FIA WEC   15/04/13

Sikker sejr til Audi og Tom Kristensen
World Endurance Championship - og også sejr til den danske Aston Martin
Dagen idag bød på det forløsene øjeblik hvor den internationale endurance serie kørte sit første løb. Det hele foregik på Silverstone i England. Det var også i dag vi skulle være vidner til det første reelle opgør imellem Audi og Toyota, og lad mig med det samme fortælle at den drabelige duel udeblev.

Toyota havde sat sig på den første startrække, og derudfra var forventningerne selvfølgeligt tårnhøje til et godt og ikke mindst spændende racerløb, men skuffelsen indfandt sig hurtigt, da Toyota nærmest ikke havde noget som helst at skyde med. Den speed vi så fredag, udeblev i dag. Til gengæld kunne Audi holde det høje tempo hele vejen, og fremfor en duel imellem Audi og Toyota, kom det til at handle om en ren duel imellem de to Audier.

Det svingede hen over løbet, hvilken af de to Audier der førte, men det afgørende stik blev taget af Allan Mcnish kun 4 minutter fra slut af løbet, hvor han i en ren overhaling kørte forbi holdkammeraterne, og dermed sejrede han i Audi R18 e-tron quattro med nummer 2 sammen med Tom Kristensen. Audi nummer 1 havde tilsyneladende en defekt på hybridsystemet der gjorde at den ikke ydede optimalt.

Der er ikke nogen tvivl om at vi med rette kan være væsentligt skuffede over Toyota’s performance i dag. De er ikke engang i næheden af at konkurrere med Audi. Lad os håbe på at Toyota meget snart finder 2013 modellen af deres TS030 frem, og at den har væsentlig mere speed, for ellers bliver 6 timers løber på Spa- Franchorchamps om få uger ’ a walk in the park’ for Audi.

Rebellin Racing, vil jeg ikke sige skuffe, men en ren benzin bil kan fortsat bare slet ikke være med, det er fortsat faktum. Rebellion Racings LOLA B12/60 Coupe bidrog dog stadig til underholdningen for tilskuerne. Bilen lyder helt fantastisk, for den har stadig den skarpe racerlyd som tilskuerne aldrig får nok af.

LMP2 klassen var spændende hele vejen, og OAK Racing med Olivier Pla, David Heinemeier Hansson og Alex Brundle, var som forventet med i fronten af feltet hele vejen. Teamet arbejde godt og det resulterede i en flot 2. plads. Teamet var under voldsom konkurrence det sidste kvarter, hvor det flere gange skiftede imellem 2. og 3. pladsen, men det endte med en 2. plads.

Det var Delta-ADR der sejrede og Greaves Motorsport med deres Zytek Z11SN – Nissan som kom ind på 3. pladsen. Det interessante er at det er tre forskellige chassiser på de tre første pladser i LMP 2 klassen, men alle kørte med samme motor.

Den store skuffelse i klassen stod Lotus for med deres nye T128. Den er på ingen måde race klar. Bilen er hverken stabil eller hurtig, så der ligger rigtig mange værksted/udviklings timer foran Lotus teamet, inden de skal køre på Spa.

GTE Pro klassen blev en spændende forestilling, hvor Aston Martin Racing trak det længste strå. Det var bilen med nummer 97 der vandt, og det var kørerne Darren Turner, Stefan Mücke og Bruno Senna der gjorde det hårde arbejde. Bilen på 2. pladsen var AF Corses Ferrari 458 Italia efterfulgt af endnu en Aston Martin.

Lidt skuffende var det som at Porsche AG Team Mantheys helt nye fabriks Porsche 911 RSR (997), ikke helt kunne levere den forventede speed. Den er dog ikke håbløst nede, som eksempelvis Toyotas LMP1’er. Men der skal stadig findes noget mere fart, hvis de skal være med helt fremme om nogle uger på Spa.

GTE Am klassen var også rigtig god, set med danske øjne, for her sejrede Aston Martin Racings Aston Martin Vantage V8 med nummer 95, med Allan Simonsen, Christoffer Nygaard og Kristian Poulsen. En fantastisk sæsonstart for det danske team.

