Racerløbet på Circuit of The Americas blev langt mere spændende end man kunne have forestillet sig. Alting pegede på en dobbelt Audi sejr, og så skulle vi bare videre, men sådan blev det slet ikke. Fra start kom Audi godt afsted, men de kunne ikke hægte Toyota’en af, og det betød at der blev kæmpet hårdt overalt på banen, hvilket også inkluderede at Audi nummer 1 og Toyota’en have en situation hvor de ramte hinanden. Det gik absolut hårdest ud over Audi 1, der resten af løbet kæmpede med ting der ikke helt virkede.
Enden på den lange og meget spændende kamp imellem Audi 2 og Toyota, blev at Tom Kristensen, Loïc Duval og Allan McNish tog sejren med en margin på knapt 24 sekunder, hvilket næsten er en sejr for Toyota, som i denne sæson aldrig har været så tæt på sejren som her.
Det var Tom Kristensen, Loïc Duval and Allan McNish 3. sejr i mesterskabet i år, og Audis LMP sejr nummer 100, og de udbyggede dermed deres føring i mesterskabet, så de nu er 33 point foran holdkammeraterne i den anden Audi.
Rebellion Racing Lola Toyota med Nicolas Prost, Nick Heidfeld og Mathias Beche, var overhovedet ikke udfordret i LMP1 privat kategorien, da de var eneste deltager. Teamet kom igennem løbet, og påviste endnu engang stabil kørsel.
LMP2 var som altid spændende og denne klasse leverede bare varen. Der var close race nærmest hele vejen og det hele endte med en sejr til G-Drive Racing ORECA 03 Nissan og andenpladsen tilfaldt Pecom Racing ORECA 03 Nissan entry of Luis Perez Companc, Nicolas Minassian and Pierre Kaffer, og den placering bragte dem op på den samlede første plads i LMP2 mesterskabet.
For David Heinemeier Hansson var dette løb ikke den bedste oplevelse. Teamet var ellers godt med fremme det meste af løbet, men en hård kamp imellem de to hold kammerater resulterede i at de ramte hinanden og dermed var deres rolle udspillet i løbet.
Begge GTE klasser blev vundet af Aston Martin, og i GTE pro klassen var det Bruno Senna og Frédéric Makowiecki der sejrede foran de to AF Corse Ferrari’er
GTE am klassen blev lidt mere spændende end vi kunne havet håbet på, og set med danske øjne var det ikke helt det udfald som vi drømte om, for det var Roald Goethe, Stuart Hall ogJamie Campbell-Walter der vandt med et forspring på 1,7 sekund ned til Christoffer Nygaard, Kristian Poulsen og Nicki Thiim, som dermed fik en velfortjent podie plads, men ét trin fra det de havde drømt om.
Næste gang vi skal opleve World Endurance feltet bliver den 20. oktober hvor der skal køres 6-timers løb på Fuji International Speedway.
|
Pl |
# |
Cat |
Team |
Bil |
Omg |
Diff |
Hurtigste |
|
1 |
2 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 e-tron quattro |
187 |
|
1'47.868 |
2 |
8 |
LMP1 |
Toyota Racing |
Toyota TS030 - Hybrid |
187 |
23.617 |
1'48.745 |
3 |
1 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 e-tron quattro |
186 |
1 omg. |
1'47.375 |
|
4 |
12 |
LMP1 |
Rebellion Racing |
Lola B12/60 Coupé - Toyota |
183 |
4 omg. |
1'50.302 |
5 |
26 |
LMP2 |
G-Drive Racing |
Oreca 03 - Nissan |
178 |
9 omg. |
1'54.559 |
6 |
49 |
LMP2 |
Pecom Racing |
Oreca 03 - Nissan |
177 |
10 omg. |
1'55.552 |
|
7 |
32 |
LMP2 |
Lotus |
Lotus T128 |
174 |
13 omg. |
1'57.303 |
8 |
25 |
LMP2 |
Delta-ADR |
Oreca 03 - Nissan |
173 |
14 omg. |
1'55.517 |
9 |
41 |
LMP2 |
Greaves Motorsport |
Zytek Z11SN - Nissan |
172 |
15 omg. |
1'55.963 |
|
10 |
24 |
LMP2 |
OAK Racing |
Morgan - Nissan |
172 |
15 omg. |
1'54.675 |
11 |
35 |
LMP2 |
OAK Racing |
Morgan - Nissan |
170 |
17 omg. |
1'55.357 |
12 |
99 |
GTE Pro |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
167 |
20 omg. |
2'04.163 |
|
13 |
51 |
GTE Pro |
AF Corse |
Ferrari F458 Italia |
167 |
20 omg. |
2'04.170 |
14 |
71 |
GTE Pro |
AF Corse |
Ferrari F458 Italia |
167 |
20 omg. |
2'03.520 |
15 |
92 |
GTE Pro |
Porsche AG Team Manthey |
Porsche 911 RSR |
167 |
20 omg. |
2'03.853 |
|
16 |
96 |
GTE Am |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
165 |
22 omg. |
2'05.365 |
17 |
95 |
GTE Am |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
165 |
22 omg. |
2'04.830 |
18 |
76 |
GTE Am |
Imsa Performance Matmut |
Porsche 911 GT3 RSR |
165 |
22 omg. |
2'05.378 |
|
19 |
81 |
GTE Am |
8 Star Motorsports |
Ferrari F458 Italia |
164 |
23 omg. |
2'05.029 |
20 |
91 |
GTE Pro |
Porsche AG Team Manthey |
Porsche 911 RSR |
163 |
24 omg. |
2'04.111 |
21 |
88 |
GTE Am |
Proton Competition |
Porsche 911 GT3 RSR |
163 |
24 omg. |
2'05.383 |
|
22 |
50 |
GTE Am |
Larbre Competition |
Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
163 |
24 omg. |
2'06.024 |
23 |
61 |
GTE Am |
AF Corse |
Ferrari F458 Italia |
162 |
25 omg. |
2'05.033 |
24 |
57 |
GTE Am |
Krohn Racing |
Ferrari F458 Italia |
156 |
31 omg. |
2'06.558 |
|
25 |
45 |
LMP2 |
OAK Racing |
Morgan - Nissan |
148 |
39 omg. |
1'59.816 |
26 |
97 |
GTE Pro |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
118 |
69 omg. |
2'04.298 |
27 |
98 |
GTE Pro |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
84 |
103 omg. |
2'04.292 |
|
28 |
31 |
LMP2 |
Lotus |
Lotus T128 |
0 |
187 omg. |
|
|
Vejgaard
Læs mere om: Circuit of the Americas22/09/13 - Circuit of the Americas - FIA WEC - FIA VM |