Formel 1   26/06/13

Skal, skal ikke
Optakt til Det Britiske Grand Prix
Efter en weekend med triumfer og tragedier vender vi alle lige så stille tilbage til normalen. Formel 1 er på programmet, efter tre ugers pause og den kommende weekend vil måske være den der afgør om vi egentlig skal have en spændende sæson eller ikke.

Før sæsonen så det hele ganske lovende ud. Red Bull var forsvarende mestre, men bestemt ikke i særklasse. Ferrari virkede til at være ovenpå efter et lidt usikkert 2012, Mercedes virkede til at være på vej frem, Lotus kunne måske levere lige lidt mere end sidste år. Og selvom McLaren måske ikke var kommet helt så godt ud af vinteren som de kunne have håbet, var de vel ikke så langt efter.

Virkeligheden har vist sig at være lidt anderledes. Lotus ligger cirka der hvor de lå sidste år; de er gode, kan få podieplaceringer, men kandiderer for sjældent til sejre. Ferrari virker stadig lidt famlende, nogle gange er bilen god, andre gange ikke. Derudover har de da også været ramt af et par uheld, men den korte version er, at de ikke har gjort det godt nok. Mercedes har vist fremskridt og ligger bedre end sidste år, men er stadig ikke gode nok til for alvor at blande sig i VM kampen. Og McLaren? De har virkelig ikke været heldige med deres bil i år, og det hele ligner en lang ventepause frem til at der kommer Honda heste i bilen i 2015.

Red Bull derimod ævler løs om at dækkene bliver slidt for hurtigt og at det er uretfærdigt - samtidig med at de vinder løbene og ligger i front i VM. Så kort sagt er VM 2013 endnu ikke blevet det festfyrværkeri af spænding og intensitet man kunne have håbet på.

Men sæsonen er ikke ældre end at det kan ændres, hvis de andre altså vil gribe chancen. At gribe chancen kræver selvfølgelig andet og mere end held. Man skal helst lige også være dygtig. Men hvis de andre teams for alvor vil gøre sig forhåbninger om at blande sig i VM, så er det på søndag at slaget skal stå. Efter tre ugers pause skal de respektive troldmænd have fundet nogle eliksirer og trylleformularer der kan forbedre ydeevnen - og hvis ikke de har det, så kan man godt begynde at skrive hyldesttalen til Vettels fjerde VM titel.

Specielt er det Ferrari og Lotus der skal have fundet noget magisk. Ferrari og Alonso virker som den mest seriøse udfordrer til tronen, men der skal mere kontinuitet i resultaterne hvis det skal lykkes. Lotus har også en chance, selvom den i virkeligheden måske mere er statistisk. Bilen ligner simpelthen en vinder alt for sjældent. Det er også ok, hvis alle de der ligner vindere skiftes til at udgå, men det gør de ikke. Så også herfra skal der ske markante forbedringer. Problemet her er måske begrænsede midler, og det er der ikke meget der kan ændre på.

McLaren har vel mere eller mindre opgivet, selvom de stædig fastholder at arbejde videre. Selvfølgelig gør de det, hvis de på et tidspunkt forstår hvad der skal til at lave en god bil i år, så kan de måske undgå at lave de samme fejl næste år.

Så er der Mercedes, der har gjort det bedre i år, der gør det anstændigt, og en anelse bedre end sidste år. Men fremskridtene er ikke revolutionerende store. Hvis de skal ind i VM kampen, så er det også nu de skal handle.

Mens der måske ikke er den store spænding i VM kampen, så må man give Formel 1 i år, at der er kamp i midterfeltet. McLaren, Force India, Toro Rosso, Sauber, med lejlighedsvise besøg af både Mercedes, Williams og Massas Ferrari. Når man kommer uden for podieplaceringer er der kamp om pladserne og der er også blevet kæmpet på banen. Så om ikke andet kan man da glæde sig til kampene der.

Men for spændingens skyld kunne man godt håbe på gode resultater for Ferrari og Lotus, og måske en anelse uheld i retningen af Red Bull.

Meget tyder på at dækkene igen bliver afgørende - Lotus er også begyndt at skælde ud på stakkels Pirelli, nu for at de er blevet for konservative i deres dæk-valg. På den anden side står Red Bull og beklager sig over at dækkene bliver slidt for hurtigt. Pirellis aftale udløber med udgangen af sæsonen og indtil videre har de ikke lavet en ny aftale. Det eneste fra dækfronten er udmeldinger fra Pirellis konkurrenter om at de i al fald ikke har tænkt sig at byde sig til. Et eller andet sted er det lykkedes for Formel 1 at gøre det der kunne være en attraktiv platform som enelevenrandør af F1 dæk, til en ganske uattraktiv position. Det er resultatet af at man har valgt at lægge ansvaret for spænding i løbene over på gummiblanderen. I virkeligheden burde det være designernes - og regelgivernes - ansvar. Mindre downforce på bilerne, og mindre fokus på dækkene...

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Silverstone
  • 30/06/13 - Silverstone - Formel 1

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk