I denne weekend var det første gang Nymark Racing skulle deltage i Danish Supertourisme Turbo. Efter at have testet inden sæsonstart var både humør og forventningerne høje. Det skulle dog vise sig at blive en lærerig og lidt forvirret weekend. Efter den frie træning lørdag formiddag var både Frederik Nymark og resten af teamet godt tilfreds. Frederik havde kørt tredje hurtigste tid og alting så godt ud til kvalifikationen.
Frederik var tredje hurtigst i den første træning (Foto: Motorsporten.dk)
Med friske dæk var den unge Nymark klar til kvalifikationen. Ude på banen finder Frederik ud af, at hans radio-forbindelse med mandskabet i pitten ikke virker. Bilen opfører sig heller ikke som ved træningen tidligere på dagen. Det bliver kun til en plads som nummer ni i kvalifikationen og han kommer derfor ikke med i den superpole som skal køres søndag formiddag.
Der blev arbejdet med bilen under kvalifikationen (Foto: Motorsporten.dk)
Efter den skuffende kvalifikation finder teamet ud af, at de ikke er de eneste som er forvirret over problemerne med deres dæk i kvalifikationen. Selv den erfarne standardbil-kører Kurt Thiim har haft problemer og skal faktisk starte efter Frederik Nymark.
Kvalifikationen gik ikke helt som forventet (Foto: Motorsporten.dk)
Da klassen er ny i Danmark og der har været begrænset træning inden sæsonstart, har man ikke helt den nødvendige forståelse for bilens dæk. Det forvirrer flere teams at dækkene ikke opfører sig helt som på testdagene.
Søndag formiddag byder klassen på noget unikt. Det er nemlig muligt at køre med sine sponsorer eller gæster på passagersædet i bilen. Denne weekend fik Frederik mulighed for at køre fem highspeed ture. Det var tydeligt bagefter, at alle gæster havde nydt deres highspeed tur og fået en lidt bedre forståelse for hvad der sker inde i racerbilen når den er på banen.
Til gridshowet blev der skrevet autografer (Foto: Motorsporten.dk)
Starten af årets løb virker en smule forsigtig fra alle deltagerne. Frederik kan hurtigt mærke at han ikke har det fulde bid i asfalten, da hans dæk stadig driller ham. Efter en lille snurretur må teamet konstatere at de slutter på en plads som nummer elleve.
Frederik kæmpede med bilen i første løb (Foto: Motorsporten.dk)
Til søndagens andet løb har man ændret på dæktrykket og fået mere greb. Det ser umiddelbart ud til at hjælpe og Frederik kører sig lidt frem i feltet. Det ser dog ud til at teamet er gået lidt for drastisk til værks, for midt i løbet bliver dækkene nu for varme og så kan bilen ikke stå ordentligt fast igen.
Der bliver kørt tæt i den nye klasse (Foto: Motorsporten.dk)
Søndagens tredje og sidste løb var ventet med spænding. I det sidste løb er der indlagt et tvunget dækskifte. Det har været trænet og trænet, men nu skulle den store prøve stå. Reglerne er at sidste løb køres over tyve minutter. Når løbet har været i gang i mere end fem minutter, åbner pitten. Nu har alle teams mulighed for at køre ind og foretage deres dækskifte.
Der var ikke gået mange sekunder over de fem minutter, før de to første konkurrenter benyttede sig af muligheden. Den tredje bil på vej i pit fik lavet en fejl og lavede en afkørsel i starten af pit indkørslen. Det betød at løbsledelsen indsatte en safety car.
En safety car betyder rent praktisk at tempoet på banen bliver sat væsentligt ned. For at miste så lidt tid som muligt valgte alle biler at foretage deres dækskifte, mens der var safety car på banen.
I løb 3 rykkede Frederik frem i feltet før der kom safety car på banen (Foto: Motorsporten.dk)
Nymark Racing har trænet deres dækskifte, og det betød at Frederik faktisk vandt fire placeringer ved det obligatoriske pitstop. I løbet havde Nymark Racing fået styr på deres dæk og kørte nu på de tider, som de havde forventet at kunne have kørt hele søndagen.
Der var derfor total forvirring da der kort tid efter bliver flaget med rødt, hvilket betyder at løbet er aflyst. Rødt flag benyttes normalt hvis der er en ekstrem farlig situation eller afkørsel på banen. Forvirringen blev ikke mindre af, at der ikke havde været uheld på banen.
Efter pitstoppet havde Frederik hentet 4 pladser (Foto: Motorsporten.dk)
Det viste sig at løbsledelsen havde valgt at bruge det røde flag, fordi de havde lavet en procedure fejl, da de indsatte safety car på banen. Efter et stykke tid får alle teams at vide, at på grund af løbsledelsens fejl, har man vedtaget at løbets slutresult skal være som stillingen var på omgang nummer 5. Det ændrede resultatet betød at flere kørere fik en anden stilling end de havde da løbet blev neutraliseret. For Frederik Nymark og resten af teamet betød det at de tabte de fire placeringer, de havde fået i forbindelse med deres fantastiske pitstop.
Selv om weekenden sluttede med stor forvirring, er hele holdet bag Nymark Racing dog glade. Teamet fik en masse erfaring med den nye bil. Teamet er også glade for de mange sponsorer og gæster som var mødt frem for at støtte op omkring Frederik Nymark.
Nymark Racing glæder sig til at se en masse glade ansigter igen på Ring Djursland den 10. maj.
Nymark Racing
nymarkracing@gmail.com Læs mere om: Frederik NymarkNymark RacingPadborg Park19/04/15 - Padborg Park - Danish Supertourisme Turbo |