Det Russiske Grand Prix blev afgjort i første sving Lewis Hamilton vandt det første Russiske Grand Prix uden at være presset. Nico Rosberg hentede en 2. plads - og Kevin Magnussen sørgede for en god dansk søndag blev lidt bedre, da han fulgte op på Marco Sørensens GP2 sejr, ved at blive nr. 5 i løbet. Spænding var der bare ikke noget af. Der var et par afgørende øjeblikket i løbet. Det første kom i første - undskyld - andet sving. Det første er åbenbart den er svage bugtning ned ad langsiden! Men nummeret er ligegyldigt, begivenhederne er de væsentlige. Hvad der skete var at Hamilton faktisk kom fornuftig fra start, men Rosberg kom til at ligge lige bag ham og kunne på bedst old-school måde lade sig trække med og udnytte det lufttomme rum til at sætte et angreb ind. Det gjorde han på vej mod første (rigtige) sving, hvor han trak forbi Hamilton, men bremsede så sent at han ødelagde dækkene og måtte en tur uden for banen. Alligevel var han forrest, men det var en stakket frist. Han fik besked fra teamet på at give pladsen tilbage til Hamilton, for at undgå en straf, men Rosberg svarede at han kom i pit, hjulene var mere kvadratiske end cirkulære.
Det andet øjeblik var også i starten - det var da ham der Kevin Magnussen fløj fra en 11. plads og frem til en 6. plads og dermed blev den eneste der for alvor flyttede sig i løbet.
Det tredie øjeblik involverede også - indirekte - Magnussen. Det var da Fernando Alonso var i pit og havde et megalangt pitstop. Det var det der afgjorde at den dobbelte spanske VM vinder måtte nøjes med en 6. plads!
På en måde var det symptomatisk for løbet. Dækkene blev så skånet af asfalten at der ikke var meget taktik - og det er jo egentlig godt. Så skal kampen stå på banen og ikke i pitten. Problemet er bare at bilerne ikke er designet til kamp. Og så ender det hele med at være en noget statisk affære hvor bilerne er spredt ud over det hele med passende mellemrum mellem sig. Ingen var i stand til at lave noget overraskende og ingen var i stand til at bekæmpe Mercedes dominansen.
I dag fik vi i den grad præciseret hvor overlegne Mercedes faktisk er. Som tidligere skrevet smuttede Rosberg i pit efter første omgang - det samme gjorde Massa - og de to var følgelig bagerst. Alligevel endte Rosberg på en 2. plads - uden flere pitstops! Han kørte sig delvist gennem feltet - og da alle de andre så skulle i pit kunne han indtage 2. pladsen i løbet, men var ude af stand til at gøre noget ved Hamilton, dertil var hans dæk alligevel for slidte... Massa kunne ikke gøre det samme som Rosberg, han måtte pitte undervejs i løbet og endte uden for pointene.
Hvad vi så fra Rusland var et Formel 1 hvor de kunstgreb man har lavet for at skabe spænding - DRS og hurtigt opslidte dæk - var mere eller mindre neutraliseret og det man fik var et bevis for at man skal have gjort noget ved bilernes design - både så de bliver pænere og så de har lettere ved at køre i slipstrømmen fra konkurrenterne. En anden faktor var benzinspareprogrammerne der indført til denne sæson. De have en klar negativ indflydelse på løbets underholdningsniveau.
Mercedes var overlegne, selvfølgelig var de det, Williams beviste at de har en vis hastighed og McLaren fik med 4. og 5. pladsen den bedste placering siden Australien. En 6. plads til Alonso i Ferrari kunne måske være blevet til lidt mere, men det udstillede igen hvor langt bagud de røde biler er. Kimi Raikkonen slæbte sig hjem til et par point på en 9. plads. Mellem de to Ferrari racere kom en anden faldt storhed, Red Bull, med Ricciardo igen foran Vettel. 10. pladsen og det enlige point gik til Perez i Force India.
Næste løb er i Austin, på en bane der har vist sit værd. Mercedes har nu vundet konstruktørernes mesterskab, mens kampen om kørernes er åben. Hamilton fører i VM med 17 point foran Rosberg. Der er ikke rigtig plads til nogle fejl fra hverken den ene eller den andens side. En fejl kan få afgørende betydning for VMs udfald.
Martin Møller-Thomsen
|