Når Jan Magnussen og Antonio Garcia denne weekend stiller til start i fjerde afdeling af TUDOR United SportsCar Championship, er det med klar forventning om at gentage sidste års sejr "Sidste års sejr på Laguna Seca står stadig som noget helt specielt, fordi det var den første sejr for vores bil i næsten to år, og samtidig var det allerførste gang, Antonio og jeg kunne stille os øverst på podiet sammen," fortæller Jan Magnussen.
Jan Magnussen og Antonio Garcia skal søndag forsvare sidste års sejr på Laguna Seca-banen i Californien — følg løbet live.
"Sejren gav os et markant skub op fra bunden af mesterskabet, og det gav os og teamet ambitionerne og motivationen til at kæmpe endnu hårdere, hvilket i sidste ende var den direkte årsag til, at vi kunne kalde os mestre, da sæsonen var omme"
Weekendens to timer lange løb afvikles på den 3,6 kilometer og 11 sving lange Laguna Seca-bane, som er berømt for sine udfordrende sektioner som det legendariske sving 8, corkscrew — eller proptrækkeren, som de danske racerkører kalder banens mest spektakulære punkt.
"Det er helt klart min yndlingsbane, fordi den både er hurtig og oldschool, og straffen er hård, hvis du laver en fejl. Samtidig har den et spændende layout med mange hurtige sektioner og udfordrende sving, ikke mindst corkscrew, der føles som at køre ud over en klippekant første gang, man prøver det," forklarer Jan Magnussen.
Jan Magnussen og Antonio Garcia skal søndag forsvare sidste års sejr på Laguna Seca-banen i Californien — følg løbet live.
Jan Magnussen og Corvette Racing har da også en stolt historik på Laguna Seca. Seks gange siden 2004 har teamet snuppet en klassesejr på den californiske racerbane, fem gange har en Corvette startet pole — tre gange med Jan Magnussen bag rattet — og syv gange har man præsteret løbets hurtigste omgangstid.
"Det, som vi alle er spændte på nu er naturligvis, hvordan den nye C7.R klarer sig på banen. Løbet har tradition for at være lettere uforudsigeligt hvad angår temperaturer, og vi har stadig en del at lære om vores nye racerbil," forklarer Jan Magnussen.
"Det gik jo fantastisk i Long Beach i sidste løb (hvor Jan og Antonio tog sejren, red.), men Laguna Seca er en langt større og hurtigere bane. Der er dog ingen grund til at tro andet, end at C7.R vil være hurtigere end den gamle C6.R — og den vandt vi som sagt med sidste år”
Det to timer lange løb vil ligesom i Long Beach kun rumme den hurtigste prototypeklasse samt GT Le Mans-biler, mens amatørklasserne kører deres eget løb tidligere på dagen.
"I Long Beach var vi suveræne og førte løbet fra start til slut, og for første gang i lang tid kørte vi et helt løb uden gule flag, hvilket formentlig skyldtes opdelingen af klasserne, som giver mindre trafik og færre farlige situationer," forklarer Jan Magnussen.
"Udfordringen for os bliver som altid at ramme det rigtige setup, for alle vil gerne vinde på Laguna Seca, og jeg er ikke i tvivl om, at de andre teams, og især Porsche, som altid er sultne efter sejr."
TIDSPLAN FOR CONTINENTAL MONTEREY GRAND PRIX — LAGUNA SECA
Lørdag 3. maj
12.35 (21.35 dansk tid) — Træning #1
18.45 (03.45 dansk tid) — Træning #2
20.15 (05.15 dansk tid) — Kvalifikation (GTLM)
Søndag 4. maj
17.45 (02.45 dansk tid) — RACE (120 minutter)
NB! Danske fans kan følge Jan Magnussen og Corvette #3 live på Motors TV, FOX Sports samt via www.imsa.com
Jan Magnussen Racing Læs mere om: Jan MagnussenLaguna Seca04/05/14 - Laguna Seca - SportsCar Championship |