Formel Ford - DK   02/06/14

Problemfyldt debut på Ring Djursland
Jan Jønck stiftede i denne weekend for første gang bekendtskab med Ring Djursland. På grund af tekniske problemer blev det på ingen måde den oplevelse, som Jan havde håbet på, men midt i skuffelsen kan Jan trods alt finde lidt positivt at tage med fra den udfordrende bane på Jyllands næsetip.

På trods af det manglende forhåndskendskab til Ring Djursland formåede Jan at sætte 4. hurtigste tid i lørdagens kvalifikation. Søndagens 1. heat skulle således startes fra 4. position, men Jan lavede en kanonstart og tog tredjepladsen allerede før første sving. Desværre stod det hurtigt klart, at Jan ikke helt var i stand til at følge de forrestes tempo, og ca. midtvejs i heatet måtte Jan overlade 3. pladsen til teamkammeraten Mathias Kristensen. Den manglende fart skyldtes en dårlig balance i raceren, som med mere eller mindre konstant understyring var rigtig svær at håndtere. Jan måtte tage til takke med 4. pladsen, men 3. hurtigste omgangstid betød en startposition som nr. 3 i dagens 2. heat.


Jan Jønck på Ring Djursland

Inden heat 2 havde teamets mekanikere fået justeret på undervognen på Jans racer, og nu var Jan opsat på at vise flaget. Jan lavede igen en fin start og havde ingen problemer med at forsvare sin 3. plads. I løbet af 3-4 omgange lagde han mere og mere pres på Mathias Smith på 2. pladsen, men lige som det så allermest lovende ud, kørte Jan af banen og torpederede dækbarrieren i Depotsvinget. Efter heatet kunne Jan afsløre, at han fuldstændig havde mistet sine bremser; på de sidste 2-3 omgange før afkørslen var bremsetrykket blevet lavere og lavere, hvorfor Jan havde måttet bruge motorbremsen. Til sidst var trykket helt væk og raceren umulig at holde på banen. Ved sammenstødet med dækbarrieren skete der desværre en del skade på racerens front, og med bare halvanden time til dagens sidste heat, betød det, at mekanikerne fik lidt at se til.

Raceren blev lige præcis klar til 3. heat, hvor Jan igen skulle starte fra 3. position. På trods af bremseproblemerne i 2. heat havde han nemlig igen formået at sætte 3. hurtigste omgangstid. I dagens sidste heat kom Jan rimeligt afsted og forsvarede sin 3. plads, men det var tydeligt, at der manglede fart i raceren. Midtvejs i heatet måtte Jan da også, nu med et problemfyldt tredje gear, afgive sin 3. plads, og kort herefter var det slut. Denne gang var det galt med tændingen på raceren, og Jan måtte skuffet trille ud i græsset ved starten på langsiden.

Tilbage i ryttergåden kunne Jan gøre status over weekenden: ”Jeg er selvfølgelig meget skuffet lige nu. I 1. heat var balancen i raceren helt forkert, men det blev der rettet en del op på til 2. heat. Her føltes den noget bedre, indtil der pludselig blev vådt på mit ene ben. Det sprøjtede ud med bremsevæske, og jeg måtte køre og motorbremse. I 3. heat var bilen igen noget urolig, men hele fronten havde jo også været skilt ad efter min afkørsel. Pludselig opstår der så et periodisk problem med tændingen. Det var bare ikke min weekend, og jeg følte aldrig rigtig, at jeg kunne stole på raceren,” sagde Jan umiddelbart efter dagens sidste heat.

Midt i skuffelsen kunne Jan dog også finde lidt positivt at tage med fra Ring Djursland: ”Jeg fik hurtigt banen ind under huden, og jeg synes egentlig, at jeg fandt en god rytme derude, selvom bilen ikke var optimal. Jeg glæder mig til at komme tilbage hertil, men først gælder det næste afdeling på Padborg Park,” sluttede han.

Jens Hvas


Læs mere om:
  • Jan Jønck
  • Ring Djursland
  • 01/06/14 - Ring Djursland - Formel Ford - DK

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk