Toyota hurtigst, igen Dækvalget blev helt afgørende for Toyota i denne session. Toyota valgte et andet Michelin dæk til kvalifikationen, end de kørte 3. fri træning på, og derfor kunne Kazuki Nakajima og Alex Wurz, sætte Toyota TS 030 Hybrid nummer 7 på pole position. Tiden til pole position var 1:42.449 kun 0,332 sekunder foran hold kammeraterne i den anden Toyota. Løbet i morgen startes med Toyota i forreste række. Hurtigste Audi var 0,527 sekund fra pole position, desværre, set med danske øjne, var det Audien med André Lotterer, Benoit Tréluyer og Marcel Fässler.
Audien med Tom Kristensen var 0,696 sekund fra pole position og starter som nummer 4.
LMP2 klassen bød desværre ikke på pole position til David Heinemeier Hansson , som vi havde håbet på. Derimod var det Pecom Racing’s Nr.49 ORECA 03 Nissan, kørt af Nicolas Minassian og Pierre Kaffer der satte hurtigste tid i klassen med tiden 1:50.941.
Margin fra Pecom Racing og ned til nummer to i klassen, som var G-Drive Racing ORECA Nissan, var kun 0,062 seconds. Så der er virkeligt lagt op til en hård fight fra starten på racet i morgen.
OAK Racing Morgan Nissan, nummer 24 som under kvalifikationen blev kørt af Pla og Brundle kommer til at starte fra 3. position. Deres bedste tid var 1:51.718, hvilket var lidt skuffende, set i lyset af hvad holdet har præsteret tidligere på sæsonen.
Lad os håbe på at OAK Racing Morgan Nissan holdet med blandt andet David Heinemeier Hansson, finder speeden til løbet i morgen, så de kan vinde løbet, og dermed bevare håbet om at blive mestre i LMP2 klassen.
GTE pro klassen er, som vi flere gange har fortalt, helt åbent før løbet i morgen, dog med Aston Martin som favorit. Til dagens kvalifikation satte Porshe teamet dog en tyk streg under at de i hvert fald ikke har givet op endnu. De satte begge deres Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR i forreste række i GTE pro klassen.
GTE pro klassen er bare tæt på at være uhyggelig spændende, for selv under en kvalifikation hvor kører og biler sættes under maksimal pres, så er der kun et ½ sekund imellem top og bund, hvilket betyder at vi kan håbe på et benhårdt race i denne klasse, hvor dette race også vil afgøre mesterskabet.
GTE am klassen fik præcis den kvalifikation Aston Martin Racing Vantage V8 teamet med Christoffer Nygaard, Nicki Thiim og Kristian Poulsen kunne ønske. Holdet starter forrest i morgen.
Det var Nygaard og Thiim der satte tiden 2:00.303 kun 0,034 sekund foran 8 Star Motorsports Ferrari med Rui Aguas, Davide Rigon og Enzo Potolicchio.
Årets sidste 6-timer World Endurance Championship løb køres i morgen, lørdag.
Resultatet fra kvalifikationen:
|
Pl |
Nr |
Kl |
Kørere |
Bil |
Tid |
Diff |
|
1 |
7 |
LMP1 |
Alexander WURZ
Nicolas LAPIERRE
Kazuki NAKAJIMA |
Toyota TS030 - Hybrid |
1'42.449 |
|
|
2 |
8 |
LMP1 |
Anthony DAVIDSON
Sébastien BUEMI
Stéphane SARRAZIN |
Toyota TS030 - Hybrid |
1'42.781 |
