Tirsdag den 6. januar åbner kørertilmeldingen til Copenhagen Historic Grand Prix den
1.-‐2. august på Bellahøj Park, og frem til den 31. marts er der intet tilmeldingsgebyr*
Racerkørerne og deres imponerende racerbiler er en uundværlig del af Copenhagen
Historic Grand Prix. For med rette tiltrækker de hundredvis af flotte historiske racerbiler i
titusindvis af tilskuere, gæster og publikum, når den københavnske klassiker løber af stablen den
første weekend i august.
Fra kørertilmeldingen begynder tirsdag den 6. januar, og frem til 31. marts 2015, er der intet
tilmeldingsgebyr, mens det i perioden 1. april til 30. juni koster 500 kr. at tilmelde sin deltage
i Copenhagen Historic Grand Prix. Venter man til mellem den 1. juli til 15. juli med at tilmelde
sig CHGP 2015 koster det 1.500 kr. i tilmeldelsesgebyr.
Tilmeldingen dækker én bil, én kører og en plads på 3 x 6 meter i Ryttergården samt tilsvarende
plads til en værkstedsbil. Ekstra plads i Ryttergården på 3 x 6 meter kan tilkøbes for 1.000 kr.
Foruden publikumsfavoritten Royal Pro/Am, der køres både lørdag og søndag, er programmet bredt med
mange historiske klasser, hvor opsigtvækkende racerbiler fra de epokeskabende årtier, over
weekenden vil dyste i den ædle racerkunst. Desuden vil publikum i 2015 igen kunne opleve moderne
motorsport i form af Auto-‐G Danish Thundersport Championship, der vil køre en fuld tællende
mesterskabsafdeling i
forbindelse med den traditionsrige racerweekend.
Klasse A:
Historiens vingesus fra perioden før og efter Anden Verdenskrig. I klasserne A1 og A2 vil fortidens
ædle racerbiler være inddelt i henholdsvis perioden før 1939 og i årerne mellem 1939 og 1947. En
tid hvor ingeniørkunst og innovation for alvor gnistrede i tændrørene i konstruktioner fra mærker
som Riley, MG, Alfa Romeo, Lancia, og Bugatti.
Klasse C – Op til 1971 – under 1.300 cm3:
I denne klasse kan nydes et enestående bredt og varieret felt af racermodeller som Fiat Abarth,
Mini Cooper S, Ford Anglia, Hillmann Imp, NSU 1200 TT og mange flere spændende mærker, som mange
sikkert husker fra deres barndom og ungdom.
Klasse D – Op til 1971 – over 1.300 cm3:
Inspireret af klasse C, men med mere motorkraft. Her er tale om standardvogne i stærkt tunet og
modificeret form. I et flot felt ses modeller som Lotus Cortina og Ford Escort DBA sammen med Alfa
Romeo GTA, Volvo 142S, BMW 2002tii, og mange andre iøjefaldende specielversioner af datidens gængse
familiemodeller.
Klasse E – Historiske biler op til 1986:
Klassen med standardvogne og GTS-‐biler fra perioden 1971-‐76, 1976-‐81 og 1981-‐1985 er en
skøn cocktail af to årtiers mest eftertragtet og inspirerende bilmodeller. Blandt standardvogne
finder vi biler som Opel Kadett GT-‐E, Ford Escort RS 1600 og 2000 med den berømte BDA-‐motor.
Hos GT-‐bilerne i klassen er Porsche 911 nok den mest
berømte, men også sportsvogne fra Mercedes, Nissan med flere vækker beundring og
begejstring hos publikum.
(Foto: CHGP)
Klasse F – Formula Junior og F3 500 cm3:
I de første år efter Anden Verdenskrig blev der kørt racerløb i stort set alt, hvad der havde
overlevet krigens ødelæggelser. I midten af 50’erne tog en italiensk greve initiativ til Junior
klassen som et billigt udstillingsvindue til Formula 1. Klassen blev hurtigt meget populær og
gennemleve en fascinerende udvikling. De meget benyttede motorcykel-‐ motorer på 500 cm3 i den
tids formel 3 blev udskiftet med tunede standard-‐bilmotorer på enten 1,0 eller 1,1 liter afhængig
af racerens egenvægt.
(Foto: CHGP)
Registrering som kører til CHGP 2015 sker via hjemmesiden www.chgp.dk
CHGP
Læs mere om: Bellahøj (Gadeløb)02/08/15 - Bellahøj (Gadeløb) - CHGP |