Formel 1   03/09/14

Lunten er tændt - nedtælling begyndt
Optakt til Det Italienske Grand Prix
Der er to mulige verdensmestre i Formel 1. De kører begge to Mercedes. Før sæsonen virkede det som et relativt harmonisk team - men som sæsonen er skredet frem, og det er blevet tydeligt at de skal afgøre VM mellem sig selv, er spændingerne steget i frekvens og intensitet. I Belgien kom de to biler i kontakt med hinanden. Ikke meget, men nok til at dråben fyldte bægeret.

Hos Mercedes lever man i illusionen om, at man kan kontrollere situationen. Toto Wolf er nok sympatisk og en dygtig leder, men at have to sultne kørere og én VM titel er ikke bare noget man kontrollerer med traditionelle management strategier. Niki Lauda har selv været der, men kan virke som om han har glemt hvordan det er. En ting er sikkert, som kører havde Lauda været inderligt ligeglad med hvad teamet mente og gav af ordrer, og derfor er det lidt sjovt at se ham i dag, i fuldt alvor mene at kørerne bare skal rette ind.

Rosberg og Hamilton har hele sæsonen varmet op til den episke kamp mellem to teamkammerater, ligesom Prost/Lauda, Prost/Senna, Mansell/Piquet - og ikke ret mange andre! Efter at have brugt hele forsommeren og sommeren på at køre rundt om den varme grød og ikke fornærme hverken hinanden eller andre, er handsken smidt, duellen kan begynde - som tilskuere kan vi glæde os - det skal nok blive mere dramatisk.

Indtil videre har de ikke haft mange dueller på banen, mere i pitten. Forhåbentlig rykker kampen for alvor ud på asfalten, så VM kan blive afgjort af hvem der kan holde hovedet koldt i de pressede situationer.

Årsagen til det næsten åbenlyse udbrud af krig, er den lille berøring i Belgien. Den berøring dommerne på banen ikke mente, der var grund til at kigge nærmere på. Det var bare hvad der sker - et hændeligt lille uheld - ingen grund til at placere skylden. Men sådan havde Toto Wolf og Niki Lauda det ikke. Det var deres biler og skylden skulle placeres, og den skulle placeres hos Rosberg. Bagefter kunne Hamilton fortælle at Rosberg ligefrem indrømmede at have gjort det med vilje. Måske ikke ligefrem sådan at han sigtede efter Hamilton, måske snarere sådan at han ikke bremsede, men holdt på, mens Hamilton trak ind.

Mercedes har støttet Hamiltons forklaring - og meddelt at de har givet Rosberg en intern straf. Engelske Autosport, mener at vide at der er tale om betragteligt beløb, Rosberg har måttet levere til bødekassen i kantinen. Nok til adskillige års julefrokoster. Alt dette udgør anden del af tændsatsen til den kommende eksplosion. For mens Hamilton klart føler sig påkørt af Rosberg, og dermed er blevet lidt småsur, så har Mercedes valgt at udstille Rosberg som skurk i den interne kamp. Kort; når folk bliver tildelt en skurkerolle, føler de som oftest at de ligeså godt kan udfylde den. For Rosberg er egentlig var en lille fejl, pludselig blevet til noget stort, der har gjort at teamet både internt og eksternt har fremstillet ham i dårligt lys. Rosberg er en rolig fætter, men et eller andet sted må han syde af raseri. Hans far var som kører i sin tid ret klar i spyttet når han udtrykte sig. Jr. har ikke samme mulighed, grundet PR folkenes magt og trang til polerede overflader - men lidt af faderens temperament har han vel.

Mercedes var bevares fanget i en vanskelig situation. Der var ingen oplagt og nem vej ud af det. Man kunne have holdt på at der var tale om et hændeligt uheld - en ubetydelig hændelse. Men, når man nu gerne vil vinde alle løb, og når nu Hamilton i så fald ville have følt sig svigtet? Man har ikke gjort det nemmere for sig selv, ved at lade Hamilton bralre op i medierne med referater fra de interne møder, og med udmeldingen om at man har valgt at straffe Rosberg. Man kunne have holdt det hele internt.

