Total Audi dominans Denne formiddags første fri træning på Spa-Francorchamps, startede for de fleste teams på regnvejrs- eller intermediate dæk.
Der ligger en tåge over banen, som ikke uventet gør den belgiske bane lidt tricky.
Dette er den første fri træning til mogendagens anden afdeling af World Endurance Championship. Vi har igen fighten mellem Audi, der kommer med den nye Audi R18 som er 13.7 cm længere end Silverstone modellen, deraf tillægsnavnet longtail - og så Toyota, der er her med både 2012 og 2013 modellerne. En anden ændring til SPA race-weekenden er at Audi’erne ikke længere har ’periskop’ på bilerne, med kameraer.
Efter 3 kvarter er første mand på slicks dæk, Tom Kristensen, men fra start giver det ikke den store effekt. Det viser sig dog hurtigt at slicks på dette tidspunkt er det rigtige valg, og de fleste teams følger efter, og tiderne rasler ned.
Efter en time kommer der rødt flag … OAk Racings Morgan Nissan med David Heinemeier Hansson er kørt i gruset i Pouhon. Session var stoppet i 7 minutter.
Til trods for afkørslen endte David Heinemeier Hansson og hans Morgan Nissan som den hurtigste LMP2 bil.
LMP1 klassen bliver en lang fight på slicks og ændrede set-ups i den sidste del af denne session, som ender med total Audi dominans. Toyota er ikke håbløst efter, men bestemt så langt at der skal arbejdes hårdt for at finde det sekund de mangler.
GT am klassen, som er den mest interessante, set med danske øjne, bød ikke på den store oplevelse denne formiddag. Young Driver AMR teamet endte i midten af feltet, så der er bestemt plads til forbedringer til eftermiddagens fri træning.
Tiderne fra 1. fri træning:
|
# |
Kl |
Team |
Bil |
Omg |
Diff |
Tid |
|
1 |
LM P1 |
AUDI SPORT TEAM JOEST |
AUDI R18 e-tron quattro |
46 |
|
2:01.972 |
2 |
LM P1 |
AUDI SPORT TEAM JOEST |
AUDI R18 e-tron quattro |
46 |
0.340 |
2:02.312 |
3 |
LM P1 |
AUDI SPORT TEAM JOEST |
AUDI R18 e-tron quattro |
45 |
0.367 |
2:02.339 |
|
7 |
LM P1 |
TOYOTA RACING |
TOYOTA TS030 - Hybrid |
37 |
0.884 |
2:02.856 |
12 |
LM P1 |
REBELLION RACING |
LOLA B12/60 Coup |
39 |
0.969 |
2:02.941 |
8 |
LM P1 |
TOYOTA RACING |
TOYOTA TS030 - Hybrid |
40 |
1.171 |
2:03.143 |
|
13 |
LM P1 |
REBELLION RACING |
LOLA B12/60 Coup |
31 |
1.917 |
2:03.889 |
21 |
LM P1 |
STRAKKA RACING |
HPD ARX 03c - Honda |
39 |
3.841 |
2:05.813 |
24 |
LM P2 |
OAK RACING |
MORGAN - Nissan |
38 |
8.346 |
2:10.318 |
|
26 |
LM P2 |
G-DRIVE RACING |
ORECA 03 - Nissan |
38 |
8.536 |
2:10.508 |
49 |
LM P2 |
PECOM RACING |
ORECA 03 - Nissan |
31 |
8.730 |
2:10.702 |
25 |
LM P2 |
DELTA-ADR |
ORECA 03 - Nissan |
31 |
8.963 |
2:10.935 |
|
35 |
LM P2 |
OAK RACING |
MORGAN - Nissan |
39 |
10.024 |
2:11.996 |
45 |
LM P2 |
OAK RACING |
MORGAN - Nissan |
35 |
11.574 |
2:13.546 |
32 |
LM P2 |
LOTUS |
LOLA B12/80 Coup |
32 |
12.298 |
2:14.270 |
|
41 |
LM P2 |
GREAVES MOTORSPORT |
ZYTEK Z11SN - Nissan |
36 |
12.578 |
2:14.550 |
31 |
LM P2 |
LOTUS |
LOTUS T128 |
28 |
14.159 |
2:16.131 |
28 |
LM P2 |
GULF RACING MIDDLE EAST |
LOLA B12/80 Coup |
31 |
14.284 |
2:16.256 |
|
38 |
LM P2 |
JOTA |
MORGAN - Nissan |
12 |
16.522 |
2:18.494 |
71 |
GT Pro |
AF CORSE |
FERRARI F458 Italia |
40 |
18.423 |
2:20.395 |
51 |
GT Pro |
AF CORSE |
FERRARI F458 Italia |
41 |
18.825 |
2:20.797 |
|
92 |
GT Pro |
Porsche AG TEAM MANTHEY |
PORSCHE 911 RSR |
33 |
19.109 |
2:21.081 |
97 |
GT Pro |
ASTON MARTIN RACING |
AM Vantage V8 |
28 |
19.333 |
2:21.305 |
99 |
GT Pro |
ASTON MARTIN RACING |
AM Vantage V8 |
26 |
19.778 |
2:21.750 |
|
91 |
GT Pro |
Porsche AG TEAM MANTHEY |
PORSCHE 911 RSR |
32 |
20.453 |
2:22.425 |
98 |
GT Pro |
ASTON MARTIN RACING |
AM Vantage V8 |
38 |
20.454 |
2:22.426 |
61 |
GT Am |
AF CORSE |
FERRARI F458 Italia |
38 |
20.918 |
2:22.890 |
|
96 |
GT Am |
ASTON MARTIN RACING |
AM Vantage V8 |
35 |
21.466 |
2:23.438 |
81 |
GT Am |
8 STAR MOTORSPORTS |
FERRARI F458 Italia |
40 |
21.946 |
2:23.918 |
76 |
GT Am |
IMSA MATMUT |
PORSCHE 911 GT3 RSR |
40 |
22.090 |
2:24.062 |
|
50 |
GT Am |
LARBRE COMPETITION |
Corvette C6-ZR1 |
29 |
22.212 |
2:24.184 |
95 |
GT Am |
ASTON MARTIN RACING |
AM Vantage V8 |
38 |
22.720 |
2:24.692 |
88 |
GT Am |
PROTON COMPETITION |
PORSCHE 911 GT3 RSR |
33 |
23.549 |
2:25.521 |
|
57 |
GT Am |
KROHN RACING |
FERRARI F458 Italia |
34 |
25.858 |
2:27.830 |
54 |
GT Am |
AF CORSE |
FERRARI F458 Italia |
33 |
26.578 |
2:28.550 |
|
Vejgaard
Læs mere om: Spa-Francorchamps04/05/13 - Spa-Francorchamps - FIA WEC - FIA VM |