I sidste uge satte hele Team FP Racing fra Fredericia kursen mod Rudskogen lidt sydøst for Oslo. I det relativt flade område mellem Sarpsborg og Rakkestad ligger Norges nyeste motorsportscenter, hvor Hermann Tilke har designet en meget spændende og udfordrende racerbane. Fredagen var afsat til træning, og de fire ungersvende fik for alvor testet opsætning og beslutsomhed.
”Når de kommer ned mod Angstkurven med nålen godt forbi 250, så skal vi nok få at se, hvem der har groet skæg, og hvem der har klistret lidt dun på hagen”, grinede nogle af de kørere, som prøvede banen sidste år.
Af Firebanden var det kun Jesper Egebart, som havde prøvet noget i samme stil gennem Eau Rouge på Spa Franchorchamps i Belgien, men alle vænnede sig hurtigt til at køre helt til grænsen og stole på bilen.
”Jeg har fået så fantastisk meget ud af denne weekend alene med hensyn til at få sat bilen rigtigt op og så køre den helt til grænsen”, fortalte Michael Markussen efter løbene, og han blev enstemmigt bakket op af resten af holdet. Alle kom hjem med værdifuld viden om bilens opsætning, men mindst lige så vigtigt med nogle grænser, der var blevet flyttet.
(Foto: Gripping Media ApS)
Lørdag blev kvalifikationen afviklet, og både Jesper og Michael kvalificerede sig i Top Ti og dermed Super Pole. For Michael var det første optræden i Super Pole, og den manglende rutine i den metier var måske grunden til et par småfejl i opsætningen, som vekslede en gentagelse af den indledende kvalifikations sjetteplads til en niendeplads. Jesper forbedrede sig en anelse og indtog ottendepladsen.
Søndag morgen var stilheden i paddock øredøvende. Lidt skramlen af kogegrej og den umiskendelige duft af morgenbrød, der har fået et par sekunder for meget på turbogasgrillen, afslørede, at der trods alt var ved at komme liv i telte og vogne. Formiddagens program var begrænset til et kvarters warm-up, som blev brugt til at få de sidste detaljer i opsætningen på plads.
Over middag gik det for alvor løs. Banen er bred og med plads til seks biler side om side op mod sving 1 var der lagt op til spændende dueller helt fra start.
”Det er en fed start, fordi man ikke bliver sinket af dem foran – man tager bare et andet spor, og så må man finde sin plads på vej ind i svinget”, fortalte Jesper efter heatet. En god afløbszone er obligatorisk, så en oversatsning ikke nødvendigvis straks resulterer i en krøllet bil, og det opfylder banen.
Jesper lagde godt fra start og indtog andenpladsen, som længe så ud til at ville holde helt til mål, men trods en overhaling af den førende Patrick Egsgaard var presset bagfra af blandt andet Jan Magnussen, Marius Nakken og Casper Elgaard så stort, at det var vigtigere at køre taktisk og få en god startposition til heat to. Femtepladsen og de tilhørende point var derfor tilfredsstillende. For Michael begyndte det godt, men i en bremseduel blev han ramt og spandt rundt, hvorefter han blev torpederet af en tredje bil, og dermed var det heat forbi. Nicolai Eberhard kæmpede hele weekenden med et halsonde, som gav ham samme charmerende stemme som en søløve. Det afholdt ham ikke fra at køre, men desværre var dæktrykket en anelse for højt, og da vejgrebet blev reduceret kostede det fart. Han kom dog igennem uden problemer, og en masse erfaring rigere. Martin V. Jensen avancerede fra starten og nåede op på syvendepladsen inden en udskridning og en påkørsel betød, at han måtte holde og se hele feltet køre forbi.
(Foto: Gripping Media ApS)
Til andet heat starter de første otte biler i omvendt rækkefølge, og Jesper kunne derfor holde klar til start i anden startrække. Målet var helt klart en podieplads, og det var måske årsagen til, at han overkørte dækkene i kampen om føringen. Han bevarede dog overblikket og ændrede taktikken til at sikre flest mulige point med en tredjeplads og en pokal til samlingen. Michael var endnu en gang uheldig, da han under overhaling af to konkurrenter blev offer for deres indbyrdes rivalisering og sendt på en snurretur og ned på tiendepladsen. Nicolai kæmpede videre med indstilling af dæktryk og detaljer i undervognens opsætning, men formår alligevel at køre en syvendeplads hjem. Martin fulgte trop på ottendepladsen, og det var tydeligt, at han var blevet fortrolig med banen og bilen.
(Foto: Gripping Media ApS)
Mellem andet og tredje heat blev afviklet et heat i en norsk GT-klasse, så tiden til reparationer var meget begrænset. Heldigvis var det opsætningsmæssige detaljer, så alle fire biler kunne rulle ud til sidste heat. Jesper holdt igen i anden startrække og Nicolai i fjerde række. Jespers start var ikke perfekt, så han faldt lidt tilbage og blev fanget i de typiske nærkampe midt i feltet. Michael var startet i den tunge ende af feltet, men arbejde hårdt for at komme frem. Desværre endte det i en lidt hård kontakt med en norsk kollega allerede på anden omgang, hvilket resulterede i at bagtøjet blev skubbet ud af position, og slut på løbet. Nicolais heat begyndte godt, men lidt inde i heatet begyndte bilen at tabe fart. Efter løbet konstaterede mekanikerne, at generatoren var defekt og ikke leverede strøm nok, så i takt med afladningen af batteriet faldt evnen til at producere gnister. Martin kørte i al ubemærkethed en flot syvendeplads hjem tæt fulgt af Molly Petit.
(Foto: Gripping Media ApS)
En travl, meget spændende og ekstremt lærerig weekend var slut og en lang tur hjem ventede forude. Alle kørerne var enige om, at der var blevet lært meget om opsætning af bilerne og også en masse omkring teamwork. Personligt havde de alle udviklet sig og fået erfaring med en ’rigtig’ racerbane. De glæder sig derfor alle til september, hvor turen igen går til Rudskogen og den fantastiske følelse at balancere bilen gennem Angstkurven på den hårfine grænse mellem succes og fiasko. Det er trods alt det, som racerløb handler om.
FP Racing
Gripping Media ApS Læs mere om: Rudskogen Motorsenter22/06/14 - Rudskogen Motorsenter - DTC |