Uheld for den Danske Aston Martin Lørdagen på Circuit of Americas er foreløbig langt bedre end fredagen, hvad angår vejret. Det betyder også at der skal køres stærkt i dag, og det blev der i den sidste og afgørende træning. Magtforholdet i LMP1 klassen er dog ikke ændret, Audi Sport Team Joest er fortsat dominerende og deres hurtigste tid i denne session var 1:48.650. Bilen med Tom Kristensen kørte 1:48.741, så der er lagt op til et brag af en kvalifikation.
Toyota Racing er best of the rest, og deres bedste tid var 1:49.677, så de er tættere på Audi end de tidligere har været, men dog stadig mere end 1 sekund fra den hurtigste tid.
LMP2 klassen er ikke overraskende domineret af Nissan motorerne, og i denne afgørende træning var det G-DRIVE RACING og deres ORECA 03 – Nissan, der var hurtigst , med tiden 1:55.042. David Heinemeier Hanssons OAK RACING Morgan – Nissan kørte 1:55.776, og det rakte til 4. hurtigste tid
GTE pro klassen bød ikke uventet på total Aston Martin dominans og deres bedste tid var 2:04.272. Hurtigste bil efter de to Aston Martin var Porsche AG Team Manthey med deres Porsche 911 RSR med tiden 2:04.561.
GTE am klassen bød på lidt af en skuffelse for den Danske Aston Martin med nummer 95. De fik kun kørt 9 omgange før de ramte en curb der ødelagde hele højre ophæng, og dermed var den session slut.
Ifølge teamet er det dog ikke en større skade end at den sagtens kan udbedres før der senere på dagen køres kvalifikation. Kvalifikationen køres på den måde at Nicki Thiim starter i bilen, og herefter afslutter Christoffer Nygaard kvalifikationen, og så må vi håbe på at bilen og teamet bare er top trimmet til det.
Tiderne:
|
Pl |
# |
Class |
Team |
Mærke |
Diff |
Tid |
|
1 |
1 |
LM P1 |
AUDI SPORT TEAM JOEST |
AUDI R18 e-tron quattro |
|
1:48.650 |
2 |
2 |
LM P1 |
AUDI SPORT TEAM JOEST |
AUDI R18 e-tron quattro |
0.091 |
1:48.741 |
3 |
8 |
LM P1 |
TOYOTA RACING |
TOYOTA TS030 - Hybrid |
1.027 |
1:49.677 |
|
4 |
12 |
LM P1 |
REBELLION RACING |
LOLA B12/60 Coup |
4.403 |
1:53.053 |
5 |
26 |
LM P2 |
G-DRIVE RACING |
ORECA 03 - Nissan |
6.392 |
1:55.042 |
6 |
35 |
LM P2 |
OAK RACING |
MORGAN - Nissan |
6.464 |
1:55.114 |
|
7 |
49 |
LM P2 |
PECOM RACING |
ORECA 03 - Nissan |
6.971 |
1:55.621 |
8 |
24 |
LM P2 |
OAK RACING |
MORGAN - Nissan |
7.126 |
1:55.776 |
9 |
25 |
LM P2 |
DELTA-ADR |
ORECA 03 - Nissan |
7.491 |
1:56.141 |
|
10 |
41 |
LM P2 |
GREAVES MOTORSPORT |
ZYTEK Z11SN - Nissan |
8.583 |
1:57.233 |
11 |
31 |
LM P2 |
LOTUS |
LOTUS T128 |
8.868 |
1:57.518 |
12 |
32 |
LM P2 |
LOTUS |
LOTUS T128 |
10.205 |
1:58.855 |
|
13 |
45 |
LM P2 |
OAK RACING |
MORGAN - Nissan |
12.150 |
2:00.800 |
14 |
98 |
LM GTE Pro |
ASTON MARTIN RACING |
ASTON MARTIN Vantage V8 |
15.622 |
2:04.272 |
15 |
97 |
LM GTE Pro |
ASTON MARTIN RACING |
ASTON MARTIN Vantage V8 |
15.823 |
2:04.473 |
|
16 |
92 |
LM GTE Pro |
Porsche AG TEAM MANTHEY |
PORSCHE 911 RSR |
15.911 |
2:04.561 |
17 |
99 |
LM GTE Pro |
ASTON MARTIN RACING |
ASTON MARTIN Vantage V8 |
15.919 |
2:04.569 |
18 |
71 |
LM GTE Pro |
AF CORSE |
FERRARI F458 Italia |
15.926 |
2:04.576 |
|
19 |
91 |
LM GTE Pro |
Porsche AG TEAM MANTHEY |
PORSCHE 911 RSR |
16.034 |
2:04.684 |
20 |
51 |
LM GTE Pro |
AF CORSE |
FERRARI F458 Italia |
16.097 |
2:04.747 |
21 |
81 |
LM GTE Am |
8 STAR MOTORSPORTS |
FERRARI F458 Italia |
16.914 |
2:05.564 |
|
22 |
88 |
LM GTE Am |
PROTON COMPETITION |
PORSCHE 911 GT3 RSR |
17.522 |
2:06.172 |
23 |
61 |
LM GTE Am |
AF CORSE |
FERRARI F458 Italia |
17.563 |
2:06.213 |
24 |
76 |
LM GTE Am |
IMSA PERFORMANCE MATMUT |
PORSCHE 911 GT3 RSR |
17.761 |
2:06.411 |
|
25 |
57 |
LM GTE Am |
KROHN RACING |
FERRARI F458 Italia |
18.516 |
2:07.166 |
26 |
96 |
LM GTE Am |
ASTON MARTIN RACING |
ASTON MARTIN Vantage V8 |
18.962 |
2:07.612 |
27 |
95 |
LM GTE Am |
ASTON MARTIN RACING |
ASTON MARTIN Vantage V8 |
19.295 |
2:07.945 |
|
28 |
50 |
LM GTE Am |
LARBRE COMPETITION |
CHEVROLET Corvette C6-ZR1 |
19.639 |
2:08.289 |
|
Vejgaard
Læs mere om: Christoffer NygaardKristian PoulsenNicki ThiimTom KristensenCircuit of the Americas22/09/13 - Circuit of the Americas - FIA WEC - FIA VM |