Ganske som man altid husker sin barndoms sommerferier og Grand Prix Danmark, skinnede solen fra en næsten skyfri himmel i weekenden, hvor årets største begivenhed for asfaltbanerne blev afviklet på FDM Jyllandsringen. Denne gang blev det et Grand Prix Danmark med flotte felter, godt motorløb og ingen store uheld. Madbull Racing var fredag klar på hjemmebanen i god tid. Bilen var om ikke strøget så i det mindste nyvasket og dækkene pumpet. Der var også blevet monteret en ny turbolader, som leverede det rigtige tryk. En hurtig test havde vist, at omdrejningstælleren nåede lidt højere op, inden bremsepunktet på langsiden.
”Jeg har pudset Schleimanns lykkeskilling, så den stråler, og vi har fået bilen helt op på dupperne. Jeg er ikke sikker på at vinde, men jeg vil meget gerne have et bæger eller to med hjem til samlingen.”
Lakridskogeren (Foto: Gripping Media)
I røg og damp
Måske var mekanikerne lidt for ivrige efter at komme på banen, for noget var helt galt, da bilen kom i aktion. I røg og dækhvin kom bilen frem fra hvert sving, og alle frydede sig over kræfterne med den nye turbo – indtil forklaringen tonede frem: Dæktrykket var ikke blevet justeret ned efter montering af dækkene!
Lørdag morgen startede med en pædagogisk gennemgang af slutkontrol og dæktryk, inden der blev gjort klar til tidtagning. Bilen kørte perfekt, og Kim fik kørt sin hurtigste omgang, netop som flaget faldt. Der manglede et halvt sekund op til Niklas Dall Knudsen, men det var uden betydning, når blot man skulle starte side om side.
Hvorfor snakker han hele tiden om at få taget trykket af (Foto: Gripping Media)
Gad vide, hvad han mener
Eftermiddagen gik med servicering af bilen og klargøring til sponsorpleje i den liflige duft af godt kød på grillen. Den traditionelle sponsormiddag med grillet kød i rigelige mængder blev indtaget i den lune sommeraften, og ingen sponsor behøvede at gå hverken sulten eller tørstig fra det arrangement.
Første heat skulle køres sidst på formiddagen søndag, og det blev trods en god start ikke nogen paradekørsel. Kim tog spidsen fra start, men med Niklas helt oppe på kofangeren, og der blev han stort set hængende hele løbet. Der blev gjort utallige forsøg på at komme forbi, så publikum fik en opvisning i close race. Med kofangeren først over målstregen, strøg 25 gode point ind på kontoen sammen med den største pokal.
Nogle timer senere kunne det afgøres, hvor tæt kampen om mesterskabet skal være til sidste afdeling i september. Skulle Kim udgå ville han stadig ligge indenfor de 50 point, der køres om. Det ville give en – meget – teoretisk chance for at tage mesterskabet. De to rivaler skulle igen starte side om side, men på tredje startrække, da de seks første biler fra første heat skal starte i omvendt rækkefølge. Jokeren var derfor den hurtigste vej op gennem feltet, og den trak Niklas. Kim brugte et par omgange på at komme i position og lure Thomas Fjordbachs kørestil, inden han satte angrebet ind og gik forbi. På det tidspunkt var Niklas en prik i horisonten, og kun en teknisk defekt eller en periode med Safety Car ville give Kim en chance for at nå op. Ingen af delene indtraf, og Niklas kunne samle 25 point op på målstregen, mens Kim måtte nøjes med andenpladsen og 22 point.
Niklas Dall Knudsen i close pursuit (Foto: Gripping Media)
Niklas Dall Knudsen i close pursuit
Den samlede pointhøst på 47 bringer Kim ind på en stærk andenplads i mesterskabet med guldmedaljen indenfor rækkevidde. Både Jesper Kristoffersen, Michael Nissen, Ralf Nilsson og Claus Donnerstag har stadig muligheden for at snuppe sølvmedaljen i mesterskabet. Det kræver blot, at de alle fire vinder begge heat og Kim ikke får mere end syv point i de sidste to heat.
”Det var en perfekt weekend. Nu er fokus på mesterskabet og finaleløbet om fem uger på Jyllandsringen. Vi har en meget lille chance, men hvis man ikke går efter den, så skal man ikke køre race”
Gripping Media Læs mere om: Kim Lund JohansenMadbull RacingJyllandsringen25/08/13 - Jyllandsringen - Citroën DS3 Cup |