Optakt til Det Østrigske Grand Prix Formel 1 i Østrig har ført en omskiftelig tilværelse. Fra at være en integreret del af kalenderen gennem 70'erne og 80'erne forsvandt det ud efter 1987. Omkring årtusindskiftet vendte det tilbage i en kort årrække. Og nu, med Red Bulls penge, er løbet vendt tilbage. Forhåbentlig er det en positiv tilføjelse til Formel 1 kalenderen Det er ikke den samme bane, ikke som dengang da Österreichring var en af de allerbedste baner i kalenderen. Men den ligger det samme sted - lay-outet er det samme, omend banen er væsentlig kortere. Da der blev kørt Formel 1 løb på den for en ti års tid siden var det stadig en underholdende bane er der blev leveret nogle ganske udmærkede løb.
I dag kan vi se frem til at Mercedes vinder. Det gør de, hvis de ikke har problemer. I Canada havde de problemer og det var lige før Rosberg havde vundet alligevel. I stedet blev det nu til en Red Bull sejr - og den vil de gerne gentage. Specielt i Østrig. Og specielt på en bane der efter det legendariske Österreichring og det usigende navn A1 Ring, nu hedder Red Bull Ring. Egentlig et navn der vil passe bedre til en tyrefægtnings-arena end til en racerbane.
Kampen i front mellem Rosberg og Hamilton skal nok blive intens. Med 22 points forspring til Rosberg er Hamilton tvunget til at angribe - og selvom de er racerkørere og fightere, så er det nu altid nemmere at forsvare en føring. Faren for Rosberg er at han bliver for defensiv i sin indstilling. Godt nok vil det med dobbeltsejre til Mercedes - med Hamilton forrest hver gang, tage lang tid førend han henter Rosberg. Så arbejdet er stort for Hamilton - og sådan set også for Rosberg.
Bag dem er kampen om at være det næstbedste hold. Hvem det er, er et åbent spørgsmål. Selvom Red Bull har klaret sig bedst, er de ikke overbevisende i rollen. Williams har flere gange åndet dem i nakken, men har generelt underpræsteret. Force India presser også på, men forskellen er måske at det lille hold overpræsterer. Ferrari og McLaren virker ikke til at de har formen og Lotus har den slet ikke.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Red Bull Ring22/06/14 - Red Bull Ring - Formel 1 - FIA F1 |