserende teams er stadig også helt i top, og derfor er det lagt op til et brag af et racerløb den 14. april på Silverstone. Lad os håbe på at vejret tilsmiler England den dag, og lader dette racerløb blive en duel på teknologi, strategi og færdigheder, så vi kan blive klogere på styrkeforholdet.
De øvrige LMP1 biler kommer fra Rebellion Racing og Strakka Racing. Selvom det er både flotte og meget seværdig racerbiler, så har de under normale omstændigheder ikke en chance imod Toyota og Audi.
LMP2 klassen bliver i 2013 det helt store med 10 teams, og klassen byder igen i år på dansk deltagelse i skikkelse af David Heinemeier Hansson, der kommer til start i en Morgan – Nissan for OAK Racing. Den bil har bestemt potentiale til at lave gode resultater.
LMP2 feltet er nærmest kun Nissan motorer på Silverstone, eneste der skiller sig ud er Lotus som kommer med deres helt nye Lotus T128. Derfor lægges der op til et felt som er meget jævnbyrdige på power siden, og derfor bliver det helt afgørende hvor gode chauffører der er i de enkelte teams, og samtidig hvor gode de enkelte teams er til at sætte deres biler op til banerne.
Jeg tør ikke udnævne en favorit i dette felt, men jeg tør godt pege på at David Heinemeier Hansson, som deler bilen med Olivier Pla og Alex Brundle, har en stor chance for at ende i toppen af feltet.
GTE Pro klassen er lidt en skuffelse for her kommer der kun 3 team, og det er Porsche AG Team Manthey, Aston Martin Racing og AF Corse, der hver kommer med 2 biler.
Det bliver et race imellem Aston Martin Vantage V8, Ferrari 458 Italia og Porsche 911 RSR. Det er bestemt meget flotte og hurtige biler, men ét så smalt felt giver bare ikke det mest fantastiske racerløb. Alle 3 biler er opdaterede/nye, og dermed kender vi ikke styrkeforholdet. Der har været tekniske udfordringer hos alle tre teams under forberedelses tests, så det er vanskligt at have et klar billede af hvor sejren i denne klasse skal placeres.
GTE Am klassen er langt mere interessant, og igen med dansk deltagelse via Aston Martin Racing. Vi skal se Le Mans teamet Christoffer Nygaard, Kristian Poulsen og Allan Simonsen køre deres Aston Martin Vantage V8 i dette løb som forberedelse til Le Mans.
Ud over det danske team kommer Larbre Competition, Krohn Racing, AF Corse, IMSA Performance Matmut, 8Star Motorsports og Proton Competition.
Der er ikke så megen tvivl hos mig om at Krohn Racing er favorit med deres Ferrari 458 Italia, men det betyder ikke at de ikke kan vippes af pinden. Selvfølgeligt er Aston Martin Vantagen en hurtig bil, men desværre har den ikke vist helt den samme performance som kan drives ud af en Ferrari 458 Italia.
Hertil er der selvfølgeligt Porsche 911 GT3 RSR og Chevrolet Corvette C6-ZR1 med i feltet, og begge de to biler viser fra tid til anden at de kan være med fremme, og måske overrasker de på søndag?
Løbet køres på søndag den 14. April fra klokken 12, UK tid.
Deltagerliste:
|
|
# |
Kl. |
Team |
Kørere |
Bil |
|
1 |
1 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
André Lotterer
|
Audi R18 e-tron quattro |
|
|
|
|
Benoit Tréluyer
|
|
|
|
|
|
Marcel Fässler |
|
|
2 |
2 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
Tom Kristensen
|
Audi R18 e-tron quattro |
|
|
|
|
Loïc Duval
|
|
|
|
|
|
Allan McNish |
|
|
3 |
7 |
LMP1 |
Toyota Racing |
Alexander Wurz
|
Toyota TS030 |
|
|
|
|
Nicolas Lapierre |
|
|
4 |
8 |
LMP1 |
Toyota Racing |
Anthony Davidson
|
Toyota TS030 |
|
|
|
|
Sébastien Buemi
|
|
|
|
|
|
Stéphane Sarrazin |
|
5 |
12 |
LMP1 |
Rebellion Racing |
Nicolas Prost
|
Lola B12/60 Coupé - Toyota |
|
|
|
|
Neel Jani
|
|
|
|
|
|
Nick Heidfeld |
|
|
6 |
13 |
LMP1 |
Rebellion Racing |
Andrea Belicchi
|
Lola B12/60 Coupé - Toyota |
|
|
|
|
Mathias Beche
|
|
|
|
|
|
Cong Fu Chen |
|
|
7 |
21 |
LMP1 |
Strakka Racing |
Nick Leventis
|
HPD ARX-03c - Honda |
|
|
|
|
Danny Watts
|
|
|
|
|
|
Jonny Kane |
|
|
8 |
24 |
LMP2 |
OAK Racing |
Olivier Pla
|
Morgan - Nissan |
|
|
|
|
David Heinemeier Hansson
|
|
|
|
|
|
Alex Brundle |
|
|
9 |
25 |
LMP2 |
Delta-ADR |
Tor Graves
|
Oreca 03 - Nissan |
|
|
|
|
Antonio Pizzonia
|
|
|
|
|
|
James Walker |
|
|
10 |
26 |
LMP2 |
G-Drive Racing |
Roman Rusinov
|
Oreca 03 - Nissan |
|
|
|
|
John Martin
|
|
|
|
|
|
Mike Conway |
|
|
11 |
31 |
LMP2 |
Lotus |
Kevin Weeda
|
Lotus T128 |
|
|
|
|
Christophe Bouchut
|
|
|
|
|
|
Vitantonio Liuzzi |
|
|
12 |
32 |
LMP2 |
Lotus |
Thomas Holzer
|
Lotus T128 |
|
|
|
|
Dominik Kraihamer
|
|
|
|
|
|
Jan Charouz |
|
|
13 |
35 |
LMP2 |
OAK Racing |
Bertrand Baguette
|
Morgan - Nissan |
|
|
|
|
Ricardo Gonzalez
|
|
|
|
|
|
Martin Plowman |
|
|
14 |
41 |
LMP2 |
Greaves Motorsport |
Chris Dyson
|
Zytek Z11SN - Nissan |
|
|
|
|
Michael Marsal
|
|
|
|
|
|
Tom Kimber-Smith |
|
|
15 |
45 |
LMP2 |
OAK Racing |
Jacques Nicolet
|
Morgan - Nissan |
|
|
|
|
Jean-Marc Merlin |
|
|
16 |
47 |
LMP2 |
KCMG |
Alexandre Imperatori
|
Morgan - Nissan |
|
|
|
|
Matthew Howson
|
|
|
|
|
|
Jim Ka To |
|
|
17 |
49 |
LMP2 |
Pecom Racing |
Luis Perez Companc
|
Oreca 03 - Nissan |
|
|
|
|
Nicolas Minassian
|
|
|
|
|
|
Pierre Kaffer |
|
|
18 |
51 |
GTE PRO |
AF Corse |
Gianmaria Bruni |
Ferrari 458 Italia |
|
|
|
|
Giancarlo Fisichella |
|
|
19 |
71 |
GTE PRO |
AF Corse |
Kamui Kobayashi
|
Ferrari 458 Italia |
|
|
|
|
Toni Vilander |
|
|
20 |
91 |
GTE PRO |
Porsche AG Team Manthey |
Jörg Bergmeister
|
Porsche 911 RSR |
|
|
|
|
Patrick Pilet
|
|
|
|
|
|
Timo Bernhard |
|
|
21 |
92 |
GTE PRO |
Porsche AG Team Manthey |
Marc Lieb
|
Porsche 911 RSR |
|
|
|
|
Richard Lietz
|
|
|
|
|
|
Romain Dumas |
|
|
22 |
97 |
GTE PRO |
Aston Martin Racing |
Darren Turner
|
Aston Martin Vantage V8 |
|
|
|
|
Stefan Mücke
|
|
|
|
|
|
Bruno Senna |
|
|
23 |
99 |
GTE PRO |
Aston Martin Racing |
Paul Dalla Anna
|
Aston Martin Vantage V8 |
|
|
|
|
Frédéric Makowiecki
|
|
|
|
|
|
Pedro Lamy |
|
|
24 |
50 |
GTE AM |
Larbre Competition |
Patrick Bornhauser
|
Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
|
|
|
|
Julien Canal
|
|
|
|
|
|
Fernando Rees |
|
|
25 |
57 |
GTE AM |
Krohn Racing |
Tracy Krohn
|
Ferrari 458 Italia |
|
|
|
|
Niclas Jönsson
|
|
|
|
|
|
Maurizio Mediani |
|
|
26 |
61 |
GTE AM |
AF Corse |
Jack Gerber
|
Ferrari 458 Italia |
|
|
|
|
Matt Griffin
|
|
|
|
|
|
Marco Cioci |
|
|
27 |
76 |
GTE AM |
IMSA Performance Matmut |
Raymond Narac
|
Porsche 911 GT3 RSR |
|
|
|
|
Christophe Bourret
|
|
|
|
|
|
Jean-Karl Vernay |
|
|
28 |
81 |
GTE AM |
8Star Motorsports |
Vicente Potolicchio
|
Ferrari 458 Italia |
|
|
|
|
Rui Aguas
|
|
|
|
|
|
Philipp Peter |
|
|
29 |
88 |
GTE AM |
Proton Competition |
Christian Ried
|
Porsche 911 GT3 RSR |
|
|
|
|
Gianluca Roda
|
|
|
|
|
|
Paolo Ruberti |
|
|
30 |
95 |
GTE AM |
Aston Martin Racing |
Christoffer Nygaard
|
Aston Martin Vantage V8 |
|
|
|
|
Kristian Poulsen
|
|
|
|
|
|
Allan Simonsen
|
|
|
31 |
96 |
GTE AM |
Aston Martin Racing |
Roald Goethe
|
Aston Martin Vantage V8 |
|
|
|
|
Stuart Hall
|
|
|
|
|
|
Jamie Campbell-Walter |
|
|
Vejgaard
Læs mere om: Allan SimonsenChristoffer NygaardDavid Heinemeier HanssonTom KristensenSilverstone14/04/13 - Silverstone - FIA WEC - FIA VM |