Rallycross - NEZ   18/06/14

DM-vinder satser nordeuropæisk i Rally Cross
Peter Lindgaard fra Motorsport Nordjylland (MNJ) debuterede med at køre baneløb på løst underlag i 2005. I 2007 scorede Peter Lindgaard DM-bronze i den utunede 1,6 liters klasse i Rally Cross (RC), og dette blev fulgt op med DM-sølv 2008 blandt 2 litrene (tunet). Lindgaard Motorsport skiftede i 2010 til Opel Corsa Super 1600 i den tunede - internationale - 1,6 liters-klasse: SUPER 1600, hvor debutåret blev kronet med DM-guld.

I 2012 tog Peter Lindgaard et lille sabbatår, men brugte i stedet de organisatoriske kræfter/ressourcer som landstræner for de unge danske RC-talenter: - Det var lidt af en pioner-opgave, fordi der ikke har været tradition for organiseret talentudvikling inden for off road-baneløb. I al beskedenhed synes jeg dog, at vi virkelig nåede langt - allerede i 2012.


Peter Lindgaard har god race craft i sin Opel Corsa Super 1600
(Foto: Kirketerp)

I 2013 vendte Peter Lindgaard tilbage med fuld satsning på DM-serien i sin Opel Corsa Super 1600: - Jeg fik nyt blod på tanden til at give mine tidligere konkurrenter i SUPER 1600 kamp til stregen i DM-serien. I al beskedenhed blev projektet kronet med DM-guld efter en yderst tæt slutspurt.

En travl hverdag som indehaver af et autoværksted levner ikke tidsmæssig mulighed for en EM-satsning i SUPER 1600. Peter Lindgaard vil dog i 2014 prøve kræfter med deltagelse i det nordeuropæiske mesterskab (NEZ). North European Zone omfatter: Norge, Sverige, Finland, Island, Rusland, Estland, Letland, Litauen samt Danmark.

I vinters kom der nyt motormateriel til Lindgaard Motorsport, som lidt uventet for nordjyden drillede en smule under testkørslerne: - En manglede elektronisk dippedut bevirkede i første omgang, at tændings-anlægget brændte af. Efterfølgende fik vi introduceret en kedelig fejl i startprogrammet for motorstyringen.


Peter Lindgaard har efterhånden overvundet småproblemerne med den nye motor
(Foto: Kirketerp)

Startfasen er yderst vigtig i Rally Cross, idet mange konkurrencesekunder bliver vundet ved at komme hurtigst frem til første sving, og køreren derfor ikke skal bruge ressourcer på en senere overhaling.

- Man kan egentlig sammenligne Rally Cross lidt med speedway, forklarer Peter Lindgaard. – Det er tju bang-heats, hvor der ikke er plads til at vrikke meget med ørerne, såfremt topplaceringerne skal hjemkøres. Derfor prøvede jeg en ny facilitet i motorstyringen, som gav mig konstante omdrejninger i startfasen med det mest optimale momentområde for motoren. Ved det første gearskifte skulle omdrejningsstyringen herefter overgå fuldt til speederen, men derimod slukkede motoren!


Peter Lindgaard ser frem til en adrenalinkrævende dyst på hjemmebane
(Foto: Kirketerp)

Peter Lindgaard afprøvede raceren ved den nys afviklede DM-afdeling på Nisseringen (Næstved): - Jeg havde ikke helt fundet løsningen på startproblemet, men ellers kørte Opel Corsa Super 1600’eren upåklageligt i et højt konkurrencetempo.

Lindgaard Motorsport ser frem til NEZ-premieren, som foregår på hjemmebane i Ecoteck/Mekonomen Rally Cross Denmark 2014. Arrangementet strækker sig over 2 dage i løbsweekenden: 21.-22, juni.

Efter Nysum skal NEZ-feltet køre i Norge, Litauen og Letland hen over sommeren.


Lindgaard Motorsport påregner at justere lidt på undervognen inden Ecoteck/Mekonomen Rally Cross Denmark 2014
(Foto: Kirketerp)

NEZ-satsningen 2014 er blevet en realitet i samarbejde med: Mekonomen Autoteknik, Lakexperten Aars, Den Jyske Sparekasse, Det lille slagteri, Beierholm, XL-Byg, Farsø Bageri, Hvalpsund Net, Belmaflex, Tyge Tolstrup, Autogården Farsø, Køreteknisk Anlæg - Løgstør, Pava Nørresundby, Farsø Rådhuscenter samt Simolux.

Ecoteck/Mekonomen Rally Cross Denmark 2014
Motorsport Nordjyllannd

Åge Keseler Kirketerp


Læs mere om:
  • Peter Lindgaard Nielsen

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport