Der er blevet skruet godt til, i DS3-værkstederne hen over vinteren. Et nyt reglement i Citroën DS3 Cup har nemlig åbnet op for en række optimeringer i både motorrum og på undervogn. Katalysatoren er blevet erstattet af en FIA-godkendt racerkatalysator, der danner langt mindre varme i motorrummet, hvilket som bekendt er lig med flere hk. Derudover har en ny motormapning hævet ydelsen til mere end 200 hk og hele 300 Nm. Da en Citroën DS3 Cup-racer kun vejer 1.120 kg inklusiv fører, er det en særdeles mærkbar effektforøgelse.
For at tøjle de mange ekstra kræfter er der desuden foretaget ændringer på undervognen. Det er små detaljer hist og her der får DS3 Raceren anno 2013 til at opføre sig endnu mere som en racerbil. Bøsningerne i bagtøjet er skiftet til nogle langt stivere af slagsen. Resultatet er, at bagtøjet ikke længere skubber sig under hård belastning, og derved forstyrer balancen i bilen. På forhjulsophængene er kommet særlige krængningsstabilisatorer. De er fuldt justerbare og bevirker, at styregeometrien kan indstilles langt mere optimal til selv de skarpeste kurver. Så omgangstiderne i DS3 Cup-feltet bør få et ordentlig gok nedad i år.
Du kan derfor rolig forvente, at det bliver et kæmpe brag af et åbningsløb når DS3 Cup racerne stiller til start i weekenden 20-21 april på Djurslands kuperede, og berygtede, racerbane. Hvilken bedre måde at byde foråret velkommen end at tage til racerløb? Vel mødt…
Løbskalenderen for 2013
Ring Djursland, den 20. - 21. april
Padborg Park, den 4. - 5. maj
Sturup, S, den 25. - 26. maj
Rudskogen, N, den 8. - 9. juni
GP Jyllandsringen, den 23. - 25. august
DM Jyllandsringen, den 28. - 29. september
Citroën DS3 Cup Racer (Foto: Citroën Danmark)
Klassen
Det er 3. sæson for Citroën DS3 Cup, som udmærker sig ved at give motorsportsentusiaster mulighed for at deltage i fuldblods racing til en overkommelig pris.
Citroën DS3 Cup Racer er baseret på en DS3 THP155 standardbil med 155 hk, som mappes til 200 hk og 300 Nm. Topfarten er godt 235 km/t og accelerationen fra 0 – 100 km/t ca. 6,5 sekund. DS3 Cup Racer er bl.a. udstyret med D2-undervogn og D2 forbremser samt 6 punkts OMP sikkerhedsbur.
Man kan købe bilen incl. kit for 170.000 kr. ekskl. moms + ombygning, som kan vælge selv at stå for eller få andre til at gøre det.
Takket være sponsorer som TOTAL (hovedsponsor), OKI, Michelin, Citroën Finans og CITROËN DANMARK er der en stor præmiepulje på 100.000 kroner at kæmpe om og dækning af mange af de omkostninger, som deltagerne normalt står for.
Det gør Citroën DS3 Cup til den bedst supporterede motorsportsklasse i Danmark. De 15 første biler støttes bl.a. med 100.000 kr. i præmiepenge, lave driftsomkostninger grundet et restriktivt reglement, betalt tilmeldingsgebyr til alle seks løb, betalt og opstillet fælles telt ved alle løb, catering, samt gratis motor- og gearkasseolie fra Total ved alle løb og racedele til meget fornuftige priser.
Man kan læse mere på sitet www.ds3cup.dk.
Mange nye kørere
Blandt de nye kørere i klassen for 2013 kan nævnes det unge racertalent fra Viborg, Jacob Kallestrup, som i samarbejde med Citroën forhandleren Bojsen Biler A/S tager skridtet fra gokart til racerløb i rigtige biler. Hertil kommer Thomas Fjordbach fra Ålborg i samarbejde med Citroën forhandleren Kjærsgaard Auto, Niklas Dall Knudsen fra Haderslev, Jørgen Worthmann fra Haderslev, Kim Lund fra Madbull Racing og vinder af Renault Clio Cup i 2012, Michael Nissen fra Middelfart og teamet Café Razz og Mikkel Lippmann fra København. Fra sidste sæson fortsætter biler fra HJ Performance og Citroën forhandleren Andersen Biler A/S.
Citroën Danmark Læs mere om: Ring Djursland21/04/13 - Ring Djursland - Citroën DS3 Cup |