I disse dage udfører Porsche fabrikskører Michael Christensen, sammen med den franske kører Frédéric Makowiecki, en tre dags-test i LMP1 prototype Porsche 919 Hybrid. Testen, der køres på den franske Formel 1-bane Magny-Cours, er et strategiske led i Porsches Team forberedelser frem mod næste runde af Sports Car World Endurance Championship WEC, der køres i Austin, Texas. I denne sæson kører Michael Christensen en Porsche 911 RSR i den amerikanske TUDOR United SportsCar Championship.
”Michael (Christensen, red.) og Frédéric (Makowiecki, red.) har fortjent denne chance med deres resultater i vores GT fabriks-program,” fortæller chef for Porsche motorsport Hartmut Kristen.
”Jeg er særdeles tilfreds med at Michael, der er forfremmet fra vores junior program, til at være fast fabrikskører, har bevist sin værdighed til denne test. Det understreger at vores systematiske og langsigtede udviklingsarbejde med unge talenter virker”
(Foto: Porsche Media)
Porsche AG udvalgte i 2012 Michael Christensen til deres Porsche Junior program efter at danskeren med udmærkelse, havde været igennem en hård udvælgelsesproces sammen med flere talentfulde konkurrenter og håbefulde aspiranter fra hele verden. Efter kun én sæson i den tyske Porsche Carrera Cup, og en sejr på Hockenheim, avancerede Michael Christensen til Porsche Mobil 1 Supercup, der af mange anses for at være verdens hårdeste mærkeserie, hvor han vandt løbet på Nürburgring, og ved sæsonens afslutning kunne hyldes som vinder af Rookie-mesterskabet.
Forud for 2014-sæsonen blev Michael Christensen forfremmet til Porsche fabrikskører og gengældte tilliden ved at vinde det klassiske 12-timers løb på den legendariske Sebring-racerbane i USA – i øvrigt Porsche-kørerens blot andet løb i dette års TUDOR United SportsCar Championship i hans Porsche 911 RSR.
(Foto: Porsche Media)
”Da jeg fik opkaldet og blev fortalt, at jeg skulle teste Porsche 919 Hybrid, kunne jeg næsten ikke tro det var sandt,” fortæller Michael Christensen.
”Det er en helt fantastisk racerbil. Det ekstra boost, fra de elektriske motorer, efterlader dig nærmest stakåndet. Det sagt, så føler jeg, at jeg hurtigt fik tilpasset mig bilens karakteristik, også takket været Marc Lieb, der har været en stor hjælp ved testen. For mindre end et år siden var han også GT-kører, og han kan sagens huske sine første LMP1 test-kilometer,” udbyder en stolt racerkører.
(Foto: Porsche Media)
Michael Christensen og Frédéric Makowiecki stiftede første gang med bekendtskab med Porsche 919 Hybrid i sidste uge i Weissach. Dér, hos Porsche Motorsport, fik de to kørere støbt et personligt sæde, og ingeniørerne fra LMP1-programmet kunne forklare dem om hver funktionsknap i cockpittet. Derudover var der mulighed for et par virtuelle omgange i den innovative sports prototype i teamets simulator. Som support ved testen i Magny-Cours er tyske Marc Lieb til stede, sammen med newzealænderen Brendon Hartley, der også vil komme bag rattet.
(Foto: Porsche Media)
”Som LMP1-team har vi et signifikant udbytte af vores utrolig velfungerende udviklingsprogram og kvaliteten af vores kørerbesætning i GT-sportsvogne. Marc Lieb er det perfekte eksempel, med hans egen succes fra junior programmet til prototype, som er den højeste ære en Porsche fabrikskører kan opnå i dag. Ved at tilbyde Michael og Frédéric denne test, kan vi give noget tilbage til vores motorsports-familie. Begge har udført deres arbejde sublimt og de fortjener denne mulighed,” slutter Fritz Enzinger, vicepræsident for LMP1.
Michaelkchristensen.com
Thomas Wulff
Læs mere om: Paul Ricard14/09/14 - Paul Ricard - ELMS |