Benzin i blodet kan nemt blive en livslang ”sygdom” inden for motorsporten. Torben Sørensen driver til daglig et autoværksted i Uggelhuse - lidt sydøst for Randers, men har efterhånden fejret sølvbryllup med rally.
Sammen med svogeren: Henrik Petersen fra Hobro stiller kronjyden til start - på næsten-hjemmebane: 20. juni - i Ecoteck Rally Himmerland 2015 med deres firehjulstrukne Subaru Impreza WRX STi.
Enhver rallykørers drøm er konkurrencekørsel med firehjulstræk (4WD), og Torben Sørensen fik dette realiseret i maj 2012: - Det var noget af en omvæltning efter utallige år med forhjulstræk og ”sugemotorer”. Subaru’en har en turbomotor med 285 hestekræfter, hvilket får den til rigtig at stikke af sted, når jeg aktiverer speederen.
Torben Sørensen og Henrik Petersen satser på et topresultat på næsten-hjemmebane i Ecoteck Rally Himmerland 2015. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- Konkurrencefordelen med 4WD’eren ligger i svingene samt accelleration med alle fire hjul (uden hjulslip), forklarer Henrik Petersen. - Det giver nogle andre ideallinjer gennem svingene. Den største forskel ligger dog i vægten, da 4WD-teknologien (ekstra differentiale, trækaksler, forstærket gearkasse m.v.) gør rallybilen ca. 400 kilo tungere.
- Efter en indledende kontrol for køresyge har makkerparret: Torben Sørensen (t.h.) og Henrik Petersen virket upåklageligt gennem 10 år. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Rallyteam Uggelhuse er kommet flot fra start i 2015, hvor rallyparret scorede en tredjeplads i den heftige 4WD-division ved DM-premieren i Sønderjylland.
- Vi var egentlig noget uheldige med dækvalget i rallyet anden halvdel, konstaterer Torben Sørensen. - Midtvejs trak skyerne sig lidt sammen, men jeg stolede på min mavefornemmelse, som varslede tørvejr et par timer endnu. Men på den næste to hastighedsprøver stod regnen ned i lårtykke stråler, hvilket kostede os nogle konkurrencesekunder.
Torben Sørensen og Henrik Petersen var flyvende ved 2014-udgaven af Ecoteck Rally Himmerland. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- Under nedbremsning er der ikke den store forskel i forhold til 2-hjulstrækkere, supplerer Henrik Petersen. – Her er det udelukkende dækkenes kvalitet og vedhængnings-evne, som afgør de fysiske love. Med til historien hører jo også, at rallybiler ikke kører med ABS-bremsesystem, idet chaufførerne ønsker at have 100 pct. kontrol over bremsepedalen!
Subaru Impreza WRX STi’eren præsterer topresultater i DM-rallyserien (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Ecoteck Rally Himmerland 2015 foregår lørdag d. 20. juni 2014 med rallycentrum på Nysum Banen. Rallyet byder på 126 konkurrencekilometre – fordelt på 10 hastighedsprøver, som er en pæn blanding af hurtige delstræk samt tricky snoede/kuperede asfaltveje.
2015-sæsonen er blevet en realitet i samarbejde med: Assentoft Smeden, Auning Kart Part, Auning Skilte, Autofokus, Additiv Specialisten, BDO, BJ Bilsyn, SOS Dansk Auto Hjælp, Dan-Glas, Dino Kart, Drastrup Bioenergi, Elf/Total, FTZ, OK Benzin – Auning, Nørgaard Teknik, Preben Kjær El, Randers Autoindretning, Ran Lak, Thor, Superbrugsen Assentoft, Steens Autolakering samt Uggelhuse Auto.
MED VENLIG HILSEN
Ecoteck Rally Himmerland 2015
Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Hobro20/06/15 - Hobro - DM Rally |