Formel 1   26/02/14

Sidste udkald inden lukketid
Optakt til den sidste vintertest
De 11 teams har fire ekstremt interessante og hårde testdage foran sig. Med kun 12 mulige testdage henover vinteren, og med kun fire dage tilbage inden det går løs i Melbourne om godt to uger, er der et stort program foran teams'ene. Det er nu de sidste detaljer skulle justeres på plads, men for mange teams er selv de store knaster ikke klaret endnu. Derfor venter fire meget intense testdage.

Det er mange år siden at vintertests i Formel 1 har haft så meget bevågenhed - i dansk såvel som international presse. Den ene grund er oplagt: Kevin Magnussen har checket ind i Formel 1 med stor succes, og trækker allerede overskrifter. Og der er grund til optimisme - dels ser det ud til at McLaren er på det 'rigtige hold' - eller rettere: Mercedes har leveret varen fra dag 1. Og det er tydeligt at de Mercedes-drevne racere går ind til den sidste test med fokus på de vigtige detaljer, mens især Renault-teams'ene kæmper med at få racerne til at holde mere end et par få omgange.

Efter flere sæsoner med stabile og driftsikre racere, er det en ny formel der er opfundet til 2014. Og det giver i sagens natur klassen en chance for at omfordele esserne. De store teams vil altid have de bedste chancer for at sikre sig nogle gode kort, men der vil blive skubbet til magtforholdet. Det er utrolig svært at vurdere hvordan de enkelte teams står, men hvor der normalt henover vinteren har været mulighed for at skjule den reelle hastighed, har der i år ikke været tid eller mulighed for at forsøge at underspille. Netop af den grund er det fortsat oplagt at pege på Mercedes GP som de klare favoritter.

Der bliver fra dansk side fokus på den første og tredje dag - det er de to dage hvor Kevin Magnussen er i McLaren MP4-29 raceren.

Til den forgående test stillede vi et par spørgsmål - så lad os se om vi er blevet klogere:

Er Mercedes 'the team to beat'?
Ja, teamet er det pt. stærkeste team i feltet. Der skal ske noget helt særligt i den sidste test hvis billedet skal ændre sig.

Hvor står Lotus teamet, nu hvor de deltager for første gang?
De står ikke bedre end så mange andre teams. De tabte meget tid med at komme igang. Måske var det en dum ide at droppe Jerez-testen, selvom den gav flere frustrationer.

Har Renault - og især Red Bull - fået styr på deres motorer og energiopsamlings-system?
Ja, der er kommet mere styr på teknikken. Men det tager lang tid at få styr på detaljerne, og andre fejl er blevet opdaget. De siger selv at de nu er flere uger bagud!

Hvilke teams er i stand til at gennemføre en simuleret løbsdistance?
Indtil videre har det kun været Mercedes der har været i stand til at begynde at køre en hel sammenhængende løbsdistance. McLaren har også simuleret på løbsforhold

Hvor store udsving er der på tiderne i en løbsdistance?
Tiderne svinger pænt - og det er en stor udfordring at køre med kun 100 kg. benzin. Vi kan meget vel se kørere der er 4 sekunder langsommere end resten af feltet, men det betyder ikke at raceren er i problemer. Der skal blot spares på benzin og dæk...

Hvem har nye dele med - eller kopieret fra andre teams?
Sauber havde især fundet en masse nye dele frem, og Red Bull forsøgte sig også med forskellige nye ting. Umiddelbart så ingen teams ud til at have haft tid til at kigge på de andre teams for at kopiere - de har travlt nok med at få styr på egne udfordringer!

Kan vi begynde at få en indikation af hvem der er gode til at optimere benzin-forbruget?
Det er nok det sværeste spørgsmål. Det bliver nok først efter Grand Prix'et i Melbourne at vi virkelig får en ide om det.

Hvordan præsterer Pirellis nye 2014 dæk?
De har præsteret godt og har en stærk holdbarhed. Med det langt hårdere træk fra turbo-motorerne, bliver dækkene igen vigtige brikker for en god 'pakke'. Mercedes ser ud til at få det bedste ud af dækkene.

Den sidste test kan meget vel give svar på nogle af de samme spørgsmål. Der bliver fokus på Red Bull og de Renault-drevne racere - de bliver fulgt meget tæt. Renault kan ikke tåle endnu en problematisk test. Men hvordan står de enkelte teams overfor hinanden?

Her er Motorsporten.dk's bud på det nuværende styrkeforhold:

1) Mercedes: Klart 'the team to beat'. Deres løb-simulationer bliver meget interessante at følge.
2) McLaren: Stærk start og uden store problemer. Må vurderes til at være feltets næsthurtigste team. En simuleret løbsdistance i sidste test må være næste punkt på dagsorden.
3) Ferrari: Raceren virker solid og holdbar, men mangler fart. Det skal findes i den sidste test.
4) Force India: Har fået sat nogle meget hurtige tider, og er lidt en 'dark horse'. Den sidste test skal vise om de kan bide fra sig.
5) Williams: Hvor det ser skidt ud for mange, så ser det lysere ud for teamet. De kan meget vel være hoppet langt frem i tabellen. Den sidste test vil vise hvor meget fart de har.
6) Red Bull: Der var fremskridt, men der dukkede nye problemer op. Den sidste test bliver altafgørende - de bør reelt kunne kæmpe sig op i nærheden af Ferrari.
7) Lotus: Stadig i opstart og havde sine problemer. Kan stå lige med Red Bull - men langt efter de bedste teams.
8) Sauber: Efter en rodet første test er der bedre styr på raceren, men de har fortsat mange problemer.
9) Toro Rosso: Det har været en svær start, og igen i Bahrain mistede de mange testkilometer. Flere kilometer må være målet for den sidste test.
10) Caterham: De har fået en pæn start på testen, mangler meget fart.
11) Marussia: Der var flere problemer - inklusiv et motorskifte som mere eller mindre kostede en hel dag. Og så har de forhåbentlig fået anti-virus på deres PC'ere...

Highlights fra den seneste test


Kevin Magnussen
(Foto: McLaren Media)

Benji


Læs mere om:
  • Sakhir
  • 02/03/14 - Sakhir - Formel 1 Test

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto