Jan Magnussen, Mikkel Mac og Johnny Laursen er klar til kamp, når fjerde afdeling af European Le Mans Series afvikles på Paul Ricard-banen i Sydfrankrig denne weekend. Trioen vil generobre føringen i mesterskabet. Presset stiger i den europæiske Le Mans-serie, hvor danske Formula Racing er mesterskabsfavoritter i den benhårde GTC-klasse. Trioen Magnussen, Mac og Laursen er optimistisk og går efter sejren i denne weekends afdeling, som er den sidste inden sæsonfinalen.
— Vi har en ret enkel plan om at vinde løbet, lyder det fra Jan Magnussen.
— Jeg synes, vi har et stærkt kørersetup, som kan levere generelt hurtige og stabile omgangstider, og hvis vi ellers formår at holde os udenfor problemer, er der helt klart potentiale for et godt resultat, som kan udløse vigtige mesterskabspoint.
Dermed håber Magnussen på et bedre udfald end det, de tre Ferrari-kørere måtte tage til takke med på Red Bull Ring i seneste ELMS-afdeling.
Her startede det ellers godt med en pole position og en udsigt til podieplacering, men undervejs i løbet på den østrigske Formel 1-bane blev de tre danskere sendt til tælling af et defekt baghjulsleje.
— Det var sort uheld. Mekanikerne kunne ikke have løst problemet hurtigere, end de gjorde, og sådan noget er bare svært at forberede sig på. Vi fokuserer i stedet på at finde den gode fart fra de tidligere løb og krydser fingre for, at vi har heldet med os, lyder det fra Jan Magnussen.
Også hos trioens yngste medlem, den tidligere Maserati Trofeo-vinder Mikkel Mac, er der optimisme omkring weekendens 4-timersløb.
— Kampen er hård i GTC-klassen, men vi er heldigvis selv med til at gøre kampen hård, lyder det fra Mikkel Mac.
— Vi har været hurtige i de andre afdelinger, og vi har et meget erfarent team bag os, som er med til at skabe de bedste betingelser for os. Ligesom i de andre løb er effektiviteten af vores pitstop også vigtige, da man kan vinde afgørende sekunder dér.
Den 5,8 kilometer lange Paul Ricard-bane er legendarisk blandt racerkørere, og netop udformningen af den sydfranske racerbane er ifølge Mikkel Mac med til at gøre netop weekendens løb endnu mere konkurrencepræget.
— Banen har meget brede afkørselsarealer, så du ikke bliver straffet så hårdt for at oversatse og lave fejl. Dette betyder, at man hurtigere finder grænserne, hvilket er medvirkende til at gøre afstanden mellem de gode og de knap så dygtige racerkørere mindre.
Formula Racing og deres Ferrari 458 GT3 holder med 42 point en samlet andenplads i GTC-mesterskabet, mens rivalerne fra det russiske SMP Racing tager henholdsvis førstepladsen med 54 point og tredjepladsen med 41 point.
Formula Racing
Læs mere om: Paul Ricard14/09/14 - Paul Ricard - ELMS |