+0.332 |
|
3 |
1 |
LMP1 |
André LOTTERER
Benoit TRÉLUYER
Marcel FÄSSLER |
Audi R18 e-tron quattro |
1'42.976 |
+0.527 |
|
4 |
2 |
LMP1 |
Tom KRISTENSEN
Loïc DUVAL
Allan McNISH |
Audi R18 e-tron quattro |
1'43.145 |
+0.696 |
|
5 |
12 |
LMP1 |
Andrea BELICCHI
Mathias BECHE
Nicolas PROST |
Lola B12/60 Coupé - Toyota |
1'46.728 |
+4.279 |
|
6 |
49 |
LMP2 |
Luis PEREZ COMPANC
Nicolas MINASSIAN
Pierre KAFFER |
Oreca 03 - Nissan |
1'50.941 |
+8.492 |
|
7 |
26 |
LMP2 |
Roman RUSINOV
John MARTIN
Mike CONWAY |
Oreca 03 - Nissan |
1'51.003 |
+8.554 |
|
8 |
24 |
LMP2 |
Olivier PLA
David Heinemeier Hansson
Alex BRUNDLE |
Morgan - Nissan |
1'51.718 |
+9.269 |
|
9 |
41 |
LMP2 |
Björn WIRDHEIM
Wolfgang REIP
Jon LANCASTER |
Zytek Z11SN - Nissan |
1'51.841 |
+9.392 |
|
10 |
25 |
LMP2 |
Fabien GIROIX
Robbie KERR
Craig DOLBY |
Oreca 03 - Nissan |
1'52.133 |
+9.684 |
|
11 |
35 |
LMP2 |
Bertrand BAGUETTE
Ricardo GONZALEZ
Martin PLOWMAN |
Morgan - Nissan |
1'52.377 |
+9.928 |
|
12 |
31 |
LMP2 |
Kevin WEEDA
Vitantonio LIUZZI
Lucas AUER |
Lotus T128 |
1'53.217 |
+10.768 |
|
13 |
32 |
LMP2 |
Thomas HOLZER
Dominik KRAIHAMER
Jan CHAROUZ |
Lotus T128 |
1'53.584 |
+11.135 |
|
14 |
45 |
LMP2 |
Jacques NICOLET
Keiko IHARA
David CHENG |
Morgan - Nissan |
1'54.033 |
+11.584 |
|
15 |
92 |
GTE Pro |
Marc LIEB
Richard LIETZ |
Porsche 911 RSR |
1'58.833 |
+16.384 |
|
16 |
91 |
GTE Pro |
Jörg BERGMEISTER
Patrick PILET |
Porsche 911 RSR |
1'58.960 |
+16.511 |
|
17 |
97 |
GTE Pro |
Darren TURNER
Stefan MÜCKE |
AM Vantage V8 |
1'59.038 |
+16.589 |
|
18 |
51 |
GTE Pro |
Gianmaria BRUNI
Toni VILANDER |
Ferrari F458 Italia |
1'59.049 |
+16.600 |
|
19 |
99 |
GTE Pro |
Pedro LAMY
Bruno SENNA
Richie STANAWAY |
AM Vantage V8 |
1'59.167 |
+16.718 |
|
20 |
71 |
GTE Pro |
Kamui KOBAYASHI
Giancarlo FISICHELLA |
Ferrari F458 Italia |
1'59.459 |
+17.010 |
|
21 |
95 |
GTE Am |
Christoffer NYGAARD
Kristian POULSEN
Nicki THIIM |
AM Vantage V8 |
2'00.303 |
+17.854 |
|
22 |
81 |
GTE Am |
Vicente POTOLICCHIO
Rui AGUAS
Davide RIGON |
Ferrari F458 Italia |
2'00.337 |
+17.888 |
|
23 |
96 |
GTE Am |
Stuart HALL
Roald GOETHE
Jamie CAMPBELL-WALTER |
AM Vantage V8 |
2'00.496 |
+18.047 |
|
24 |
61 |
GTE Am |
François PERRODO
Emmanuel COLLARD
Matt GRIFFIN |
Ferrari F458 Italia |
2'00.527 |
+18.078 |
|
25 |
76 |
GTE Am |
Raymond NARAC
Jean-Karl VERNAY
Markus PALTTALA |
Porsche 911 GT3 RSR |
2'00.880 |
+18.431 |
|
26 |
88 |
GTE Am |
Christian RIED
Gianluca RODA
Paolo RUBERTI |
Porsche 911 GT3 RSR |
2'01.290 |
+18.841 |
|
27 |
57 |
GTE Am |
Tracy KROHN
Niclas JÖNSSON
Maurizio MEDIANI |
Ferrari F458 Italia |
2'01.563 |
+19.114 |
|
28 |
50 |
GTE Am |
Patrick BORNHAUSER
Julien CANAL
Fernando REES |
Corvette C6-ZR1 |
2:03.236 |
|
|
Vejgaard
Læs mere om: Christoffer NygaardDavid Heinemeier HanssonKristian PoulsenNicki ThiimTom KristensenAudi Sport Team JoestOak RacingYoung Driver AMRSakhir30/11/13 - Sakhir - FIA WEC - FIA VM |