SportsCar Championship   17/03/14

Skuffelse og lykke i Sebring
Tekniske problemer ødelagde atter Jan Magnussens forsøg på at hente en femte sejr i det legendariske 12 Hours of Sebring — til gengæld imponerede Kevin Magnussen stort i sin Formel 1-debut.

Trods en lovende føring midtvejs i løbet måtte Jan Magnussen forlade årets 12 Hours of Sebring med en skuffende 8. plads. Humøret steg dog voldsomt, da racerkøreren nogle timer senere kunne opleve sønnen Kevin køre en fænomenal tredjeplads hjem for McLaren i sit allerførste Formel 1-løb i Australien.

"Jeg er så stolt, som jeg kan være," lød det fra en på alle måder rørt Jan Magnussen, som overværede sønnens Formel 1-debut på TV.

"Kevin kørte et fantastisk race, fuldstændig som han har gjort det hele sidste sæson i World Series — men det her var Formel 1, og at se ham på podiet var simpelthen alt, alt for vildt. Det har været hårdt at skulle være så langt væk fra ham midt i hans vigtigste præstation nogensinde, men jeg havde selv et job at udføre her i USA," fortæller Jan Magnussen.

Han havde samlet hele Corvette-teamet, venner og familie til Formel 1-nat i et lejet hus nær Sebring-banen i Florida. Mens Kevin har forberedt sig på sit første Formel 1-løb, har Jan nemlig været på arbejde for sin faste arbejdsgiver, Corvette Racing, i det legendariske 12 Hours of Sebring — andet sæsonløb i TUDOR United SportsCar Championship.

Sidste år udgik Jan Magnussen fra 12-timersløbet, så i år var forventningerne ekstra høje. Desværre voldte teknikken igen problemer, og Jan Magnussen, Antonio Garcia og tredjekører Ryan Briscoe måtte tage til takke med en 8. plads, da udskiftningen af en brændstofpumpe kostede dyrebar tid.

"Det er naturligvis hamrende ærgerligt igen at skulle forlade Sebring uden et godt resultat," fortæller Jan Magnussen.

"Omvendt har denne weekend vist os, hvor stærke vi er, når det gælder. Allerede under starten havde vi udfordringer, da Antonio kolliderede med en konkurrent. Vi måtte bruge ekstra tid i pitten, og selv om gutterne skiftede kofanger, hjelm og forskærme på rekordtid, var vi over en omgang bagud, da vi kom på banen igen. Alligevel tog vi senere føringen i GTLM-klassen og dominerede løbet i en periode"

Efter at have kvalificeret Corvette #3 på en fjerdeplads fredag, var Antonio Garcia første mand bag rattet, da årets 12 Hours of Sebring blev skudt i gang lørdag formiddag.

I den massive trafik under starten blev spanieren imidlertid ramt bagi af en Porsche, hvilket sendte den gule Corvette op i en forankørende med det resultat, at kofangeren flækkede, og hele frontpartiet måtte udskiftes.

I det hele taget var årets 12-timersløb på den gamle, ujævne Sebring-bane præget af en del forstyrrelser. Afkørsler og ulykker betød, at safetycar-bilen nærmest konstant blev sendt på banen, hvilket gav de forskellige teams store udfordringer i forhold til pit-strategi.

Samtidig var det også et umanerligt spændende løb, hvor både Ferrari, Porsche, Corvette og Viper skiftedes til at have førertrøjen på i GTLM-klassen.

I sit første stint lørdag eftermiddag kæmpede Jan Magnussen imidlertid den gule Corvette #3 godt frem i rækkerne, og da han atter overlod bilen til Antonio Garcia, havde trioen avanceret sig til en 2. plads i klassen.

"Jeg fik nogle rigtig gode omgange, hvor jeg undgik problemer og samtidig fik kørt nogle gode tider hjem," forklarer Jan Magnussen, der gav en frisk og velkørende Corvette til Antonio Garcia.

Garcia avancerede sig kort efter til en førsteplads, efterfulgt af søsterbilen, Corvette #4, og således dominerede Corvette Racing for en stund løbet.

Under tredjekører Ryan Briscoes anden tur i bilen begyndte teknikken imidlertid at gøre vrøvl, og teamets motoringeniører kaldte australieren i pit under en belejlig guldflagsperiode. Selv om udskiftningen af den defekte brændstofpumpe skete på ganske kort tid, var afbrydelsen alligevel lang nok til at sende Corvette #3 ned bagest i feltet igen — denne gang håbløse fire omgange efter den førende.

"Vi sluttede på en 8. plads, og det eneste positive ved det er, at vi trods alt får nogle mesterskabspoint ind på kontoen," forklarer Jan Magnussen.

"Samtidig er vi blevet endnu klogere på den nye Corvette C7.R, som vi forhåbentlig kan sende helt i front, når vi kører næste afdeling af mesterskabet i Long Beach."

Jan Magnussen Racing


Læs mere om:
  • Jan Magnussen
  • Sebring
  • 15/03/14 - Sebring - SportsCar Championship

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport