SuperCup   28/05/15

Yokohama SuperCup drager nordpå
Oppe i Norge ligger der en fantastisk flot racerbane, det er Rudskogen Motorcenter i Rakkestad. Det er en 3254 m lang kuperet bane, med næsten 40 m i højdeforskel på højeste og laveste punkt, og med stigninger på op til 13%.
Skulle man sammenligne med noget i Danmark, så må det blive Ring Djursland på steroider.

Den 29. – 31. maj er det lige netop Rudskogen, der ligger asfalt til anden afdeling af Yokohama SuperCup mesterskabet. Der er ingen tvivl om at banen bliver både en udfordring og en oplevelse for Yokohama SuperCup bilerne og ikke mindst chaufførerne.

I skrivende stund forventes det, at knap 10 af deltagerne i Yokohama SuperCup tager turen til Norge, og det fylder ikke meget på den store bane, og det er derfor aftalt at SuperCup bilerne skal køre sammen med de Norske GT3, GT4 og GT5 biler, og på den måde bliver det et stort og flot felt. De danske SuperCup biler og de Norske GT4 biler er meget lig hinanden og der forventes at der bliver tæt ræs med GT4 bilerne, hvor de Norske GT3 biler må formodes at være en tand hurtigere. I forbindelse med løbene på Rudskogen vil der blive afviklet et NEZ mesterskab, og der er således mulighed for at komme til at kalde sig Nordisk mester efter weekenden i Norge, hvis man altså kan køre fra de lokale Norske kørere. Og en af de lokale Norske kørere stiller faktisk op i Yokohama SuperCup, det er Knut Christensen, og han kommer i en velkendt bil, idet han skal køre i Polo, som Leidulf Nilsen kørte i 2014.


Rudskogen Motorcenter er en lang og flot bane, og med en forventet felt på 25 biler bliver der noget at se til for Yokoham SuperCup bilerne. Her ses nogen af de norske GT4 biler som danskerne kommer op imod.
(Foto: Keld Dohm)

Efter sæsonstarten på Jyllandsringen har sidste års nummer 2, Nicki Kristensen lagt sig i spidsen af mesterskabet, men konkurrencen er tæt. Om Nicki vil være istand til at bevare føringen efter Rudskogen er et godt spørgsmål. Rudskogen er en højhastighedsbane, hvor motorkraft, betyder rigtig meget, og her kan Nicki få det lidt svært. Umiddelbart ligger banen bedre til Jakob Borum’s Honda Integra, Kim Lund Johansens Seat Leon og Lasse M. Sørensens Opel Astra, men det bliver spændende at se, om Nicki kan overraske og holde sig i front af mesterskabet. Med en 3. plads og to 5. pladser i første afdeling leverede Lasse M. Sørensen en stabil indsats på Jyllandsringen, men skal han kæmpe med om mesterskabet i år, så skal han lidt længere frem i feltet, og her er Rudskogen en rigtig god mulighed for den hurtige midtjyde.


Lasse M. Sørensen spås gode chancer på Rudskogen den sidste weekend i maj
(Foto: Keld Dohm)

Hvis man har lyst til at opleve live ræs på en af nordens smukkeste baner, så er der kun ca. 5 timers kørsel fra København. På www.rudskogen.no kan man finde mere information om denne herlige bane, og på www.racingnm.no finder man alle informationer om arrangementet i slutningen af august.

Yokohama SuperCup, www.supercup.dk
Keld O. Dohm


Læs mere om:
  • Rudskogen Motorsenter
  • 31/05/15 - Rudskogen Motorsenter - SuperCup

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk