Formel 1   08/03/14

Nye tider, nye håb
Optakt til 2014
Formel 1 2014 er kun et øjeblik væk. Det er ikke bare en ny sæson, men en ny formel. Nye motorer, nye aerodynamiske regler. En ny tid. Alt er til debat. Hvor man som regel i forvejen kan pege med en stor sandsynlighed på favoritterne til VM titlen, er det langt sværere at være troldmand i år, end det længe har været. Uforudsigelighed er essensen i sport! Derudover er der jo en dansker med. Det tilføjer jo et yderligere element af spænding.

Alle de nye regler har betydet at vintertestene faktisk har været interessante. Normalt er de i virkeligheden ikke lige sigende. De forskellige teams har så mange variable at stille på at vintertests ikke nødvendigvis giver det korrekte billede.

Men i år har været anderledes. Med de nye regler og ikke mindst de nye motorer har deltagerne været nødt til at teste igennem på en helt anden måde. Man har ikke skjult noget, og det man har set i testen er sådan nogenlunde det rigtige. Hvad det rigtige så end er.

Æstetisk set får vi en noget handicappet sæson. De pæneste biler udmærker sig ved ikke at være ækle, mens Caterham og Ferrari burde straffes hårdt for deres øjebæer. Generelt er der fundet to løsninger. Støvsugerudgaven som Mercedes og Ferrari har valgt, med varieret held! Den anden løsning er diller-snuden, som de andre, undtagen Lotus, der har hugtænder, har valgt. Kønt er det ikke!

Med udgangspunkt i testene så peger bilen lige nu i retning af Mercedes. Ikke kun teamet, men motoren. Force India, Mercedes, McLaren, Williams har alle vist rigtig gode takter. Mercedes ser ud til at have en lille fordel - dels laver de selv motorerne, dels har de et ordentlig budget og kan relativt hurtigt komme efter at lave nødvendige ændringer.


Mercedes har haft mere held med støvsugersnuden end Ferrari
(Foto: Daimler Chrysler)

Med Nico Rosberg og Lewis Hamilton i bilerne har de også et af de mest slagkraftige sæt kørere i feltet. Hamiltons kvaliteter er kendte, han vandt VM i sit andet år i F1, han er hurtig og har en aggressiv tilgang til sit job. Rosberg er ikke helt så hurtig, men sommetider mere konstant. Med ufordringerne i de nye regler er det åbent hvem af de to der har overhånden. De plejer at være rimelig tæt på hinanden, og det vil de sandsynligvis også være den kommende sæson.

Det afgørende for den interne kamp i Mercedes kan meget vel blive hvor meget der skal køres hurtigt og hvor meget der skal køres konservatitvt.

McLaren startede den første test med at være flyvende, men i de følgende var de ikke det dominerende hold. Nu skal man holde fast i det rigtige perspektiv. Sidste år var en lang katastrofe for holdet - og næsten uanset hvad der sker, bliver 2014 en forbedring. Samtidig skal de sige farvel til Mercedes motorerne når sæsonen er slut. Det kan på sigt blive lidt en kile mellem teamet og motorleverandøren.

Men bilen er forholdsvis nydelig - ville sikkert være pænere i orange! Man kan kun være optimistisk på teamets vegne. Det kan kun gå fremad i forhold til sidste sæson. Jenson Button er en erfaren mand, og hvis Formel 1 bliver med fokus på at få motor og dæk til at holde kan han blive en vigtigt faktor.


Et syn man kan vænne sig til. Danske farver i F1
(Foto: McLaren)

Danske Kevin Magnussen sidder i den anden bil. Det imponerende her er, at teamet har valgt at hyre en debutant - dem er der langt imellem hos McLaren. Han har også vist gode tider i testkørslerne. Det virker lovende. Hvis man skal tro den samlede danske verdenspresse så er han også næsten allerede verdensmester - og i al fald bedre en Button. Men lad os blive på Jorden. Magnussen er talentfuld og har vist sig i stand til at sætte en god sæson sammen. Og det kunne være helt fantastisk hvis han en gang kunne blæse alle konkurrenterne af banen. Men det er stadig hans første sæson, hans holdkammerat er tidligere verdensmester. Det vigtige er at han klarer sig godt.

Og hvad er så godt, for en debutant i McLaren. Minimumsforventningen må være at han scorer 50% af Buttons point. Mindre end det lyder ikke som en der kan forvente en lang karriere hos teamet. Der kan selvfølgelig være omstændigheder, der forklarer noget, men 50% er i virkeligheden ikke et særligt højt krav.

Helst skal han også vise lidt tænder. Ikke i alle løb, men nogle gange. Resultater er vigtige, men det er også vigtigt at køre sig ind i publikums bevidsthed. Der skal nogle præstationer til. Kan han levere det? Det er jeg ikke i tvivl om.

Også Williams har vist sig lovende og kan have realistiske forventninger om en sæson der overgår den overståede. Selvom sæsonen ikke en gang er startet virker Felipe Massa allerede mere afslappet. Det er ikke første gang det sker for en kører efter at de har forladt Ferrari. Her er forventningerne anderledes. Han har virket skarp i testen, det samme har Valtteri Bottas.


Martini er tilbage i motorsport, også i Formel 1
(Foto: Williams-Martini Racing)

Bilen er nydelig, måske det pæneste der er lavet i år - og med Martini som sponsor har den fået nogle særdeles klassiske farver smækket på. Man kan kun håbe det går rigtig godt for det gamle team.

Så er der Force India, der også har en Mercedes motor. Både Hülkenberg og Perez har været hurtige i test. At de skulle være blevet til et topteam henover vinteren virker ikke sandsynligt, men specielt i starten af sæsonen kan der falde nogle appelsiner ned i den indiske turban.


Force India har haft en god vintersæson
(Foto: Force India)

For de to andre motorleverandører ser det lidt meget speget ud. Ferrari har været udmærkede, men det virker ikke til at de er helt på toppen. Fernando Alonso og Kimi Raikkonen er begge tidligere mestre - Raikkonen den sidste VM vinder for Ferrari - i 2007. Det er ved at være et stykke tid siden! Siden den første titel til det italienske team i 1952 har de de haft et par tørre perioder, rent VM mæssigt. Efter Surtees titel i ’64 skal vi frem til Laudas i ’75. Og så var der den lange tørke fra Scheckters titel i ’79 til Schumachers i ’00. Og nu altså en mini-tørke (indtil videre) fra Raikkonens i ’07.

Hvis man skal gætte er Alonso nok i virkeligheden den mest tørstige hos Ferrari - og sidste sæson var der en del udbrud fra hans side. Hvis det sæsonen ikke bliver god kan der komme flere af den slags udbrud af irritation. Det kan skabe dramatik, men ikke nødvendigvis noget der skaber positive resultater.

Der er også muligheden af at der kan komme gnidninger kørerne imellem. Raikkonen er ikke typen der bare flytter sig. Men de er begge professionelle og det store drama er mere sandsynligt hvis ikke bilen fungerer.


Årets Ferrari set fra en pæn vinkel
(Foto: Ferrari)

Der gik først på vinteren rygter om at Alonso kunne være på vej ud. Hvis ikke bilen er på toppen i år, er det ikke utænkeligt at han er på vej væk. Nogle har opfanget det som næsten sikkert at han er på vej tilbage til McLaren. Men i virkeligheden er der nok for mange spørgsmålstegn ved McLaren, specielt næste år, med helt nye Honda motorer.

Sauber og Marussia kører også med Ferrari motorer. Sauber med Sutil og Guiterrez bliver næppe den store faktor, mens det for Marussia kunne være året hvor de endelig scorer lidt point. Kørerne virker kapable og bilerne ser fornuftig ud.


Fra siden er den ganske nydelig
(Foto: Sauber F1)

Så er der Renault. Lotus dukkede slet ikke op til testen i Spanien. De ville gøre bilen helt klar - den virker bare ikke sådan. Så slemt er det vist at Grosjean har bedt teamet om at betragte løbet i Melbourne som et løb og ikke som en testkørsel!


