Der var masser af nyt i front, da Yokohama 1600 Challenge kørte sin første afdeling ved Åbningsløbet på FDM Jyllandsringen.
23 kørere var på startlisten, og klassen var derved weekendens suverænt største felt på banen.
Lørdag morgen var der en ekstra træning før den officielle weekend startede, og det valgte flere af kørerne at benytte sig af. Der var dog dramatik for Stenhuggeren Rudi Larsen, Carsten Lorenzen og Mikkel Gregersen. Larsen havde pådraget sig et delvis defekt styrtøj på en testdag forud for sæsonen, og det viste sig allerede efter kort tid på banen, at alle problemerne ikke var løst for ham. Heldigvis var en tidligere kører i klassen, Tommy Nygaard, behjælpelig med nogle reservedele, så Rudi var klar igen til begge heats søndag.
Fototekst: Mikkel Gregersen i Honda CRX #23 fik ikke den bedste start på weekenden, men kom stærkt igen (Foto: CN Photo)
Lorenzen knækkede et par hjulbolte, men der skete ikke yderligere skade på bilen. Mere uheldigt var det for Mikkel Gregersen, da motorhjælmen klappede op for enden af langsiden, og smadrede forruden på bilen. Det var ikke lige til at støve en ny forrude op til en Honda CRX i Silkeborg og omegn, så i stedet var teamet hjemme og hente en anden CRX, og fik herefter lov til at deltage resten af weekenden alligevel. Normaltvis må man ikke skifte bil under arrangementet, men da dette var sket før 1. træning for Yokohama 1600 Challenge, fik teamet alligevel lov til det.
I klassens egen træning lørdag middag fik man allerede den første indikation om hvilke kørere der ville være at finde forrest i feltet resten af weekenden. Dennis Bannergaard var hurtigste mand foran (næsten)debutanten Ole Petersen og Morten Jespersen. Grunden til at vi kalder Petersen for næsten debutant, er at han var ude at snuse til klassen ved finaleløbet på Padborg Park – men bortset fra det, så kommer han direkte fra gokart, og kæmper også med i Rookiemesterskabet for nye kørere.
Debutanten Mads Hedegaard Frederiksen #44 i den nye udgave af Suzuki Swift Sport havde en god dyst med Carsten Lorenzen #7 i Peugeot 307 1,6 i heat 1. (Foto: CN Photo)
Lørdag eftermiddag kørte de 21 køreklare biler ud på banen, og jagten på Pole Position blev sat ind. Michael Scharstein lå ud med at sætte hurtigste tid allerede på 2. omgang. Herefter blandede Dennis Bannergaard og Morten Jespersen sig, inden at Ole Petersen endte med at overgå alle kørere, og satte banesportkarrierens første Pole Position med 0,2 sekund ned til Morten Jespersen og 0,4 sekund til Dennis Bannergaard. På den måde blev sæsonens første 3, 2 og 1 point delt ud.
Søren Lyck #49 i VW Polo 1,6 fik asfaltbanekarrierens bedste løbsresultat denne weekend. Her ses han i kamp med Kasper Nybo i Suzuki Swift Sport #53 (Foto: CN Photo)
Under den efterfølgende kontrol blev 2 kørere taget ud til ekstrakontrol, og de havde desværre overset en lille ny detajle i det tekniske reglement for 2014, hvilket desværre ledte til de første udelukkelser af kørere i klassen i næsten 2 år. Derved blev det bevist at klassens strenge tekniske kontrol med bilerne virker. Det var dog ikke større forseelser end kørerne måtte rette bilerne til, så de passede til reglementet, og begge måtte herefter deltage i løbene søndag.
Søndag 11.40 var alle 23 biler endelig klar og ventede spændt på at de 5 røde lys skulle gå ud, så de kunne komme i gang med at køre ræs.
Ole Petersen skød afsted fra front og førte den første omgang, inden at Morten Jespersen tog ham for enden af langsiden. Dennis Bannergaard fulgte efter, hvorefter Jespersen og Bannergaard dystede om sejren gennem løbets i alt 13 omgange. Det endte med at Jespersen trak det længste strå, og gav derved den helt nye Peugeot 208 den allerførste sejr i Dansk Asfaltbanesport. Han satte endda også løbets hurtigste omgang undervejs, så han fik også 3 ekstra point på kontoen på den måde.
Starten på første heat. Ole Petersen i Suzuki Swift Sport #97 fører hele feltet an på vej ind i sving 1 (Foto: CN Photo)
En af feltets yngste kørere, Ole Petersen, lå længe og duellerede omkring den sidste podieplads med en af feltest ældste kørere, Michael Scharstein. Scharstein måtte dog udgå med en defekt gearkasse på næstsidste omgang, og herefter kunne Petersen holde en sikker 3. plads hjem i mål.
Ole Petersen blev derved vinder i Rookiemesterskabet foran Andreas Top Jensen og Brian Johannesen. Lige netop Top og Johannesen lå længe og dyste om den vigtige 8. plads som ville give Pole Position til løb 2. Det endte dog med at Carsten Rasmussen sneg sig ind imellem dem, og tog Pole til løb 2.
Morten Jespersen #27 og Dennis Bannergaard #59 kæmpede om sejren i heat 1 (Foto: CN Photo)
I Oldboysmesterskabet lå det ellers længe til en sejr for Scharstein, men da han måtte udgå var Carsten Rasmussen den højest placerede kører i mesterskabet for kørere over 45 år. Jimmy Bob Søgaard Jensen fulgte efter på en flot 2. plads mens Rudi Larsen tog 3. pladsen.
Klokken 15.15, mellem 2 af DTC heats’ne, skulle heat 2 køres.
Carsten Rasmussen startede fra Pole Position, og førte herefer feltet an gennem de første 4 omgange, inden at det lykkedes Jonas Lynge at komme forbi ham. Kasper Nybo lå længe på 3. pladsen, men et spin på vej ud på langsiden gjorde at Morten Jespersen, Ole Petersen og Karsten Olsen kunne snige sig forbi, inden at han fik bilen vendt i den rigtige retning igen.
Carsten Rasmussen #8 fører feltet an foran Andreas Top Jensen #84, Jonas Lynge #56 og Kasper Nybo #53 m.fl (Foto: CN Photo)
Jespersen fortsatte fremmarchen og kunne 3 omgange før mål overhale Jonas Lynge, hvorefter han kunne køre weekendens 2. sejr i hus. Jonas Lynge holdt 2. pladsen mens Carsten Rasmussen forsvarede 3. position foran Ole Petersen. Dagens måske flotteste opkørsel skete af Tue Nielsen, som startede allersidst til heat 2, men alligevel kæmpede sig helt op på en 6. plads i løbet af de 12 omgange.
Morten Jespersen var en rigtig glad mand efter heat 2, med 2 sejre ud af 2 mulige, med Jonas Lynge og Carsten Rasmussen på de efterfølgende pladser (Foto: CN Photo)
I Oldboysmesterskabet tog Carsten Rasmussen weekendens 2. sejr, men denne gang foran Michael Scharstein, som havde fået skiftet gearkassen mellem de 2 heats. Rudi Larsen erobrede 3. pladsen foran Mark Backhausen og Jimmy Bob Søgaard Jensen.
Ole Petersen vandt endnu engang suverænt i Rookiemesterskabet foran Brian Johannesen og Andreas Top Jensen.
Mark Backhausen #77 deltager både i Rookie- og Oldboysmesterskabet. Her ses han i kamp med den anden Oldboyskører Rudi Larsen (Foto: CN Photo)
DIF Danmarksmesterskabet føres an af Morten Jespersen, som kun smed 1 enkelt point i løbet af weekenden i kvalifikationen. Ole Petersen indtager 2. pladsen med Jonas Lynge, Karsten Olsen og Carsten Rasmussen på de efterfølgende pladser.
I Rookiemesterskabet fører Ole Petersen foran Brian Johannesen og Andreas Top Jensen, som ligger på samme pointantal, efterfulgt af Mads Hedegaard Frederiksen, Niklas Voetmann og Kenneth Jerkel. Der er i alt 9 kørere som deltager i Rookiemesterskabet i år, og alle 9 fik samlet point til den konto.
Ole Petersen har lagt sig i front af Rookiemesterskabet (Foto: CN Photo)
Oldboysmesterskabet har Carsten Rasmussen i føring foran Michael Scharstein, Rudi Larsen og Jimmy Bob Søgaard Jensen som alle har samme pointantal med Mark Backhausen på 5. pladsen kun 2 point bag de 3 foranliggende.
Næste løb køres på Ring Djursland om ca. 1 måned, nemlig den 31. maj og 1. juni.
Kørerforeningen Gr. N
Yokohama 1600 Challenge
JJ Media
Læs mere om: Jyllandsringen27/04/14 - Jyllandsringen - 1600 Challenge |