Konge klassen på Le Mans hedder LMP1. Det er klassen for de ultimative sportscars eller Le Mans prototyper som de også kaldes, og som de øvrige 3 klasser i årets Le Mans, er der også dansk deltagelse i denne.
8 deltagende biler i LMP1 klassen er ikke meget, og her af er der reelt måske kun 3 der har en reel vinder chance?
Hvis vi tager udgangspunkt i testdagen, så er der Audi og så de andre, men spørgsmålet bare om verden reelt ser sådan ud?
Testdagen var svær for mange og Audi Sport Team Joest’s Audi R18 e-tron Quattro med nummer 2, lavede store problemer for sig selv, da franske Loïc Duval satte bilen i autoværnet i Tetre Rouge. Bilen blev skadet så meget at den skulle fragtes tilbage til pitten på en lastbil.
Audi #2 med vinderchance (Foto: Laurent Chauveau - Endurance-Info.com)
Audi teknikerne brugte nogle timer på at få bilen klar igen, og hele dagen endte godt for Audi og Loïc Duval, fordi den bil var hurtigst af alle.
Dette sætter selvfølgeligt Audi i gunstig situation, selvom Tom Kristensen på pressemødet fortalte at skaderne på Audi R18 e-tron Quattro med nummer 2 var så store, at bilen i ugen op til teknisk kontrol bliver total genopbygget over en helt ny monocoque, og dermed vil Audi 2 være en helt ny bil, når den ruller ud onsdag aften på Le Mans.
Det store spørgsmål som rumler i de fleste sportscar hoveder før årets 24 timers løb på Le Mans er, hvordan er styrkeforholdet imellem Audi og Toyota, og det korte og meget hurtige svar er, det aner vi ikke!
Når det så er sagt, så ved vi alligevel noget og kan gætte på resten. Faktum er at Tom Kristensen sagde på pressemødet at Audi R18 e-tron Quattro kører to omgange mindre på en tank brændstof end Toyota TS030 Hybrid. Under forudsætning af at det passer, så skal Audi ifølge Tom Kristensen køre imellem 1 og 1,2 sekund hurtigere end Toyota på hver eneste omgang løbet igennem, for at kompensere for flere pitstop, men er det hele sandheden?
Hvad kan Toyota i dette års Le Mans? (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)>
Toyota fortalte efter testdagen at de udelukkende havde kørt efter deres race set-up, og at de aldrig havde jagtet tider, men er det så rigtigt?
Endnu engang, der er rigtig mange teorier om dette løb og styrkeforhold, men alle med et minimum af Le Mans erfaring ved godt at det sande billede først kommer under løbet.
Ud over Toyota Racing og Audi Sport Team Joest kommer der to biler fra Rebellion Racing og en enkelt bil fra Strakka Racing. Sidst nævnte vil under normale omstændigheder være rosinen i pølseenden i LMP1 klassen, men husk alligevel at nyde deres HPD ARX-03c-Honda som lyder helt fantastisk med en meget metallisk skarp lyd, som kun Honda kan lave den.
Rebellion Racing er et team som jeg personligt beundrer meget. De ved godt at de under normale omstændigheder ikke har en chance for at få en top placering i dette løb med deres aldrende Lola B12/60-Toyota. Men de kæmper alligevel, og deres Toyota V8 benzin motor gør det virkeligt godt, og min fornemmelse er at de er ekstremt velforberedte til dette løb.
En af de flotteste racere - her dog gemt lidt væk (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
Rebellion Racing’s 6 kører, som er Nicolas Prost, Neel Jani, Nick Heidfeld, Mathias Beche, Andrea Belicchi og China Congfu Cheng, fortæller mere end mange ord hvor meget det team ønsker sig at gøre alt for at komme hjem med et godt resultat, vel vidende at de ikke har en chance imod hybrid bilerne.
Min vurdering er at Rebellion Racing’s Lola B12/60-Toyota med nummer 12, kørt af Nicolas Prost, Neel Jani og Nick Heidfeld, bliver 'best of the rest' i LMP1 klassen.
Husk, når du følger de forskellige klasser, at hver klasse har sin egen baggrundsfarve på deltager nummeret, så den danske Audi er let at spotte, nummer 2 på rød baggrund. LMP1 farven er nemlig rød. Hertil kan LMP1 bilerne let kendes om natten på deres frontlygter, som lyser med hvidt lys.
Deltagerliste LMP1 klassen:
|
# |
Kl. |
Team |
Bil |
Dæk |
Kørere |
|
1 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 e-tron quattro |
M |
André Lotterer |
|
|
|
|
|
Benoît Tréluyer |
|
|
|
|
|
Marcel Fässler |
|
2 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 e-tron quattro |
M |
Tom Kristensen |
|
|
|
|
|
Allan McNish |
|
|
|
|
|
Loïc Duval |
|
3 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 e-tron quattro |
M |
Marc Gené |
|
|
|
|
|
Oliver Jarvis |
|
|
|
|
|
Lucas di Grassi |
|
7 |
LMP1 |
Toyota Racing |
Toyota TS030 Hybrid |
M |
Alexander Wurz |
|
|
|
|
|
Nicolas Lapierre |
|
|
|
|
|
Kazuki Nakajima |
|
8 |
LMP1 |
Toyota Racing |
Toyota TS030 Hybrid |
M |
Anthony Davidson |
|
|
|
|
|
Stéphane Sarrazin |
|
|
|
|
|
Sébastien Buemi |
|
12 |
LMP1 |
Rebellion Racing |
Lola B12/60-Toyota |
M |
Nicolas Prost |
|
|
|
|
|
Neel Jani |
|
|
|
|
|
Nick Heidfeld |
|
13 |
LMP1 |
Rebellion Racing |
Lola B12/60-Toyota |
M |
Mathias Beche |
|
|
|
|
|
Andrea Belicchi |
|
|
|
|
|
ChinaCongfu Cheng |
|
21 |
LMP1 |
Strakka Racing |
HPD ARX-03c-Honda |
M |
Nick Leventis |
|
|
|
|
|
Jonny Kane |
|
|
|
|
|
Danny Watts |
|
Vejgaard
Læs mere om: Tom KristensenLe Mans23/06/13 - Le Mans - Le MansLe Mans - GTE Am previewLe Mans - GTE Pro previewLe Mans - LMP2 preview |