Der er blot to uger til 24-timersløbet på Le Mans, og derfor er alle de forskellige teams i fuld gang med de endelige forberedelser til årets største motorsportsløb, der tilmed i år fejrer sit 90-års jubilæum. I denne weekend får alle teams muligheden for at teste både materiel og setup, når den officielle testdag afholdes søndag på den 13,6-kilometer lange, afskærmede La Sarthe-bane. Det gælder også for Tom Kristensen og teamkammeraterne i Audi #2 Allan McNish og Loïc Duval, der kører sammen på banen for første gang.
"Testdagen er meget vigtig for alle teams. Ingen har kørt på banen i et helt år, da Le Mans-banen er en blanding af offentlig vej og lukket bane, og derfor bliver lavet helt unikt til løbet én gang om året. Derfor er mange teams nysgerrige for at få en følelse med hvordan deres 2013-racer opfører sig på vejen. Netop det, er særligt vigtigt på Le Mans, da banen består af mange forskellige overflader og ujævnheder, som gør, at banen er anderledes år for år. Af den grund arbejder alle teams på at få så meget information omkring aerodynamik, dækvinkler, ridehøjde og setup, som aldrig er identisk med de forgangne år. Reglementsændringer har også noget at sige, eksempelvis idet at vi nu skal tage højde for hvordan vores hybridprofil skal sættes op i forhold til de hybridzoner, der er på banen. Samtidig er testdagen en god mulighed for at finde rytmen på banen for os kørere, og for at få nogle omgange under bæltet for dem med knap så meget erfaring hernede. Jeg ville gerne selv have haft den mulighed, da jeg var debutant på banen i 1997, men på det tidspunkt havde man hverken testdag eller simulator, som man har i dag," siger Tom K.
Selv efter søndagens strabadser er overstået, bliver der arbejdet intenst videre indtil selve løbet køres den 22.- 23. juni.
"Tiden mellem testdagen og løbet om to uger bliver hovedsageligt brugt på at fortolke den feedback, vi har givet ingeniørerne, og dernæst blive enige om et setup til løbet. Det får vi så muligheden for at finjustere en smule om onsdagen før løbet. Desuden er det i disse to uger, at vi bliver enige om hvordan vi skal angribe løbet taktisk. Som de fleste har set de senere år, er Le Mans blevet et 24-timers sprintløb, hvor selv få sekunder kan have helt afgørende betydning for om man vinder eller ej," slutter den 8-dobbelte Le Mans-vinder.
Testdagen forløber i to sessioner. Den første fire træning begynder fra 09.00 til 13.00, mens den anden køres fra 14.00 til 18.00. Næste gang banen officielt bliver taget i brug er onsdagen før selve løbet, hvor en fri træning og kvalifikation er på programmet.
TomKristensen.com Henrik Würgler
Læs mere om: Le Mans09/06/13 - Le Mans - Le Mans testdag |