Den revolutionerende britiske bil-nyskabelse tilbage i 1959: AUSTIN MINI har altid haft en speciel plads i hjertet hos (den alsidige motorsports-udøver) Preben Kristoffersen fra Odder:
- Tilbage i 1967 byggede jeg en Morris Mini Cooper S i rallytrim. Morris og Austin var to sideløbende bilmærker, som dækkede over de samme bilmodeller. Der var stort set kun logoet til forskel.
I 1969 blev Preben Kristoffersen tilknyttet TEAM AUSTIN MINI, hvor den danske Austin-bilimportør: De Forenede Automobilfabrikker (Odense) var anker-sponsor.
- I al beskedenhed blev jeg dansk mester 1970 i rally sammen med co-driveren: Bent Åkjær. Samtidig begyndte jeg at køre motorløb på asfaltbanerne. Det var således i en ombygget Austin Mini Cooper-baneracer, som jeg senere deltog med i det legendariske Int. Rallye Monte Carlo i 1972-udgaven.
Japanerne: Hajime Nakagawa og Osam Morikawa boltrede sig på de sneglatte veje i de franske alper
Mini’en blev konstrueret i 1959 ud fra filosofien om at proppe en bil ind i ”kassen”: 3x3x10 fod (1,2x1,2x3 meter). Kabinen og bagagerummet fylder således 80 pct. (!) af gulvarealet, hvorfor bildesignerne valgte at tværstille motoren. Samtidig blev Mini’en ”født” med forhjulstræk, som bl.a. sparede pladsen til kardantunnel.
- Englænderen John Cooper så hurtigt herefter mulighederne for Mini’en i international motorsport, fortsætter Preben Kristoffersen. – Allerede i 1961 blev den første Cooper-version lanceret, der bl.a. bød på en lidt større - tunet - motor med dobbelte karburatorer. Det store motorsports-gennembrud kom med Cooper S-versionen i 1963, hvor den fik skivebremser foran samt en endnu (lidt) større tunet motor.
Preben Kristoffersen (nr. 2 fra højre) fejrer et velgennemført Int. 17. Rallye Monte Carlo Historique 2014 sammen med Hajime Nakagawa, Osam Morikawa og serviceteamet: Bruno Hviid & Irene Marsh.
I årene: 1964, 1965 og 1967 vandt Austin/Morris Cooper S generelt i Int. Rallye Monte Carlo. Derfor satte Preben Kristoffersen en stor ære i, at han var repræsenteret ved 2014-udgaven af Int. Rallye Monte Carlo Historique.
Sidste år lancerede østjyden et spændende rallyprojekt, hvor ratekvilibristen skiftede til opgaven som teamleder og servicechef for: Team Mini Cooper Japan.
- Selv til gamle biler ruster (!) kærligheden ikke, konstaterer Preben Kristoffersen. - Derfor havde jeg i 1999 opsporet en højrestyret Austin Mini Cooper S, som i mange år havde stået og samlet støv på et museum i England. Den byggede jeg om til en Rallye Monte Carlo-version: 1275 ccm. motor (ca. 90 HK), close ratio gearbox med lav udveksling i gearene og styrtbøjle.
Team Mini Cooper Japan oplevede et problemfrit Int. 17. Rallye Monte Carlo Historique 2014, hvor det i servicepauserne kun nødvendigt med brændstofpåfyldning samt check af olie, vand og luft.
Østjyden deltog selv 8 gange i Int. Rallye Monte Carlo Historique, men tog herefter en konkurrencepause. I 2013 og 2014 har rallybilen derfor været kørt af det erfarne japanske rallypar: Hajime Nakagawa og Osam Morikawa.
- Japanerne har selv tidligere været fabriks-rallykørere (for Mazda), oplyser Preben Kristoffersen. – De klarede 2014-udgaven fornuftigt, selv om de gerne havde ønsket sig noget mere sne i Frankrig. Deltagerfeltet på 309 rallyteams skulle op i en pæn højde i bjergene, før terrænet blev hvidpudret. Japanerne kørte dog rallybilen hjem til fin 9. plads blandt de 25 startende Morris/Austin Mini Cooper S’ere i Int. 17. Rallye Monte Carlo Historique 2014.
Hajime Nakagawa og Osam Morikawa starter ud på en konkurrence-etape i flot snepudrede omgivelser.
