Den sene del af 2013 World Endurance serie begynder i Brasilien, São Paulo, den 1. september, hvor der skal køres endnu et af årets 6-timers endurance løb.
Dette bliver det første løb efter Le Mans og desværre viser der sig ét billede som vi har kendt fra de tidligere sæsoner, nemlig at den resterende del af World Endurance Championship bliver en let amputeret størrelse med alt for få biler.
På Le mans så vi et flot felt på 56 biler, og de to løb op til Le Mans var også besat med større felter. Desværre er der kun tilmeldt 28 biler til dette løb. Men skal vi se positivt på det, så er der to biler mere til start, end der var på samme bane i 2012 .
Det ændrer dog ikke væsentligt ved det faktum, at LMP1 klassen er skrumpet til noget der minder om et reklame show for Audi. Udover Audi, kommer Toyota Racing og Rebellion Racing hver med én bil, og der er ikke nogen grund til at tro, at de kan slå Audi. Det største drama bliver måske om Rebellion Racing kan erobre 3. pladsen fra Toyota?
Det er lidt bedre i LMP2 klassen, hvor der kommer 9 biler til start. OAK Racing kommer med 3 biler, hvor bilen med nummer 24, blandt andet køres af David Heinemeier Hansson. Lotus kommer også med to biler, som vi håber på er mere teknisk stabile end vi har set tidligere på sæsonen. De sidste 4 pladser på gridden besættes af Delta-ADR, G-Drive Racing, Greaves Motorsport og Pecom Racing.
Dybest set set er LMP2 klassen fortsat den mest spændende i og med de fleste biler har en reel vinder chance, og det er jo med til at skabe det gode racerløb.
GTE pro klassen kommer til at bestå af 7 biler, fordelt på 3 teams, som er AF Corse, Porsche AG Team Manthey og Aston Martin Racing. De har jo alle en god chance for at komme på podiet, at der er lagt op til et godt racerløb. Vi mangler dog stadig Corvette racing, men traditionen tro er de taget tilbage til USA for køre den resterende del af American Le Mans series.
GTE am klassen består af 8 biler, fordelt på 7 teams, som er Larbre Compétition, Krohn Racing, AF Corse, IMSA Performance Matmut, 8Star Motorsports, Proton Competition og Aston Martin Racing.
Sidstnævnte team er jo her vi vi har den rent danske bil med Christoffer Nygaard, Kristian Poulsen og Nicki Thiim, der race debuterer i World Endurance Championship. Der er ikke nogen tvivl om at det danske hold får det svært, både på grund af den hårde konkurrence som er i GTE am klassen, men også fordi deres holdkammerat, Allan Simonsen, ikke er her mere. Det her vil været første alvorlige racerløb for holdet, siden Le Mans, så vi håber selvfølgelig alt det bedste for dem.
Løbet køres søndag den 1. september.
Vejgaard
Læs mere om: Interlagos01/09/13 - Interlagos - FIA WEC - FIA VM |