Den danske GTE am trio var igen hurtigst Dagens kvalifikation skildte sig desværre ikke væsentligt ud fra de frie træninger. Audi dominerede totalt i LMP1 kvalifikationen, og lod på intet tidspunkt Toyota komme indenfor i top-striden. Det endte med at Marcel Fassler og Andre Lotterer tog pole position til 6-timers løbet på Spa Francorchamps, med en gennemsnits tid på 1.59,961, hvilket er 1,6 sekund hurtigere end sidste års pole position. Holdkammeraterne i Audi R18 e-tron quattro nummer 3 kørte 2.00,236 og Audi R18 e-tron quattro med Tom Kristensen kørte 2.00,610.
Audi Sport Team Joest 1 (Foto: Frederic Le Floc'h - DPPI Media)
Hurtigste Toyota TS030 - Hybrid kørte 2.00,947 og det var bilen med Alexander Würz, Nicolas Lapierre, Kazuki Nakajima. Den anden Toyota TS030 - Hybrid kørte 2.01,203. Hurtigste Rebellion Racing Lola B12/60 Coupé - Toyota kørte 2.01,482, hvilket er en rigtig god tid for den type bil.
LMP2 klassen var langt tættere, og det endte med at Pecom racing var hurtigst med deres Oreca 03 – Nissan, med tiden 2.08,540, efterfulgt af JOTA og deres Zytek Z11SN - Nissan med tidene2.08,762. 3. pladsen gik til OAK Racings Morgan - Nissan, hvor David Heinemeier Hansson kører. De satte 2.08,932, og dermed beviser de igen, at der høre til i toppen af LMP2 feltet.
GTE am klassen tilhører åbenbart Aston Martin, for det var den danske trio der satte den hurtigste tid i klassen, 2.21,265, efterfulgt af 8 Star Motorsports Ferrari F458 Italia, der satte tiden 2.21,295. Endnu engang et meget tæt felt, hvor intet er givet på forhånd, men lad os håbe på at trioen kan trække endnu et stik hjem.
GTE pro klassen bød også på en Aston Martin Vantage V8 pole position. Her var tiden 2.19,811
Aston Martin Racing - Young Driver (Foto: Frederic Le Floc'h - DPPI Media)
|
Pl |
# |
Kl. |
Team |
Bil |
Snit |
Diff |
|
1 |
1 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 e-tron quattro |
1'59.961 |
|
2 |
3 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 e-tron quattro |
2'00.236 |
+0.275 |
3 |
2 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 e-tron quattro |
2'00.610 |
+0.649 |
|
4 |
7 |
LMP1 |
Toyota Racing |
Toyota TS030 - Hybrid |
2'00.947 |
+0.986 |
5 |
8 |
LMP1 |
Toyota Racing |
Toyota TS030 - Hybrid |
2'01.203 |
1.242 |
6 |
12 |
LMP1 |
Rebellion Racing |
Lola B12/60 Coupé - Toyota |
2'01.482 |
1.521 |
|
7 |
13 |
LMP1 |
Rebellion Racing |
Lola B12/60 Coupé - Toyota |
2'03.278 |
3.317 |
8 |
21 |
LMP1 |
Strakka Racing |
HPD ARX 03c - Honda |
2'03.688 |
3.727 |
9 |
49 |
LMP2 |
Pecom Racing |
Oreca 03 - Nissan |
2'08.540 |
8.579 |
|
10 |
38 |
LMP2 |
Jota |
Zytek Z11SN - Nissan |
2'08.762 |
8.801 |
11 |
24 |
LMP2 |
Oak Racing |
Morgan - Nissan |
2'08.932 |
8.971 |
12 |
35 |
LMP2 |
Oak Racing |
Morgan - Nissan |
2'09.606 |
9.645 |
|
13 |
25 |
LMP2 |
Delta-Adr |
Oreca 03 - Nissan |
2'09.732 |
9.771 |
14 |
26 |
LMP2 |
G-Drive Racing |
Oreca 03 - Nissan |
2'09.892 |
9.931 |
15 |
31 |
LMP2 |
Lotus |
Lotus T128 |
2'10.361 |
10.400 |
|
16 |
32 |
LMP2 |
Lotus |
Lotus T128 |
2'12.753 |
12.792 |
17 |
45 |
LMP2 |
Oak Racing |
Morgan - Nissan |
2'13.518 |
13.557 |
18 |
98 |
GTE Pro |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
2'19.811 |
19.850 |
|
19 |
51 |
GTE Pro |
Af Corse |
Ferrari F458 Italia |
2'19.853 |
19.892 |
20 |
71 |
GTE Pro |
Af Corse |
Ferrari F458 Italia |
2'20.089 |
20.128 |
21 |
97 |
GTE Pro |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
2'20.107 |
20.146 |
|
22 |
99 |
GTE Pro |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
2'20.241 |
20.280 |
23 |
91 |
GTE Pro |
Porsche Ag Team Manthey |
Porsche 911 RSR |
2'20.243 |
20.282 |
24 |
92 |
GTE Pro |
Porsche Ag Team Manthey |
Porsche 911 RSR |
2'20.860 |
20.899 |
|
25 |
95 |
GTE Am |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
2'21.265 |
21.304 |
26 |
81 |
GTE Am |
8 Star Motorsports |
Ferrari F458 Italia |
2'21.295 |
21.334 |
27 |
96 |
GTE Am |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
2'21.549 |
21.588 |
|
28 |
50 |
GTE Am |
Larbre Competition |
Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
2'21.745 |
21.784 |
29 |
88 |
GTE Am |
Proton Competition |
Porsche 911 GT3 RSR |
2'22.690 |
22.729 |
30 |
61 |
GTE Am |
Af Corse |
Ferrari F458 Italia |
2'22.825 |
22.864 |
|
31 |
76 |
GTE Am |
Imsa Performance Matmut |
Porsche 911 GT3 RSR |
2'23.421 |
23.460 |
32 |
57 |
GTE Am |
Krohn Racing |
Ferrari F458 Italia |
2'25.564 |
25.603 |
33 |
54 |
GTE Am |
Af Corse |
Ferrari F458 Italia |
2'27.888 |
27.927 |
|
Vejgaard
Læs mere om: Spa-Francorchamps04/05/13 - Spa-Francorchamps - FIA WEC - FIA VM |