Den kommende weekend byder på årets 5. afdeling af World Endurance Championship. Feltet er denne gang på 28 biler, med i alt 78 deltagende kørere.
Banen der skal køres på er helt ny for denne serie, for vi skal overevære 6 timers løbet på Circuit of the Americas.
Circuit of the Americas er 5½ kilometer lang og du kender måske denne bane fordi den lagde asfalt til det Amerikanske formel 1 Grand Prix i 2012. Banen er kun et par år gammel og bygget efter FIA opskrift på hvordan et moderne Formel 1 stadion skal bygges, så bane og omgivelser bør der ikke kunne sættes en finger på, spørgsmålet er så bare om sportscars også kan køre hurtigt på denne bane?
(Foto: Audi)
Med 28 biler til start burde det kunne blive et godt løb, vi skal være vidende til på søndag, desværre er det sådan igen at LMP1 klassen igen er en tynd kop té hvad angår antallet af biler. Der er denne gang kun 4 biler i klassen, fordelt på 3 teams , som er Audi Sport Team Joest, Toyota Racing og Rebellion Racing. Dommen er endnu engang at hvis ikke Audi trækker en dobbelt sejr hjem, så er det en skuffelse. Der er ikke nogen grund til at tro, at Toyota har lavet så meget om på deres bil, så den kan vinde over Audi, men vi har selvfølgeligt stadig lov til at blive overrasket.
LMP2 klassen byder på 9 biler, fordelt på 6 teams, som er OAK Racing, Delta-ADR, G-Drive Racing, Lotus, Greaves Motorsport og Pecom Racing.
Denne klasse er også her hvor David Heinemeier Hansson kører i OAK racings Morgan – Nissan med nummer 24, og lad os håbe på at han denne gang er lidt mere heldig end i det seneste løb. Kvaliteten er generelt høj i denne klasse, og derfor er der også grobund for rigtig godt racerløb, med mange gode dueller.
(Foto: Laurent Chauceau)
GTE pro klassen klassen stiller med 7 biler, fordelt på kun 3 teams, som er AF Corse, Porsche AG Team Manthey og Aston Martin Racing. Grundlæggende er alle biler hurtige, men sæsonen har vist os at Aston Martin bare har lige lidt mere speed end de andre, og måske bliver det afgørende her, hvis altså mekanikken holder? Det er desværre svagheden hos Aston Martin, for de biler har en tendens til at blive materiale trætte i utide.
GTE am klassen byder på 8 biler, indsat af 7 teams, som er Larbre Competition, Krohn Racing, AF Corse, IMSA Performance Matmut, 8 Star Motorsports, Proton Competition og Aston Martin Racing.
Aston Martin Racing nummer 95 er igen med en 100% dansk trio bestående af Christoffer Nygaard, Kristian Poulsen og Nicki Thiim. Trioen var uheldige i Brasilien, hvor de måtte udgå med teknisk defekt. Teamet havde ved den lejlighed performet helt fantastisk og rigtig meget bedre og mere konstant end konkurrenterne.
(Foto: AMR)
Lad os håbe på at holdet endnu engang kan trække sig selv op ved hår rødderne og vise hvordan man køre sådan en Aston Martin hurtig rundt på en racerbane.
Der er ikke nogen tvivl om at de er favoritterne i klassen, og holdet har bestemt også brug for pointene hvis de skal hænge på i GTE am mesterskabs kampen.
6 timers løbet køres på søndag fra klokken 11 lokal amerikansk tid. Eurosport sender fra løbet.
Deltagerliste:
|
Nr |
Kl. |
Team |
Bil |
Kørere |
|
1 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 e-tron quattro |
André Lotterer Benoit Tréluyer Marcel Fässler |
|
2 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 e-tron quattro |
Tom Kristensen Loïc Duval Allan McNish |
|
8 |
LMP1 |
Toyota Racing |
Toyota TS030 - Hybrid |
Anthony Davidson Sébastien Buemi Stéphane Sarrazin |
|
12 |
LMP1 |
Rebellion Racing |
Lola B12/60 Coupé - Toyota |
Nicolas Prost Nick Heidfeld Mathias Beche |
|
24 |
LMP2 |
OAK Racing |
Morgan - Nissan |
Olivier Pla David Heinemeier Hansson Alex Brundle |
|
25 |
LMP2 |
Delta-ADR |
Oreca 03 - Nissan |
Tor Graves James Walker Rudy Junco |
|
26 |
LMP2 |
G-Drive Racing |
Oreca 03 - Nissan |
Roman Rusinov John Martin Mike Conway |
|
31 |
LMP2 |
Lotus |
Lotus T128 |
Kevin Weeda Vitantonio Liuzzi James Rossiter |
|
32 |
LMP2 |
Lotus |
Lotus T128 |
Thomas Holzer Dominik Kraihamer Jan Charouz |
|
35 |
LMP2 |
OAK Racing |
Morgan - Nissan |
Bertrand Baguette Ricardo Gonzalez Martin Plowman |
|
41 |
LMP2 |
Greaves Motorsport |
Zytek Z11SN - Nissan |
Christian Zugel Chris Dyson |
|
45 |
LMP2 |
OAK Racing |
Morgan - Nissan |
Jacques Nicolet Jean-Marc Merlin Erik Marris |
|
49 |
LMP2 |
Pecom Racing |
Oreca 03 - Nissan |
Luis Perez Companc Nicolas Minassian Pierre Kaffer |
|
51 |
GTE pro |
AF Corse |
Ferrari 458 Italia |
Gianmaria Bruni Giancarlo Fisichella |
|
71 |
GTE pro |
AF Corse |
Ferrari 458 Italia |
Kamui Kobayashi Toni Vilander |
|
91 |
GTE pro |
Porsche AG Team Manthey |
Porsche 911 RSR |
Jörg Bergmeister Patrick Pilet |
|
92 |
GTE pro |
Porsche AG Team Manthey |
Porsche 911 RSR |
Marc Lieb Richard Lietz |
|
97 |
GTE pro |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
Stefan Mücke Darren Turner |
|
98 |
GTE pro |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
Paul Dalla Lana Pedro Lamy Richie Stanaway |
|
99 |
GTE pro |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
Bruno Senna Frédéric Makowiecki |
|
50 |
GTE am |
Larbre Competition |
Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
Patrick Bornhauser Julien Canal Fernando Rees |
|
57 |
GTE am |
Krohn Racing |
Ferrari 458 Italia |
Tracy Krohn Niclas Jönsson Maurizio Mediani |
|
61 |
GTE am |
AF Corse |
Ferrari 458 Italia |
Jack Gerber Matt Griffin Marco Gioci |
|
76 |
GTE am |
Imsa Performance Matmut |
Porsche 911 GT3 RSR |
Raymond Narac Jean-Karl Vernay Christophe Bourret |
|
81 |
GTE am |
8 Star Motorsports |
Ferrari 458 Italia |
Vicente Potolicchio Rui Aguas |
|
88 |
GTE am |
Proton Competition |
Porsche 911 GT3 RSR |
Christian Ried Gianluca Roda Paolo Ruberti |
|
95 |
GTE am |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
Christoffer Nygaard Kristian Poulsen Nicki Thiim |
|
96 |
GTE am |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
Roald Goethe Stuart Hall Jamie Campell-Walther |
|
Vejgaard
Læs mere om: Circuit of the Americas22/09/13 - Circuit of the Americas - FIA WEC - FIA VM |