De næste pladser i GTE Am klassen blev besat af Larbre Competition og 8Star Motorsports, men de sidste 10 minutter af dette løb blev bestemt ikke udramatiske.
Larbre Competitions Chevrolet Corvette C6-ZR1 havde over længere tid jagtet 8Star Motorsports Ferrari 458 Italia, og 5 minutter før det ternede flag faldt er Corvetten helt oppe bag Ferrarien, og under en indbremsning til et sving rammer Corvetten og laver en skade på Ferrarien. Meget besynderligt bliver Larbre Competitions ikke straffet for den handling, og de vinder dermed 2. pladsen, samtidig bliver 8Star Motorsports Ferrari så skadet at den er nødt til at køre de sidste omgange med meget reduceret fart.
Udefra set lignede det en episode som skulle føre til en straf overfor Larbre Competition, men straffen kom bare ikke.

Nu er første løb overstået med en overlegen sejr til Audi. Næste gang hele feltet er på banen, er den 4. maj på Spa-Francorchamps.

Resultatet fra Silverstone:
Plc # Kl. Team Bil Omg Diff
1 2 LM P1 Audi Sport Team Joest AUDI R18 e-tron quattro 197  
2 1 LM P1 Audi Sport Team Joest AUDI R18 e-tron quattro 197 3.462
3 8 LM P1 Toyota Racing TOYOTA TS030 - Hybrid 196 1 Omg
4 7 LM P1 Toyota Racing TOYOTA TS030 - Hybrid 196 1:04.556
5 12 LM P1 Rebellion Racing LOLA B12/60 Coup 193 4 Omg
6 13 LM P1 Rebellion Racing LOLA B12/60 Coup 190 7 Omg
7 25 LM P2 Delta-ADR ORECA 03 - Nissan 184 13 Omg
8 24 LM P2 OAK Racing MORGAN - Nissan 183 14 Omg
9 41 LM P2 Greaves Motorsport ZYTEK Z11SN - Nissan 180 17 Omg
10 49 LM P2 Pecom Racing ORECA 03 - Nissan 179 18 Omg
11 35 LM P2 OAK Racing MORGAN - Nissan 179 10.415
12 47 LM P2 KCMG MORGAN - Nissan 179 1:23.802
13 26 LM P2 G-Drive Racing ORECA 03 - Nissan 176 21 Omg
14 97 LM GTE Pro Aston Martin Racing ASTON MARTIN Vantage V8 171 26 Omg
15 71 LM GTE Pro AF Corse FERRARI F458 Italia 170 27 Omg
16 99 LM GTE Pro Aston Martin Racing ASTON MARTIN Vantage V8 170 12.589
17 92 LM GTE Pro Porsche AG Team Manthey PORSCHE 911 RSR (997) 170 1:21.706
18 51 LM GTE Pro AF Corse FERRARI F458 Italia 170 1:49.123
19 95 LM GTE Am Aston Martin Racing ASTON MARTIN Vantage V8 169 28 Omg
20 91 LM GTE Pro Porsche AG Team Manthey PORSCHE 911 RSR (997) 168 29 Omg
21 50 LM GTE Am Larbre Competition CHEVROLET Corvette C6-ZR1 166 31 Omg
22 81 LM GTE Am 8Star Motorsports FERRARI F458 Italia 165 32 Omg
23 96 LM GTE Am Aston Martin Racing ASTON MARTIN Vantage V8 165 25.744
24 88 LM GTE Am Proton Competition PORSCHE 911 GT3 RSR 165 54.463
25 57 LM GTE Am Krohn Racing FERRARI F458 Italia 164 33 Omg
26 76 LM GTE Am IMSA Performance Matmut PORSCHE 911 GT3 RSR 163 34 Omg
27 45 LM P2 OAK Racing MORGAN - Nissan 154 43 Omg
28 61 LM GTE Am AF Corse FERRARI F458 Italia 139 58 Omg
29 32 LM P2 Lotus LOTUS T128 113 84 Omg
30 21 LM P1 Strakka Racing HPD ARX 03c - Honda 55 142 Omg
31 31 LM P2 Lotus LOTUS T128 44 153 Omg

= med danske kørere

Vejgaard


Læs mere om:
  • Silverstone
  • 14/04/13 - Silverstone - FIA WEC - FIA VM

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto