Tom Kristensen var hurtigst Så er world endurance championship sæsonen i gang. 1. fri træning er kørt og måske er vi en smule klogere. Desværre er vejrforholdene ikke optimale, med en luft temperatur på 9 grader, og en meget fugtig bane. Vejret har været fugtig hele formiddagen, og der har kun momentært været et tørt spor imens de andre klasser har kørt på banen. Derfor bliver det selvfølgeligt en meget forsigtig start fra alle, og den første ½ time af denne session foregik for alles vedkommende på regnvejrsdæk. Herefter begyndte banen at tørre op.
Top-5 efter en ½ time så sådan ud
TOYOTA RACING - TOYOTA TS030 - Hybrid - 1:59.950
AUDI SPORT TEAM JOEST - AUDI R18 e-tron quattro - 2:00.669
TOYOTA RACING - TOYOTA TS030 - Hybrid - 2:01.595
REBELLION RACING - LOLA B12/60 Coup - 2:03.026
STRAKKA RACING - HPD ARX 03c - Honda - 2:03.596
Meget overraskende skulle der gå 40 minutter før vi så Audi nummer 1 på banen, men den returnede direkte tilbage til pitlane. Den holdte dog ikke så længe her, før de kom på banen og satte en hurtig omgang.
Rygtet går på at Toyota i denne weekend stiller op med en let opgraderet TS030 – Hybrid (2012 version), men Toyota vil ikke lige nu udtale sig om det. Det kunne tyde på at deres 2013 er forsinket, og hvorfor er den så det?
LMP2 klassen byder på den helt nyt Lotus T128, men efter den 1 time havde ingen af bilerne været på banen, og de ligner ikke biler der er klar til at køre racerløb endnu. På den ene bil er der reklame stickers, men den anden er nærmest cabonfiber sort. Ikke den bedste start for et team der vil sælge denne bil, som kunde bil.
10 min før slut kom begge biler på banen, men desværre præsterede de ikke noget der kunne bruges til så meget på resultattavlen. Bilen med nummer 31 returnerede nærmest med det samme til pitlane, hvorimod bilen med nummer 32 kørte nogle flere omgange, indtil der stor damp/røg ud af bagenden på bilen, og den returnerede til pitlane. Der er ikke meget at glæde sig over hos Lotus lige nu.
Vi kan godt være tilfredse med denne session, for det meste af tiden var det Audi Sport Team Joest med nummer 2 der var hurtigst, og det er bilen hvor Tom Kristensen sidder. Samtidig blev LMP2 klassen domineret af OAK Racings Morgan – Nissan med nummer 24 og det er bilen hvor David Heinemeier Hansson sidder. Længe var det, det danske GTE am Aston Martin Racing team der var hurtigst, men hen imod slutningen tabte de et par placeringer.
Til slut i denne session blev der virkeligt kørt stærk, ihvertfald i forhold til den fugtige bane, og Tom kristensen endte med at være den hurtigste på banen.
Her er tiderne fra den første fri træning. Der udestår endnu en fri træning senere på dagen, i dag.
|
Pl |
# |
Klasse |
Team |
Bil |
Diff |
Tid |
|
1 |
2 |
P1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 E-Tron Quattro |
|
1:55.130 |
2 |
1 |
P1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 E-Tron Quattro |
0.026 |
1:55.156 |
3 |
7 |
P1 |
Toyota Racing |
Toyota Ts030 - Hybrid |
1.419 |
1:56.549 |
|
4 |
8 |
P1 |
Toyota Racing |
Toyota Ts030 - Hybrid |
1.520 |
1:56.650 |
5 |
12 |
P1 |
Rebellion Racing |
Lola B12/60 Coup |
3.690 |
1:58.820 |
6 |
26 |
P2 |
G-Drive Racing |
Oreca 03 - Nissan |
3.736 |
1:58.866 |
|
7 |
13 |
P1 |
Rebellion Racing |
Lola B12/60 Coup |
3.765 |
1:58.895 |
8 |
21 |
P1 |
Strakka Racing |
Hpd Arx 03c - Honda |
4.993 |
2:00.123 |
9 |
24 |
P2 |
Oak Racing |
Morgan - Nissan |
6.555 |
2:01.685 |
|
10 |
25 |
P2 |
Delta-Adr |
Oreca 03 - Nissan |
7.231 |
2:02.361 |
11 |
49 |
P2 |
Pecom Racing |
Oreca 03 - Nissan |
8.572 |
2:03.702 |
12 |
35 |
P2 |
Oak Racing |
Morgan - Nissan |
8.730 |
2:03.860 |
|
13 |
47 |
P2 |
Kcmg |
Morgan - Nissan |
9.012 |
2:04.142 |
14 |
45 |
P2 |
Oak Racing |
Morgan - Nissan |
16.509 |
2:11.639 |
15 |
41 |
P2 |
Greaves Motorsport |
Zytek Z11sn - Nissan |
17.767 |
2:12.897 |
|
16 |
71 |
GTE Pro |
Af Corse |
Ferrari F458 Italia |
17.835 |
2:12.965 |
18 |
31 |
P2 |
Lotus |
Lotus T128 |
18.283 |
2:13.413 |
19 |
92 |
GTE Pro |
Porsche Ag Team Manthey |
Porsche 911 Rsr (997) |
18.602 |
2:13.732 |
|
20 |
50 |
GTE Am |
Larbre Competition |
Chevrolet Corvette C6-Zr1 |
18.890 |
2:14.020 |
21 |
91 |
GTE Pro |
Porsche Ag Team Manthey |
Porsche 911 Rsr (997) |
19.676 |
2:14.806 |
22 |
95 |
GTE Am |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
19.781 |
2:14.911 |
|
23 |
96 |
GTE Am |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
20.101 |
2:15.231 |
24 |
99 |
GTE Pro |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
20.470 |
2:15.600 |
25 |
76 |
GTE Am |
Imsa Performance Matmut |
Porsche 911 Gt3 Rsr |
21.032 |
2:16.162 |
|
26 |
88 |
GTE Am |
Proton Competition |
Porsche 911 Gt3 Rsr |
21.121 |
2:16.251 |
27 |
57 |
GTE Am |
Krohn Racing |
Ferrari F458 Italia |
22.321 |
2:17.451 |
28 |
32 |
P2 |
Lotus |
Lotus T128 |
23.153 |
2:18.283 |
|
29 |
61 |
GTE Am |
Af Corse |
Ferrari F458 Italia |
23.194 |
2:18.324 |
30 |
81 |
GTE Am |
8 Star Motorsports |
Ferrari F458 Italia |
24.853 |
2:19.983 |
31 |
97 |
GTE Pro |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
|
|
|
Vejgaard
Læs mere om: Silverstone14/04/13 - Silverstone - FIA WEC - FIA VM |