Weekenden 15.-16. Juni havde Karsten Olsen og O-Motorsport racerløb mere eller mindre i baghaven. Yokohama 1600 Challenge var på besøg på FDM Jyllandsringen, som ligger kun 15km fra teamets hjemmebase i Låsby. Karsten har altid været bidt af racerløb, og set racerløb fra barns ben på banen, så teamet så frem til weekenden med stor spænding. Weekenden startede i strålende solskin lørdag formiddag med 20 minutters træning. Forud for weekenden havde O-Motorsport dog allerede haft en testdag, så de allerede kendte lidt til banen. Tiden rakte til 7. bedste tid ud af de 22 deltagere, hvilket må siges at være godkendt for den tidligere Rallycross kører.
(Foto: Denner Photo)
”Vi havde fundet en ok opsætning af bilens undervogn allerede til 1. afdeling på Ring Djursland, men må erkende at bilen kører noget anderledes på Jyllandsringens mange venstre kurver,” udtalte Karsten efter træningen.
”Men som ventet, har vi jo ekstrem meget at lærer omkring netop opsætning, som jo er så alt afgørende i Gr.N. ”
Teamet lavede nogle småændringer forud for kvalifikationen, og satte kurs ud på banen igen. Godt 0,6 sekunder blev skåret af tiden, men konkurrenterne havde ligeledes fundet ekstra tid, så det rakte desværre kun til 11. startposition.
”Til tidstagningen havde vi besluttet at kører 5-6 omg. for derefter at bygge fart op til en super tid forhåbentlig, men på 6 omg efter et dækskift og 5. hurtigste tid, punkterede peugeoten på højre forhjul for enden af langsiden, og vi nåede desværre ikke ud igen,” fortalte en lidt skuffet kører efter kvalifikationen.
Lørdag eftermiddag var tiden inde til 1. heat. En meget turbulent første omgang gjorde at den mørkegrønne Peugeot 207 med nummer 9 på siden, røg ned på 12. pladsen, hvor det i de efterfølgende omgange blev til en god, tæt dyst med en anden tidligere Rallycross kører, Mikkel Jespersen, som det lykkedes at komme forbi på 8. omgang. Herefter gjalt det bare om at holde placeringen i de resterende 5 omgange.
(Foto: Denner Photo)
”Jeg fik ikke rigtig nogle åbninger i rækkerne foran mig i starten - prøvede først udenom - hul lukket, indenom - hul lukket. Så er der jo bare at følge med rundt i første sving, ” fortæller Karsten efter heat 1.
”Desværre kom vores tilbagevendende problem mht motorudsætter tilbage ud på den korte langside, og jeg måtte ligge mig ind bag Mikkel Jespersen, som defensivt, men flot forsvarede sin position indtil 8 omgang hvor hullet opstod. Men lidt for sent da resten af feltet var uden for rækkvidde...”
Søndag eftermiddag var det tid til heat 2. Skyerne truede slemt med at sende regn ned over banen, men da banen var knastør, valgte teamet at lade tørvejrsdækkene sidde på bilen. Alle de andre teams traf det samme valg, så alle havde lige vilkår, da det begyndte at dryppe på opvarmningsomgangen...
Endnu engang var der masser af kamp omkring Karsten Olsen, hvor flere biler spandt på den fugtige bane pga. nedsat vejgreb. Da feltet var faldet lidt til ro, efter et par omgange, kunne teamet konstatere at bilen slap igennem tumulten og kom ud helt oppe på en 6. plads. På 6. omgang lykkedes det at komme forbi yderligere en konkurrent, og 5. pladsen kunne holdes til målflaget. At det så var begyndt at regne kraftigere de sidste par omgange, fik heldigvis ikke nogen betydning. Måske også på grund af de mange års erfaring, med racerløb på løst underlag.
(Foto: Denner Photo)
”Uden tvivl det bedste motorløb jeg har kørt, ” sagde en meget glad kører efter 2. heat.
”Jeg fik masser af fart i bilen fra start af, og på den glatte bane kunne jeg pludselig kører rigtig stærkt, og slap igennem et enkelt solo uheld på første omg, og kunne yderliger nappe 2-3 placeringer i nedbremsningerne. Derefter stod det på en uhyggelig tæt fight om kampen for 5.-6. pladsen mellem Tue Nielsen og jeg selv, med placeringsskift 4-5 gange.
Der tror jeg sku nok vi gav publikum noget for pengene, og beviste at man godt kan kører tæt og sidelæns, men samtidig respektere hinanden, uden at ende i sandkassen.”
Inden weekenden lå Karsten Olsen i føring af Rookiemesterskabet, og på trods af at der blev spist lidt af den føring, kunne O-Motorsport forlade FDM Jyllandsringen med 1. pladsen i behold.
I det generelle DIF Danmarksmesterskab indtager Karsten en 5. plads foran adskillige erfarende asfaltbanekørere. Så det må siges at være blevet til en rigtig super start på det nye, rene asfaltliv.
Næste løb skal køres på Padborg Park den 29.-30. Juni, som endnu engang er helt nyt terræn for Karsten Olsen og O-Motorsport.
O-Motorsport
Læs mere om: Karsten OlsenJyllandsringen16/06/13 - Jyllandsringen - 1600 Challenge - DM |