Kampen handler ikke engang bare om hvem der skal vinde VM, men i virkeligheden om hvis team det er. Er Mercedes et Rosberg eller et Hamilton team? Rosberg har en meget lang kontrakt, Hamilton har ikke. Men det i sig selv betyder ikke meget. Der kan meget hurtigt ske rigtig mange ting, der gør at en af kørerne og teamet bliver enige om at afbryde samarbejdet med udgangen af enten i år eller næste - alt efter hvornår hurtigt eksplosionerne kommer, og hvor store de er. I de tidligere nævnte tilfælde holdt makkerskabet to sæsoner - men der var bilen også VM kandidat i alle årene. Hos Williams i 87 endte det med at Piquet forlod teamet til fordel for Lotus, og tog startnummer 1 med sig. Hos McLaren i 89 endte det med den samme situation - verdensmesteren Prost forlod teamet. Samme team i 84/85 med Lauda og Prost var situationen lidt anderledes. Lauda og Prost var to forskellige steder i deres karrierer. Og i 1985, efter at have vundet VM det forgående år, var Lauda plaget af både uheld og problemer med at motivere sig selv. Han forlod teamet, ikke for skfite, men for at gå på efterløn.

Vi er vidne til en af de historiske sæsoner - en af dem hvor to kørere fra samme team kæmper om titlen, så gnisterne flyver. Det kan godt være Toto Wolf bliver gråhåret eller Lauda så stram i betrækket at arrene bliver glattet ud, men kontrollere det kan de kun, hvis de samtidig ødelægger VM kampen.

Resten af feltet er reduceret til biroller i showet og fokuserer i en udstrækning på at tilkæmpe sig større roller i 2015. Nogle kæmper også for deres liv som Formel 1 kører. Samtidig er der en del misundelige blikke, der har fået øjnene op for at Mercedes kan slå så store sprækker at der kan være et ledigt sæde næste år. Både Sebastian Vettel og Fernando Alonso har al mulig grund til at være skuffet over deres team. Alonso har lige afvist at han skulle være på vej væk. Det ville da også være tåbeligt at stille sig op i ugen til løbet på Monza og fortælle at man overvejer at skride. Men Alonsos afvisning af at have andre planer, skal nok mere ses som en herog nu afvsining af McLarens frieri. Det ville også være tåbeligt at forlade et underpræsterende team til fordel for et andet - der så ovenikøbet skal have helt nye motorer. Mere fornuftigt vil det være at vente et års tid og se hvilken vej vinden blæser. Medmindre altså Mercedes er parat til at kaste en stor check på bordet for den kommende sæson - og måske kan smide en kører med i en byttehandel.

Sebastian Vettel er også blevet lokket af McLaren, men igen hvorfor skulle han skifte til dem - lige nu? Han har to år tilbage af sin kontrakt med Red Bull, men hvis han fortsat skal spille 2. violin til Ricciardos nye melodi, så bliver han ikke så længe. Men Mercedes må friste mere almindeligt.

Dermed ikke sagt at McLarens line-up ligger helt fast. De har sagt at de jagter det stærkeste hold. Ingen af kørerne har været 100% overbevisende i år, og ingen har haft et klart forspring til den anden. I Magnussens tilfælde er det ok - han debutanten. I Buttons tilfælde er det knap så imponerende - han mangler stadig at vise at han trives i modgang.

Længere nede i feltet finder vi en Bottas der lige har forlænget med Williams - et team og en kører der tror på hinanden. Massa derimod kan godt begynde at sove uroligt. Han har vist at han stadig har sine glimt af hurtigthed, men han har også vist at han som altid er ukonstant. Bottas er fremtidens mand for teamet.

Så er der kørere som Hülkenberg og Grosjean. Dygtige kørere, der i den rigtige bil, på den rigtige dag, kan vinde. Men som aldrig rigtig har haft chancen for at vise det. De mangler en bedre bil, end de har. Om nogle af dem får chancen virker efterhånden lidt usandsynligt, lidt en skam. Ingen af dem virker som verdensmestre, men bestemt som nogle der kunne vinde.

Løbet på søndag bliver afgjort af Mercedes. Dermed ikke sagt at de vinder, men deres kørsel kommer til at diktere udfaldet af løbet. Hamilton vil presse på, mens Rosberg vil presse sig selv for ikke at lade bitterheden over teamerts behandling vise sig i ubehagelig udbrud. Hvis de gør livet for svært for hinanden, igen, kan løbet meget vel gå i arv til en fra Red Bull er Williams. Og når det nu er Italien, så ville det være uhøfligt at udelukke Ferrari - specielt i betragtning af, at de i Belgien vel egentlig præsterede bedre end før i denne sæson.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Monza
  • 07/09/14 - Monza - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto