Toyota fik pole position Kvalifikationen blev afviklet i strålende vejr, og det gav bestemt en meget spændende og ikke mindst intens kvalifikation. Kvalifikationen startede med GTE klasserne, og resultatmæssig var det helt som forventet, hvor pole positions i både GTE Pro og GTE Am klassen er sikret af Aston Martin.
GTE pro klassens pole position er sikret af Stefan Mucke og Darren Turner med tiden 2:04.370 kun 0.019 sekund foran team kammeraterne Bruno Senna og Richie Stanaway i den anden Aston Martin Vantage.
GTE Am’s klassen hurtigste hold var Christoffer Nygaard og Nicki Thiim der lavede tiden 2:05.903 - kun 0.015 sekund foran AF Corse Ferrari 458 Italia med Marco Cioci og Matt Griffin.
Udefra set giver denne kvalifikation kun store forventninger til 6-timers løbet som køres i morgen. En kvalifikation som afvikles med så lille margin imellem top teams kan kun give et fantastisk racerløb.
Herefter var det de to LMP klasser, og endnu engang blev vi vidne til en fantastisk spændende kvalifikation, hvor det i LMP1 klassen endte med at Toyota holder forrest i morgen, når løbet starter.
Det var Alexander Würz, Nicolas Lapierre der sikrede at Toyota TS030 Hybrid med nummer 7 pole position, med en margin på 0.089 sekund ned til Audi R18 e-tron quattro nummer 1 , kørt af Marcel Fässler og Benoit Tréluyer
Audi nummer 2 med Allan McNish og Tom Kristensen skuffede en smule i denne kvalifikation, og endte som 4. hurtigste team i LMP1 klassen, hele 1,16 sekund efter den hurtigste Audi. Desværre viser det lige det vi ikke har lyst til, nemlig at de også kan få det svært i løbet.
LMP2 klassen blev vundet af G-Drive Racing, med tiden 1:55.423 og næsthurtigste team blev nummer 24 OAK Racing med tiden 1'56.210. Det er her hvor David Heinemeier Hansson kører, og det lover godt for løbet, at teamet nu har fundet farten i både bil og chauffører.
Efter denne kvalifikation, kan vi kun glæde os til 6 timers løbet imorgen.
|
Pl |
Nr |
Kl |
Kører |
Bil |
Tid |
Diff |
|
1 |
7 |
LMP1 |
Alexander Wurz
Nicolas Lapierre, |
Toyota TS030 - Hybrid |
1'48.013 |
|
|
2 |
1 |
LMP1 |
André Lotterer
Benoit Tréluyer
Marcel Fässler |
Audi R18 e-tron quattro |
1'48.102 |
+0.089 |
|
3 |
8 |
LMP1 |
Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin |
Toyota TS030 - Hybrid |
1'48.694 |
+0.681 |
|
4 |
2 |
LMP1 |
Tom Kristensen
Loïc Duval
Allan Mcnish |
Audi R18 e-tron quattro |
1'49.173 |
1.160 |
|
5 |
12 |
LMP1 |
Andrea Belicchi
Mathias Beche
Nicolas Prost |
Lola B12/60 Coupé - Toyota |
1'51.204 |
3.191 |
|
6 |
26 |
LMP2 |
Roman Rusinov
John Martin
Mike Conway |
Oreca 03 - Nissan |
1'55.423 |
7.410 |
|
7 |
24 |
LMP2 |
Olivier Pla
David Heinemeier Hansson
Alex Brundle |
Morgan - Nissan |
1'56.210 |
8.197 |
|
8 |
41 |
LMP2 |
Mark Shulzhitckiy
Eric Lux
Björn Wirdheim |
Zytek Z11SN - Nissan |
1'56.219 |
8.206 |
|
9 |
35 |
LMP2 |
Bertrand Baguette
Ricardo Gonzalez
Martin Plowman |
Morgan - Nissan |
1'56.243 |
8.230 |
|
10 |
25 |
LMP2 |
Tor Graves
Robbie Kerr
Craig Dolby |
Oreca 03 - Nissan |
1'56.284 |
8.271 |
|
11 |
49 |
LMP2 |
Luis Perez Companc
Nicolas Minassian
Pierre Kaffer |
Oreca 03 - Nissan |
1'56.971 |
8.958 |
|
12 |
31 |
LMP2 |
Kevin Weeda
Vitantonio Liuzzi
Christophe Bouchut |
Lotus T128 |
1'57.531 |
9.518 |
|
13 |
32 |
LMP2 |
Thomas Holzer
Dominik Kraihamer
Jan Charouz |
Lotus T128 |
1'57.639 |
9.626 |
|
14 |
45 |
LMP2 |
Jacques Nicolet
Keiko Ihara
David Cheng |
Morgan - Nissan |
1'59.063 |
11.050 |
|
15 |
97 |
LMGTE Pro |
Darren Turner
Stefan Mücke, |
Aston Martin Vantage V8 |
2'04.370 |
16.357 |
|
16 |
99 |
LMGTE Pro |
Pedro Lamy
Bruno Senna
Richie Stanaway |
Aston Martin Vantage V8 |
2'04.389 |
16.376 |
|
17 |
92 |
LMGTE Pro |
Marc Lieb
Richard Lietz, |
Porsche 911 RSR |
2'04.881 |
16.868 |
|
18 |
71 |
LMGTE Pro |
Kamui Kobayashi
Toni Vilander, |
Ferrari F458 Italia |
2'04.887 |
16.874 |
|
19 |
91 |
LMGTE Pro |
Jörg Bergmeister
Patrick Pilet, |
Porsche 911 RSR |
2'05.049 |
17.036 |
|
20 |
51 |
LMGTE Pro |
Gianmaria Bruni
Giancarlo Fisichella, |
Ferrari F458 Italia |
2'05.222 |
17.209 |
|
21 |
95 |
LMGTE Am |
Christoffer Nygaard
Kristian Poulsen
Nicki Thiim |
Aston Martin Vantage V8 |
2'05.903 |
17.890 |
|
22 |
61 |
LMGTE Am |
Jack Gerber
Matt Griffin
Marco Cioci |
Ferrari F458 Italia |
2'05.918 |
17.905 |
|
23 |
81 |
LMGTE Am |
Vicente Potolicchio
Rui Aguas
Davide Rigon |
Ferrari F458 Italia |
2'06.150 |
18.137 |
|
24 |
88 |
LMGTE Am |
Christian Ried
Gianluca Roda
Paolo Ruberti |
Porsche 911 GT3 RSR |
2'06.416 |
18.403 |
|
25 |
76 |
LMGTE Am |
Raymond Narac
Jean-Karl Vernay
Markus Palttala |
Porsche 911 GT3 RSR |
2'06.738 |
18.725 |
|
26 |
96 |
LMGTE Am |
Jamie Campbell-Walter
Stuart Hall
Jonathan Adam |
Aston Martin Vantage V8 |
2'06.943 |
18.930 |
|
27 |
57 |
LMGTE Am |
Tracy Krohn
Niclas Jönsson
Maurizio Mediani |
Ferrari F458 Italia |
2'07.584 |
19.571 |
|
28 |
50 |
LMGTE Am |
Patrick Bornhauser
Julien Canal
Fernando Rees |
Chevrolet Corvette C6-ZR1 |
2'07.669 |
19.656 |
|
Vejgaard
Læs mere om: Shanghai09/11/13 - Shanghai - FIA WEC - FIA VM |