Ring Djursland, Jakob Borum og en Honda Integra; det er åbenbart opskriften på masser af succes. To heatsejre, en andenplads og en ny banerekord taler næsten for sig selv, men det er ligeså vigtigt hvordan det blev opnået. Udgangspunktet var ganske godt før første heat, Jakob havde sat hurtigste tid i tidtagningen og startede således på pole, men da starten gik skete der noget usædvanligt, nemlig det, at Lasse M. Sørensen, der startede P5, allerede inden det første sving kom drønende forbi, og skabte lidt uro i starten.
På næste omgang sker der desværre det, at Kim Lund Johansen rammer Jakob så uheldigt at Jakob må en tur ind over græsset, og vupti, efter 1,5 omgang er pole position forvandlet til en absolut sidsteplads. Nu var der kun et at gøre, nemlig at give max gas, og så ellers se at komme op igennem feltet, og allerede efter 5 omgange var Jakob på fjerdepladsen, men nu manglende han 2 meget hurtige Seat’er og en meget hurtig VW Polo.
På 9. omgang trækker Jakob forbi Nicki Kristensen i Seat Ibiza på ren fart op af langsiden og på 10. omgang går Jakob indenom Kim Lund Johansen i publikumssvinget. Nu gik jagten ind på den førende VW Polo med Mikkel B. Johnsen bag rattet, og omgang efter omgang kom Jakob tættere på. På 10. omgang havde Jakob 3,5 sekund op til Mikkel, og da løbet sluttede efter 17 omgang var forskellen nede på under 1 sekund. ”Havde løbet bare været 2 omgange længere, så havde jeg haft en chance” sagde en ganske godt tilfreds Jakob Borum efter heatet. Og man fristes næsten til at sige vanen tro så satte Jakob Borum også lige banerekord i heatet med tiden 55,122.
Endnu engang satte Jakob Borum ny banerekord i sin Honda Integra. (Foto: Keld Dohm)
Med succesen fra heat 1, var der ikke de helt store bekymringer ved at starte som P7 til heat 2, selvom udfordringen ikke blev mindre af at heatet på grund af forsinkelser blev forkortet til 12 minutter. Allerede efter en omgang er Jakob oppe på fjerde pladsen, og efter 5 omgange er Jakob lige efter den førende Lasse M. Sørensen i Opel Astra.
Jakob er klart den hurtigste af de to, men Lasse forsvarer selvfølgelig sin position, og lukker flere gange døren helt reelt for Jakob, men på 9. omgang ser Jakob hullet indenom for enden af langsiden og dykker ind i det. Desværre opdager Lasse for sent, at han ikke kan nå at lukke af og trækker ind i Jakob, hvilket reelt blot betyder, at Lasse ryger ned på tredje pladsen og Jakob overtager føringen.
Fra dommertårnet ser man imidlertid umiddelbart sammenstødet som Jakobs skyld, og giver Jakob en strafbane, en strafbane, som Jakob lige akkurat kan nå at tage inden heatet er forbi, og det gør, at Mikkel B. Johnsen kommer forbi. Jakob er efter heatet tydelig frusteret over den tildelte strafbane, og da det viser sig at dommerne end ikke har sat den på resultatlisten, reagerer Jakob over for dommeren.
”Jeg er lidt ked at jeg reagerede så voldsomt efter heatet, men jeg var voldsom frustreret over den fejlagtige straf, og så kom temperamentet i kog. Det er vigtig for mig at understrege, at det hverken var Lasse eller Mikkel jeg på nogen måde var sure på, men udelukkede dommerkendelsen, og jeg beklager at jeg mistede besindelsen. ” siger Jakob dagen efter. Jakob vælger at indgive protest over at have fået en uretmæssig straf, og han får medhold i protesten, og godskrives de 3 sekunder som strafbanen tager ekstra, og dermed ender han trods alt som vinder af heatet.
Jakob var feltets hurtigste mand på Ring Djursland. (Foto: Keld Dohm)
Sejren i heat 2 betød igen, at Jakob skulle starte langt nede i feltet til heat 3, og endnu engang kørte han sig hurtigt op igennem feltet, og allerede på 5. omgang tager han førstepladsen, og derfra trækker han stille og roligt fra konkurrenterne, og ender med at vinde heatet med en komfortabel margin på 7 sekunder ned til Nicki Kristensen på andenpladsen.
Jakob på sin yndlingsplads – øverst på podiet. (Foto: Keld Dohm)
Masser af succes betyder i Yokohama SuperCup også masser af succesballast, og det betyder at Jakob til næste løb den 15. – 16 august skal køre med 60 kg ekstra i bilen. Håbet er naturligvis at gentage succes fra denne weekend, og selv med de 60 kg ekstra er muligheden der, ikke mindst fordi det igen foregår på Ring Djursland.
Husk at du kan følge med på teamets Facebook side: https://www.facebook.com/HondaProRacingJakobBorum
Her finder du bla. links til onboard video optagelse fra de fleste heats, inklusiv alle 3 heat fra weekenden på Ring Djursland. God fornøjelse og god sommerferie til alle.
Honda ProRacing
Keld O. Dohm
Læs mere om: Jakob BorumHonda ProRacingRing Djursland21/06/15 - Ring Djursland - SuperCup |