Lotus med hugtænder, en af de nydeligere løsninger.
(Foto: Lotus F1 team)

Red Bull har det heller ikke nemt. Når motoren fungerer, gør bilen ikke. For Vettel bliver 2014 et afgørende år. Efter uafbrudt succes siden han startede sin karriere i Formel 1, kan det her blive det første år hvor han har modgang. Det er i modgangen at man virkelig ser en persons, i dette tilfælde en kørers, kvaliteter. Er han i stand til at være den trækker sit team i den rigtige retning?


Red Bull har haft problemer
(Foto: Red Bull)

Med Ricciardo som nr. 2 i teamet har Vettel ret meget ro på de indre linjer. Den unge australier er næppe i stand til at true den firedobbelte verdensmester. Hans succeskriterie ligger på linje med Magnussens - mindst halvdelen af Vettels point. Om det så er nok, afhænger af mange andre faktorer.

Toro Rosso har også Renault i bilen. Vergne er der stadig, mens Ricciardos plads er givet til unge Kvyat. Hvis man skal tolke på testene, så bliver det endnu et år for Toro Rosso hvor de roder rundt i lige over bunden.


Toro Rosso med diller-snuden
(Foto: Red Bull Media)

Caterham virker til gengæld til at være i dårlig form. Bilen er grim, hurtigt har den heller ikke været. Caterham kan få et meget langt år, hvis tingene ikke flasker sig for dem. Når nu regler bliver ændret så radikalt skal de kunne bide til, eller også skal de overveje om de egentlig har en fremtid i Formel 1.


Årets grimmeste - og billedet gør den faktisk pænere
(Foto: Caterham F1)

Men hvad kan man egentlig forvente at den nye formel? Det ene scenarie er uforudsigelighed. Biler og motorer der ikke holder så godt som tidligere. Løb hvor man ikke kan være sikker på resultatet selvom der er tyve sekunders forspring og ti omgange tilbage; løb hvor tingene forandrer sig - og forhåbentlig også løb hvor der er rigtig action - altså sådan noget på banen - skaber spænding og drama.

Det andet scenarie er der hvor det ikke bare er uforudsigelighed, men rent kaos. Hvor resultaterne ikke er resultatet af omstændighederne, men mere stokastiske - biler kastet ind over målstregen i arbitrær rækkefølge. Der er i orden med uforudsigelighed, men der skal helst være en rimelighed i tingene.

Der er selvfølgelig også muligheden for at det hele bliver som det altid er. At vi får en sæson som sidste år og alle forventninger og bekymringer bliver gjort til skamme. Men det burde ikke være sandsynligt.


Marussia kunne være på vej mod de første point
(Foto: Marussia)

Sport er en arena for en blanding af det forudsigelige og det uforudsigelige. Formel 1 har i de sidste mange år tenderet det forudsigelige. Ni sejre i træk til den samme kører er i overkanten. Der har også været gode perioder - men den evige holdbarhed, hvor stort set ingen er udgået med mekaniske defekter, har givet det hele et lidt statisk præg. Men det burde være ændret nu.

Væsentligt er det også at de aerodynamiske regler er ændret, der er mindre downforce - ikke så lidt som man kunne ønske, men mindre end sidste år. Det kræver lidt mere af kørerne - og kørernes indsats betyder mere kan man kun bifalde.

Nogle kørere brokkede sig tidligere på vinteren over at bilerne ikke var hurtige nok, at man ikke længere kunne køre til kanten i svingene, fordi der var mindre downforce etc. Formel 1 er ikke et spørgsmål om at være så hurtig som muligt. Formel 1 skal, som alt andet sport, stræbe efter at blive så interessant som muligt.

Formel 1 skal også være et værksted for fremtidens biler. Fremtiden lige nu hedder lavt forbrugende turbomotorer. I virkeligheden er det vel for en gangs skyld Formel 1 der løber efter virkeligheden i stedet for omvendt.

Alt i alt kan vi se frem til en sæson med flere ubekendte end vi længe har set. Om sæsonen bliver god og spænende er åbent spørgsmål. Det eneste der er sikkert, er at vi i år ved mindre end vi plejer at vide. Næste søndag er vi klogere.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Albert Park
  • 16/03/14 - Albert Park - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto