Norsk rallysport har haft nogle uvurderlige ambassadører i brødrene: Petter og Henning Solberg. Petter Solberg blev således den første norske rallyverdensmester i 2003, og storebror Henning har også deltaget i adskillige afdelinger af VM i rally. Et dansk co-driver bidrag til norsk rallysport bevirker nu, at to norske 4WD-rallyteams kommer på besøg i Ecoteck Rally Himmerland, som køres lørdag d. 20. juni med rally centrum på motorsports-stadionet i Nysum. Carina Møller fra Herlev er en rutineret co-driver, som i 2013 blev dansk mester i 4WD-divisionen sammen med Tim Svanholt i Mitsubishi Evo. X, hvilket blev fulgt op med DM-bronze i 2014.
Carina Møller fik norsk debut med tre rallies på hvidt underlag og smalle pigdæk. (Foto: Benjamin Ward)
- Noget utraditionelt fik jeg mulighed for at være aktiv i et norsk rallyteam på topplan, oplyser Carina Møller. - Efter kontrol af datosammenfald med den danske rallyserie var jeg ikke længe om at takke ”JA” til udfordringen at være co-driver for Viktor L. Danneborg i en heftig Citroën DS5 R4. Jeg ønskede naturligvis at fortsætte mit gode samarbejde med Tim Svanholt i 2015.
Til Ecoteck Rally Himmerland 2015 har Carina Møller fået lokket både Viktor L. Danneborg og faderen Rune Danneborg (Mini Cooper WRC) til start i Himmerland.
Nordmændene: Rune Danneborg og Henning Elvebrok kommer til start i Ecoteck Rally Himmerland 2015 med deres spændende Mini Cooper WRC. (Foto: Henrik Larsson)
- Viktor mangler noget erfaring udi asfalt-rally, fortsætter Carina Møller. - I Norge kører man hovedsagligt rally på sne/is eller grusveje. Med 120 km. hastighedsprøver på asfalt er Ecoteck Rally Himmerland 2015 derfor en god mulighed for at prøve kræfter med det hårde underlag. Det kunne være sjovt at køre rallyet med begge chauffører, men det er IKKE praktisk muligt. Jeg koncentrerer mig derfor om samarbejdet med Tim i dette arrangement.
Tim Svanholt og Carina Møller er flyvende i deres Mitsubishi Lancer Evo. X. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- Dansk rallysport har et godt ry i det nordtyske, konstaterer løbsleder Bjarne Sørensen. - Vi kan derfor præsentere 4 tyske 4WD-rallyteams på startlisten. Specielt Jan Becker og Klaus Wicha i Subaru Impreza WRX STi har god selvtillid at bygge videre på, idet Hamborg-parret blev nr. 2 generelt i DM-premieren 2015, som blev kørt i Sønderjylland.
Jan Becker og Klaus Wicha i Subaru Impreza WRX Sti overhalede næsten hele det danske rallyfelt ved DM-premieren i Sønderjylland. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Danmark kan præstere 6 4WD-frontrunnerteams, som kan tage fighten op mod Norge og Tyskland. De regerende danske mestre: Christian K. Jensen og Freddy Petersen kommer til start i deres velafprøvede Peugeot 208 T16. Derimod får både Esben Hegelund og Ole R. Frederiksen (Ford Fiesta WRC) samt Ib Kragh og Mie Petersen (Citroën DS3 R4) debut med nyt materiel.
Christian K. Jensen og Freddy Petersen ser frem til at gentage sidste års generalsejr i Ecoteck Rally Himmerland 2015. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- De serienære 4WD-rallyteams er fuldt konkurrencedygtige med deres tunede ærkerivaler, forklarer Bjarne Sørensen. - Specielt Tim Svanholt og Carina Møller er sultne efter revanche fra DM-premieren, hvor en defekt gearkasse i deres Mitsubishi Lancer Evo. X betød afbud fra midtsjællænderne. Det lokale mandskab: Torben Sørensen og Henrik Petersen (Subaru Impreza WRX STi) har oplevet en god sæsonstart, og det sidste danske mandskab er: Steen Johansen og Michele Danielsen (Mitsubishi Lancer Evo. X).
Carina Møller (t.v.) og Tim Svanholt har tidligere fået overrakt pokaler af løbsleder: Bjarne Sørensen. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
Det ”skjulte” danske trumfkort bliver 2WD-rallyteamet: Kenneth Madsen og Henrik Dernoff, som vandt generelt i DM-premieren 2015 med deres Suzuki Swift MAXI 2000.
Kenneth Madsen og Henrik Dernoff går til makronerne i deres Suzuki Swift MAXI 2000. (Foto: Åge Keseler Kirketerp)
- Der kan nemt komme 3 forskellige nationer på sejrsskamlen, afslutter Bjarne Sørensen. - Det vil være en værdig udgang på den intense fight i generalklassementet. Meget kan dog ske i rally, hvor der traditionelt udgår ca. 30 pct. af startfeltet, fordi deltagerne grundlæggende kører tæt på de fysiske grænser.
ECOTECK RALLY HIMMERLAND 2015
Åge Keseler Kirketerp Læs mere om: Hobro20/06/15 - Hobro - DM Rally |