Årets Vice Champion ved DM i Formel Ford, Jan Jønck, fik i den forgangne weekend sin debut i den klasse, som han håber bliver hans hjemsted i 2015, da han deltog i den italienske Winter Trophy i Formel 4. Weekendens 2 løb fandt sted på Adria International Raceway ikke langt fra Venedig, og Jan leverede en både flot og moden indsats. Ved hjælp fra Jans teamchef hos RS Competition, Robert Schlünssen, blev Jan inviteret til at køre for teamet DieGi Motorsport. Forud for selve løbet fik Jan 3 hele testdage i bilen, og Jan imponerede ved kontinuerligt at forbedre sig. Jan kommer direkte fra en fuld sæson i Formel Ford, som er en helt anden type racer end en Formel 4, så det kræver masser af omgange bag rattet at finde frem til den rette kørestil og vænne sig til bilens reaktioner. Samtidig havde Jan aldrig før kørt på denne bane, så der ventede ham en meget stejl indlæringskurve. Opsætningen af Jans racer var lagt i hænderne på en ingeniør med 20 års erfaring indenfor motorsport, og efterhånden som Jan lærte bilen at kende, udviklede de 2 et fint samarbejde om at optimere raceren til Jans kørestil.
Det er hårdt arbejde at køre en formelracer på grænsen, og Jan var selv spændt på at erfare, hvor stor en forskel der er på Formel Ford og Formel 4. Efter den første testdag, som bød på 6 sessioner á 30 minutter, og hvor Jan i alt nåede at tilbagelægge 105 omgange på den 2,7 km lange bane, var han blevet lidt klogere på det fysiske aspekt: ”Det er noget mere anstrengende end Formel Ford, men det er ikke så slemt, som jeg havde frygtet. Jeg er ok,” kunne Jan konstatere ved afslutningen på den første dag.
Over de 3 testdage blev der arbejdet med en mængde forskellige ting. Først og fremmest skulle Jan opnå en vis fortrolighed med bil og bane, og herefter begyndte man at arbejde aktivt med bilens opsætning, hvor bl. a. balancen i raceren og dens mekaniske vejgreb var i fokus. Under dette arbejde bidrog Jan aktivt med en masse feedback om racerens opførsel i de enkelte sving, og der blev hele tiden opnået små forbedringer, som resulterede i bedre og bedre omgangstider.
Søndag skulle de 2 løb afvikles. Jan var klar, bilen var klar, og nu blev det alvor. Feltet bestod af 12 kørere, hvoraf en håndfuld har kørt hele den netop afsluttede sæson og en enkelt er tilknyttet Ferrari Driver Academy, så der var masser af både erfaring og talent på gridden. Formiddagen bød på 2 separate tidtagninger, en til hvert af eftermiddagens løb, og Jan kvalificerede sig som nr. 4 i dem begge. Foran Jan lå kun 3 af de allermest erfarne kørere, så alt andet lige er en 4. plads bestemt godkendt.
Hvert løb blev afviklet over 28 min. + 1 omgang, men da starten gik til det første løb, stallede Jan desværre bilen på gridden. Jan fik dog hurtigt startet den op igen men måtte konstatere, at han nu var næstsidst af alle biler på banen. Den ærgerlige start blev rystet af, og nu indledte Jan en hård kamp for at køre sig op gennem feltet. Jan overhalede både indenom og udenom, og de første 4 overhalinger så faktisk relativt nemme og ubesværede ud, men da han nåede op til køreren på 6. pladsen, kom der andre boller på suppen. Her var der tale om en israelsk kører, som har kørt hele den netop afsluttede sæson i Formel 4, og han havde bestemt ikke i sinde at lade Jan slippe forbi. Over 5-6 omgange skyggede Jan ham hele banen rundt og forsøgte sig både på ydersiden og på indersiden, men alle midler blev taget i brug for at forhindre en overhaling. Da det endelig lykkedes med en flot udbremsning for enden af langsiden, trak Jan fra med det samme, men da var de forankørende nået så langt væk, at yderligere avancement var umuligt, og Jan kunne trille over stregen på løbets 6. plads.
Efter en kort pause var det tid til løb 2, og denne gang kom Jan meget bedre fra start. Ved hjælp af en flot manøvre i det første sving lykkedes det ham endda at overtage 3. pladsen fra en kinesisk kører. Der gik desværre ikke mere end et par omgange, før Jan igen måtte aflevere 3. pladsen, men han var i stand til at hænge på i den sjove ende af feltet. Af en eller anden grund havde bilen mistet omkring 0,5 sekund pr. omgang i forhold til det første løb, og mod slutningen måtte Jan kæmpe virkelig hårdt for at forsvare sin 4. plads. Det lykkedes i fin stil, og Jan kunne derfor passere målstregen og det ternede flag på en flot 4. plads.
Den italienske race engineer, som over de 4 dage stod for arbejdet med Jans racer, var godt tilfreds med Jans indsats: ”Jan har gjort det flot. Han udviklede sig og gjorde gode fremskridt over de 4 testdage. Det er klart, at han behøver endnu mere tid i bilen for at blive lige så hurtig som de allerbedste, men han har absolut imponeret mig,” sagde Umberto Visintini således. ”Han lærer hurtigt, og han har været rigtig god til at lytte til mine instrukser. Han er meget moden af sin alder, og jeg er især imponeret af hans fysik, for det er altså ikke nemt at komme fra Formel Ford og sætte sig ned og køre 105 omgange den ene dag og 88 omgange dagen efter, som Jan gjorde torsdag og fredag.”
Direkte adspurgt om Jans muligheder for at gøre sig gældende i et Formel 4 mesterskab som det italienske, svarede den erfarne ingeniør: ”Med lidt mere øvelse og den føling med bilen, som det automatisk vil give, så kan jeg godt se ham køre med i toppen af mesterskabet.”
Tilbage i garagen kunne Jan også selv gøre status over nogle spændende og særdeles lærerige dage. ”Det var været super fedt at prøve kræfter med en Formel 4 racer. Jeg havde bevidst ikke opstillet en hel masse forventninger, så jeg gik ind til opgaven med et helt åbent sind, men her bagefter er jeg bare endnu mere overbevist om, at det er det her, jeg skal køre til næste år. Køreoplevelsen er så vild, og det er jo i meget højere grad en rigtig racerbil, end min Formel Ford var. Kørestilen er noget anderledes, fordi der her er tale om en motor med turbo, men jeg fandt ret hurtigt frem til, hvad det medfører,” sagde Jan efter at være kravlet ud af bilen for sidste gang. ”Lige nu kan jeg godt mærke, hvilke muskler, jeg har brugt ude på banen, men jeg havde nu heller ikke troet, at det ville være nemt at køre sådan en racer. Nu ved jeg, hvad jeg skal arbejde med henover vinteren, så jeg er helt klar, når sæsonen starter til foråret,” sagde Jan med et stort smil. ”Jeg er meget taknemmelig for at have fået denne chance, og det havde ikke været muligt uden hjælp fra en af mine gode samarbejdspartnere, advokatfirmaet Innova, og det vil jeg gerne takke dem mange gange for. Også en kæmpe tak til DieGi Motorsport for den tillid og tålmodighed, som de har vist mig, og naturligvis til min teamchef Robert Schlünssen, som har troet på mig og har stået for at arrangere det hele. Det har været en stor oplevelse, og det SKAL bare lykkes at komme ud at køre Formel 4 til næste år.”
www.janjonck.dk
Jens Hvas Læs mere om: Jan Jønck |