Der var både tilfredshed og lidt ærgrelse at spore hos Omotorsport efter den 3. afdeling af Yokohama 1600 Challenge. Løbet blev kørt på Ring Djursland, og sidste gang at teamet var på den kuperede bane, blev det til podiepladser, så det var også målet denne gang.
Især ved at Brian Johannesen inden denne weekend lå på en delt 1. plads i DIF Danmarksmesterskabet.
Grundet resultaterne ved den 2. afdeling for 14 dage siden, skulle Brian dog have 40kg succesballast med i bilen. Det ville ikke just gøre det nemmere i bakkerne nær Tirstrup.
(Foto: CNPhoto.dk)
Lørdag formiddag var det tid til træning klokken 9.10. Efter de 20 minutters kørsel var han 8. bedst ud af de 18 kørere. Bilen kørte ikke helt som den skulle, så teamet prøvede at lave nogle småændringer på opsætningen forud for kvalifikationen 2 timer senere.
Der blev for alvor givet gas af både rivalerne og ikke mindst Brian. Det var dog et forundret team som kunne konstatere at køreren fra Låsby kørte stort set samme tid som i træningen, mens mange af konkurrenterne forbedrede sig. Alligevel rakte det til 9. startposition hvilket, taget i betragtning af succesballasten, også var et godt udgangspunkt for det første løb.
Inden heatet havde teamet lavet nogle småjusteringer på bilen, og det kunne man også se på omgangstiderne, i et ret udramatisk løb for Brian Johannesen. Startede som 9’er og sluttede som 8’er. Men der var fundet knapt et halvt sekund på omgangstiderne, så det var rigtig positivt.
Når man ligger omkring de positioner, er det slet ikke så skidt at slutte 8’er. Det betyder nemlig Pole Position til løb 2!
Denne Pole Position skulle udnyttes til fulde søndag eftermiddag, da en af de ellers bagvedliggende mesterskabskonkurrenter, var smuttet forbi i mesterskabet i weekendens første løb.
(Foto: CNPhoto.dk)
Planen så også ud til at skulle lykkedes. I hvert fald skød Brian frem fra 1. startposition og holdt alle konkurrenterne bag sig gennem de første 5 omgange. I et af de tidligere løb inden Yokohama 1600 Challenge kom på banen, havde nogle af bilerne spildt lidt olie på banen, og det drillede lidt under nogle af nedbremsningerne. Om det var det der også drillede manden på 2. pladsen skal vi lade være usagt, men i hvert fald kom det til kontakt mellem ham og Brian. Heldigvis kunne den matgrå Peugeot 207 sætte i gang igen og fortsætte løbet.
Bilen kørte dog ikke som den plejede efterfølgende, og det skulle blive en kamp for at holde den på banen, og ikke mindst holde konkurrenterne bag sig. Stille og roligt kunne de passere bilen med nummer 66 i sideruden.
Derfor var det en kører som var helt oppe på kogepunktet, der krydsede målflaget i 8. position. Rødglødende både fordi at det var en meget varm og solrig dag, men oven i det på grund af kontakten med konkurrenten.
Efterfølgende var det dog også tydeligt, hvorfor han havde tabt farten. En ødelagt fælg samt et styretøj som var slået helt skævt på grund af kontakten, beviste hvor stor en præstation det havde været for Brian Johannesen at få den i mål, og ikke tabe flere placeringer end han gjorde.
(Foto: CNPhoto.dk)
Stemningen i teamet blev dog noget bedre, da stillingen i DIF Danmarksmesterskabet blev offentliggjort. Brian ligger godt nok ikke 1’er mere, men ligger nu på 3. pladsen med kun 5 point op til 1. pladsen. Det kunne have været gået meget værre.
Derfor går teamet på sommerferie med løftede hoveder og er samtidig meget opsatte på at gøre det meget bedre, når den 4. af deling af Yokohama 1600 Challenge skal køres på Ring Djursland 15.-16. august.
Her er der nemlig slet ingen succesballast i bilen, hvorimod de nærmeste konkurrenter i mesterskabet alle skal have en del kilo med i bilen.
Teamet ønsker alle samarbejdspartnere og alle andre som støtter teamet en rigtig god sommer – vi ses i august!
Omotorsport
JJ Media Læs mere om: Brian JohannesenRing Djursland21/06/15 - Ring Djursland - 1600 Challenge |