I sin blå Suzuki fik han både 1 & 2 plads + hurtigst i begge heat Steffen var kommet i tanke om at han ville deltage i sin lille blå Suzuki Swift 123, da der skulle være Grand Prix Weekend på Jyllandsringen, på trods af han har holdt pause siden 2013, med en enkelt undtagelse da han kørte en gang sidste år til afslutningsløbet i september Det blev ikke tid til nogen træning inden turen til Jyllandsringen, da Steffen både skal passe sit arbejde + hans lille forretning efter arbejdstid "Danskplankebord".
Så Steffen og hans trofaste Mekaniker Henrik drog til Jyllandsringen fredag, de starter med at køre træning, her blev Steffen P3 derefter kørte de kvalifikation om lørdagen, da havde de lavet en lille fejl omkring dæk så da blev han P5.
Steffen var skuffet over sig selv men jeg mindede ham om at han jo havde 4 handicap til denne weekend:
- Det var et år siden han havde kørt sidst.
- Han havde ikke trænet op til weekenden på jyllandsringen, som nogle andre.
- Der var blevet pålagt at vi skulle fjerne et par stænger på vores undervogn (som ellers hører til på sådan en undervogn?).
- Steffen selv var blevet 12-14 kg tungere.
Så Steffen skulle som sagt starte fra P5 i første heat, køreren som skulle starte fra P2 kom ikke frem til start, så fik Steffen automatisk foræret en placering, men ham som startede P1 havde det endnu bedre, han kunne jo bare køre, for der holdt ingen ved siden af som ville true ham i starten.
Steffen kom afsted som 4 og midtvejs henne i løbet var Steffen kommet op på andenpladsen, der var et temmelig stort hul op til førstepladsen, men selv med alle Steffens handicap formåede han at trække ind på den forankørende i samtlige af de sidste 7 omgange, med op til hele sekunders forbedringer pr. omgang, på sidste omgang var den førende noget presset og ved målstregen var der 0,4 sekund forskel mellem dem, så det blev til en P2. Men med absolut hurtigste omgangstid, var han den eneste som kørte de hurtige 1:20 tider, præcis 1:20,767.
Andet heat blev kørt søndag, her skulle Steffen starte P7, da de vender de første 8 i feltet, Steffen fik en rigtig god start og var oppe som P3 efter 4 sving, men med en ABS som ikke virkede måtte han se sig forbikørt af vinderen fra første heat.
Der gik lige en ekstra omgang med at få styr på ABS (da det ikke er et ukendt problem, ved Steffen lige hvad han skal gøre) derfra var han igen flyvende og betydeligt hurtigere end de to forankørende, her sætter han igen hurtigste tid i heatet og det er sker allerede på den 4. omgang, i slutningen af 5. omgang var Steffen helt oppe bag ved de to forankørende.
Det må have taget nerverne på vinderen fra 1. heat, for han påkører den førende ind i et sving, så den førende snurrer rundt og han selv kunne forsætte med Steffen lige bag sig, men 2 sving længere fremme var Steffen forbi og lå nu P1.
Vinderen fra første heat forsøgte at hænge på Steffen, dette kunne han kun så længe det gik lige ud, men da de kom ind i svingene stak Steffen bare af, så ham bagved måtte give op og efterfølgende spandt han rundt med sin bil.
Steffen kørte en sikker sejr hjem, med et forspring på 3,5 sekund og hurtigste tid i heatet, præcis 1:20,391
Det beviser endnu engang selv om man starter langt nede, kan man både køre stærkt og holde nerverne i ro, så man kan undgå at påkøre andre, giver det top resultat.
Status for weekenden.
- Hurtigst i begge heat
- 1 + 2 plads
- Til dato i år er han den der har scoret flest point i en weekend
SP Motorsport Læs mere om: Steffen PetersenJyllandsringen30/08/15 - Jyllandsringen - 1600 Challenge |