Optakt til Abu Dhabis Grand Prix Sæsonen nærmer sig lukketid. VM er afgjort, den næste sæson skimtes allerede i horisonten, opgaverne er ved at blive fordelt og der er sådan set ikke så meget at komme efter i hvad der bliver en slags post scriptum til 2013 sæsonen. Hvis der havde været kamp om VM havde det måske været ok, men efter en lang lang sæson, der er afgjort virker det måske som en anelse overkill at vi stadig mangler tre løb. Set fra den positive vinkel, når først vi får overstået løbet på den ucharmerende bane i Abu Dhabi, så er der to rigtige racerbaner tilbage. Interlagos er en klassiker og Austin, som vi mødte første gang sidste år, var et behageligt bekendtskab. Så sæsonen slutter med manér. Hvis der så var spænding om sejrene, ville det være endnu bedre.
Men lad os være ærlige - Vettel er overlegen - siden sommerpausen har Red Bull og Vettel været i total dominans - og det vil de sandsynligvis også være i de sidste løb. Og Vettel er ikke lige typen der sætter farten ned og cruiser rundt og nyder udsigten, bare fordi han har vundet VM - han deltager i et løb for at vinde løbet, ikke for andet. Og godt for det - det ville alligevel ikke være sjovt at være vinder, hvis det kun er fordi ham den dominerende ikke lige var motiveret i dag!
Selvfølgelig kan det gå galt - det kan endda være at Mark Webber får sig en sejr, guderne skal vide at han kunne fortjene en sejr her på vej ud ad døren. Og at Vettel skylder ham en. Vettel har også været ganske forskånet for defekter - og vindere af hans kaliber har det med at blive ramt af uheld når det alligevel ikke betyder noget. Så det kan være at de tekniske defekter nu også indhenter tyskeren, men det kan han så tage med et smil og et skuldertræk.
Andre steder i sporten knager det. Specielt hos Lotus, der er eget af nogle kapitalvirksomheder. Nye aftaler og ny indsprøjtning af penge virker som om det er sat på stand-by, Kimi Raikkonen sprang torsdagen i Abu Dhabi over, muligvis mangler han stadig at få sin løn. Forholdet mellem kører og team er anstrengt, og Lotus' fremtid er en lille smule usikker. Romain Grosjean har egentlig fået en ny kontrakt, den mangler bare en underskrift - og underskiften mangler en godkendelse og vist også noget kapital. Usikkerheden hos Lotus kunne åbne døren for Pastor Maldonado, der kommer med en en masse oliepenge i ryggen og bestemt ikke er nogen dårlig kører. Lotus kan få brug for pengene og dermed vælge venezuelaneren fremfor deres foretrukne Nico Hülkenberg.
Maldonado har i al fald gjort det tydeligt at han forlader Williams efter tre år. 2013 har da heller ikke været et godt år for teamet - men de har en underliggende aftale med Maldonados sponsor, der rækker et par år ud i fremtiden, og vil gerne have et beløb i kontanter for lade Pastoren gå. Samtidig går rygterne på at de har linet Felipe Massa op - også han er en sponsorstærk mand, så for Williams kunne det blive en ret god handle.
Andre muligheder for Maldonado kunne være Force India eller Sauber. Begge teams vil være interesserede i en talentfuld mand med penge. Det kan så gøre det sværere for McLaren at overtale Force India til at en vis Magnussen vil være en god løsning for dem i 2014.
Men alt dette er de sidste er planlægning for næste sæson. Her og nu er det løbet på søndag det gælder og billedet vil givet være det samme, som de sidste par løb - Red Bull dominerer, Ferrari fejler, McLaren er ingensteder og Lotus med Grosjean er nærved og næsten. En sejr til franskmanden vil være en kærkommen forandring, og fortjent, hans indsats her mod slutningen af året taget i betragtning. Men det vil nok kræve en nedsmeltning hos Red Bull i en eller anden omfang.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Yas Marina Circuit03/11/13 - Yas Marina Circuit - Formel 1 |