Preben Kristoffersen har stadig væk benzin i blodet og mod på kommende motorsports-udfordringer: - Bjergvejene omkring Monaco går uvilkårligt alle rallykørere i blodet. Man skal bare prøve det igen og igen, når man først éen enkelt gang har scoret kræfter med de utallige serpentiner/hårnålesving på de krævende op- og nedstigninger i den tynde bjergluft. I al beskedenhed fejrer jeg fødselsdag (70 år) under Int. 18. Rallye Monte Carlo Historique 2015, og kan samtidig fejre 50 års jubilæum i motorsport. Vi har dog endnu ikke besluttet, hvorvidt jeg skal deltage ”foran” eller bag rattet i det historiske rally.
I 1972 deltager Preben Kristoffersen sammen med Peter Singers i det legendariske Int. Rallye Monte Carlo. Snekaos på bjergvejene betyder imidlertid, at danskerne ikke når hjem over målstregen i Monaco.
Fakta omkring Morris/Austin Mini Cooper S & Preben Kristoffersens motorsports-karriere i det britiske hundehus
- Mini’en blev designet af den græske bildesigner: Alec Issigonis. Bilen var tiltænkt som det britiske svar på den tyske Volkswagen, hvorfor de ydre ”begrænsninger” blev en ”kasse”: 3x3x10 fod (1,2x1,2x3 meter). Mini’en blev en trendsætter, hvad angik tværstillet motor og forhjulstræk efter 2. Verdenskrig. DKW havde dog volumen-produceret samme bilkoncept i 1930’erne.
- Briten: John Cooper havde erfaring med både bygning af F1-racere og rallybiler. Han spottede derfor Mini’ens potentiale i rally/racing. Den oprindelige 848 ccm. motor blev erstattet med en tunet 997 ccm. motor, hvorved hestekræfterne steg fra 34 til 55. Samtidig blev der indbygget close-ratio gearkasse (lavere udveksling op gennem gearene), og frem for alt: skivebremser i front. Dette forbedrede kølingen af bremserne under de ekstreme rally/racing-betingelser.
- Mini Cooper’en lanceres i 1961. Det helt store motorsports-gennembrud kom i 1963, hvor Cooper S-versionen blev markedsført med en forstærket motor (1.071 ccm.), som blev opdateret til den legendariske 1.275 ccm.-udgave i august 1964.
- Finjusteringen af Cooper S’eren til motorsportsbrug afspejlede sig bl.a. i Int. Rallye Monte Carlo med generalsejre i: 1964, 1965 og 1967.
- I 1966 var der Cooper S’ere på 4 første pladser i generalklassementet for ”Monte”. Citroën valgte at nedlægge protest mod lygtesystemet på Cooper S’erne, hvor nærlys blev effektueret med indskydning af en modstand frem for en ”dobbeltlampe”. Sejren var nok lidt dyrekøbt, idet franskmændene senere blev hånet for manglende sportsmanship i Pressen, og iøvrigt selv kørte med ulovligt hvidt lys på deres rallybiler.
- En lærlinge-ugeløn på 35 kr. gav ikke store muligheder for at køre motorløb. Under soldatertiden på Skrydstrup Flyvestation (i 1965) startede Preben K dog op i bilorientering sammen med soldaterkammeraten: Tage Hermansen.
- Kælenavnet Preben K er tildelt af den lidt yngre racing-kollega: Tom (K)ristensen, som oplevede østjyden i mange nærkampe (på både jord og asfalt) med faderen: Carl-Erik Kristensen tilbage i halvfjerdserne.
- I 1967 køber Preben K en Morris Mini Cooper S i rallytrim af legendariske Poul ”Cigar” Nielsen. I 1967-sæsonen hjemkøres flere gode rallyresultater, som baner vejen for en større motorsports-satsning i 1968.
- I 1968 opbygger Preben K en rallybil på basis af en Austin Mini Cooper, og bliver samtidig tilknyttet som ”fabrikskører” for bremsefabrikanten: Roulunds Fabrikker i Odense.
- Samtidig får østjyden også forbindelse til TEAM AUSTIN MINI, som var etableret af den danske Austin-importør: De Forenede Automobilfabrikker (DFA) i Odense.
- I perioden: 1969-1972 er Preben K på samme tid involveret i både rally og asfaltbaneløb. I 1970 bliver den flyvende Falck-mand fra Odder dansk mester i rally sammen med co-driveren: Bent Åkjær i Austin Mini Cooper S.
- I 1972 deltager Preben Kristoffersen sammen med Peter Singers i det legendariske Int. Rallye Monte Carlo. Snekaos på bjergvejene betyder imidlertid, at danskerne ikke når hjem over målstregen i Monaco.
- I 1972 bliver DFA opkøbt af Morris-importøren: DOMI, hvorved TEAM AUSTIN MINI skrinlægges.
Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Preben KristoffersenMonte Carlo29/01/14 - Monte Carlo - Rally Monte-Carlo Historique |