Formel 1   22/06/14

Træerne nåede dog ikke himlen
Dobbelt Mercedes sejr i Østrig
William havde pole, og 2. pladsen. Men at det skulle holde hjem i en sæson hvor Mercedes vinder alt, ville være at stille sine forventninger for højt. Så Rosberg vandt, foran Hamilton, og udbyggede sin føring i VM. Kevin Magnussen blev nr. 7 efter en fornuftig indsats.

At sige at det pitstoppene der afgjorde løbet, ville måske til dels være korrekt, men alligevel ville det give et forkert billede af virkeligheden. Virkeligheden var at Massa kom godt afsted fra start. Bottas gjorde ikke - eller i al fald kom Rosberg bedre fra start og sendte finnen ned på en 3. plads. Dog kun midlertidigt, da Bottas ret hurtigt smuttede forbi tyskeren. Allerbedst fra start kom Lewis Hamilton, der efter første omgang lå på 4. pladsen! Dermed understregede han Mercedes racerens overlegenhed. For godt nok er Hamilton både dygtig, begavet med et stort naturtalent og så videre. Men at smutte fra 9. til 4. position på en omgange, kræver mere end talent. Det kræver en overlegen bil.

Men der lå de fire racere så i front for løbet, de samme fire som skulle slutte på de fire første pladser. Men bare ikke den rigtig rækkefølge. Men det blev der rådet bod på omkring pitstoppene. Først i pit var de to Mercedes biler. Og uden Williams racere foran sig, Williams racere der simpelt havde en højere tophastighed og derfor var svære at passere på banen, kunne de to Mercedes biler hæve tempoet lidt. Dog ikke mere end at begge Williams racere, med en omgangs mellemrum kom ud mellem Mercedes racerne. Massa var den første, men det varede kun kort, førend Hamilton smuttede indenom. Omgangen senere forsøgte han at gøre det samme ved Valtteri Bottas, men det virkede ikke.

Først ved andet pitstop kom Hamilton foran Bottas og havde nu kun Rosberg foran sig. Men han kunne ikke rigtig gøre noget ved afstanden. Den voksede ikke, men blev heller ikke mindre. Så Rosberg kunne vinde sæsonens tredie sejr, mens Hamilton måtte lade sig nøje med det næstbedste i dag. Bottas var ikke langt fra dem, men ikke tæt nok på til at blev nogen faktor i kampen om sejren. Heller ikke Massa, der endte som nr. 4 kunne gøre meget i slutningen af løbet.

Men Williams fik for alvor vist det potentiale man hele tiden haft haft en mistanke om de besad. I dag var de, uden nogen tvivl, næstbedst i feltet. Og de lignede endda nogle der potentielt kunne presse Mercedes.

Fernando Alonso blev nr. 5 og kan vist bare være tilfreds. Ferrari er simpelthen ikke en vinder. Den mangler både noget som bil og som motor. Raikkonen blev lidt småsur undervejs i løbet, da teamet gjorde opmærksom på at han skulle køre 0,2 sekunder hurtigere. "Give more power", var svaret! Finnen sluttede på en 10. plads.

Sergio Perez blev nr. 6, efter at have ført løbet nogle omgange, da han var på en anden strategi. Faktisk lå han så længe i front, at Rosberg og Co. måtte overhale ham på banen, i stedet for, mens han var i pit. Måske dette havde en lille indflydelse på at Bottas' mulighed for at hænge på i fronten?

På en af de sidste omgange var det at Perez på sine friske sutter overhalede Kevin Magnussen, der omgang efter omgang havde set sit forspring skrumpe til Force India'ens nyere dæk, inden han så lavede en fejl på vej gennem første sving, der tillod Perez at komme helt op til McLaren raceren. Og så var der egentlig ikke mere for ham at gøre.

Vinderen fra Canada, Ricciardo blev nr. 8 og Hülkenberg blev nr. 9. Sebastian Vettel havde et mildest talt elendigt løb, undervejs de første omgange mistede han pludselig fremdriften i bilen og cruisede nærmest i frigear ned ad langsiden. Ganske fattet spurgte han pitten om der var noget han kunne gøre. Efter næsten at have holdt stille, fik han gang i bilen igen og kørte sådan set nogle pæne tider, men var allerede håbløst bagude, selv i forhold til Caterham, så teamet endte med at trække ham ud. Angiveligt var det problem med overhalingsknappen, der sendte Vettel til tælling. I al fald fik Ricciardo forbi mod at bruge knappen i resten af løbet. I kontrast til dette var Mercedes, hvor begge kørere fik at vide at de bare kunne trykke overhalingsknappen i bund på hele sidste omgang. Den virker bare, den Mercedes.

Det tilbagevendte Østrigske Grand Prix viste sin berettigelse - og at det egentlig har været savnet. Selvom banen er en skygge af den gamle Österreichring, er den længder bedre end mange af de moderne baner vi bliver spist af med. Selve løbet var, som så mange racerløb, mest spændende i starten. I slutningen var det pladserne fordelt og Hamilton blev aldrig rigtig farlig for Rosberg.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Red Bull Ring
  • 22/06/14 - Red Bull Ring - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto