Nicolai Sylvest var i weekenden til start på Paul Ricard-banen i den sydlige Frankrig for at køre tredje afdeling af Blancpain Endurance GT Series. Forventningerne inden weekenden var store, da den unge nordsjællænder havde vist stor fremgang og super speed i det foregående løb på Silverstone, men desværre blev det ikke til et resultat, da en teknisk defekt betød, at han måtte udgå af løbet.
Til dette løb havde team Rowe Racing lavet ændringer i deres kørersammensætning. Formel 1-testkøreren Daniel Juncadella var blevet flyttet fra Nicolai Sylvests bil til søsterbilen, og i stedet havde Rowe Racing i samarbejde med Mercedes AMG indsat deres rutinerede fabrikskører Thomas Jäger i stedet, og det er meningen, at han i resten af sæsonen skal foresætte sammen med Nicolai Sylvest og Indu Dontje.
Nicolai Sylvest før starten på Paul Ricard. (Foto: Sylvest Motorsport)
I de to træninger forud før tidtagningen var der problemer med at få bilens bagende til at være stabil. Rowe Racing forsøgte med flere ændringer, men lige meget hvad klagede alle tre kørere over, at bilen var meget svær at kørere, og jo varmere det blev, des sværere blev det. Lufttemperaturen var om eftermiddagen cirka 30 grader, men tidtagningen skulle heldigvis køres lørdag formiddag, hvor temperaturen var noget lavere.
Hver kører fik 15 minutter til at sætte en tid, og denne gang kom Nicolai Sylvest i bilen som nummer 2 kører, og det lykkedes ham at køre bilen ind til en foreløbig 27. plads ud af de 63 deltagere på banen. Til sidst kom Thomas Jäger i bilen og nu med mindre brændstofmængde lykkedes det ham at få bilen avanceret til en startplacering som nummer 21. Ikke et super resultat, men dog hæderligt og ikke verdens undergang, da løbet denne skulle køres over seks timer fra klokken 17.00 til klokken 23.00, hvor temperaturen er lavere. Man håbede, at det kunne hjælpe lidt på bilens køreegenskaber.
Thomas Jäger tog den første time i bilen, og da han kom i pit for at overdrage bilen til Nicolai Sylvest, laver teamet et super pitstop, så Team Danmark-talentet kom ud på en flot 12. plads, en placering, han formår at holde den næste halve time og endda lige foran søsterbilen. På et tidspunkt kom der safety car på banen, og da safety car’en skulle forlade banen igen, kom det til en misforståelse mellem Nicolai Sylvest og chaufføren i en langsomt kørende Ferrari, som pludselig sænkede farten.
”Jeg prøvede febrilsk at undgå at ramme Ferrarien, men kunne ikke undgå en kollision,” fortæller Nicolai Sylvest. ”Jeg ramte den med højre forhjørne og jeg måtte i pit for at få gaffa-tape på fronten og forhjørnet. Senere blev jeg kaldt i pit igen for at tage en drive through, men det var ikke på grund af min kollision. Det var Thomas Jäger, som tidligere havde gjort noget, som han ikke måtte.”
Da Nicolai Sylvest var færdig med sit stint og overdrog bilen til Indy Dontje, var bilen selvfølgelig placeret noget længere nede i feltet, men problemerne stoppede ikke her. Hollænderen kom i pit med et bristet baghjulsophæng – en skade som intet havde med kollisionen at gøre – men man kunne ikke fortsætte.
”Det var selvfølgelig brandærgerligt, men nu vælger jeg at tænke positivt og se fremad,” siger Nicolai Sylvest. ”Nu skal vi i teamet arbejde hårdt på at finde den grundlæggende fejl på bilen, og vi skal onsdag deltage i den officielle Blancpain Endurance test på Spa-Francorchamps. Jeg vælger at tænke positivt, for jeg ved, at hvis bilen kører perfekt, så kan vi godt lave et godt resultat.”
Næste løb i Blancpain Endurance GT Series er netop på Spa-Francorchamps, som køres den 25.-26. juli over hele 24 timer – et løb som har en rigtig stor status og har rigtig mange tilskuere næsten som Le Mans. Løbet kan ligeledes følges live på Blancpain Endurance website og på flere TV kanaler.
Sylvest Motorsport
Læs mere om: Nicolai SylvestPaul Ricard20/06/15 - Paul Ricard - Blancpain GT Endurance Series |