et indlæg fra en pressechef. Når man som undertegnede er dybt fascineret af motorsport og ved flere lejligheder har haft mulighed for at se, hvad der foregår bag kulisserne, er det mere end almindeligt svært at forstå, hvorfor det danske erhvervsliv fortsat gør sig bemærket med et næsten totalt fravær Med ganske få undtagelser overlader danske virksomheder velvilligt én af de allermest effektive markedsføringsplatforme til udenlandske konkurrenter – og det har ikke kun konsekvenser for erhvervslivet selv; det koster også rigtig mange af de mest lovende danske motorsportstalenter muligheden for at udvikle en international karriere.
Kurt Thiim, John Nielsen, Tom Kristensen og Jan Magnussen – nogle af de danske navne, for hvem det trods alt er lykkedes at slå igennem internationalt. I dag sætter vi vores lid til Marco Sørensen, Nicki Thiim, Michael Christensen og Kevin Magnussen.
Billed er valgt fra det team som Jens Hvas har erfaring fra. (Foto: Jan Jønck presse)
Når Danmarks størrelse tages i betragtning, så udvikler vi faktisk rigtig mange fremragende racerkørere, men der er desværre rigtig mange af dem, som IKKE får mulighed for en professionel karriere.
I modsætning til de mere traditionelle sportsgrene som eksempelvis håndbold, fodbold og tennis, så kræver det nemlig en vis økonomisk formåen at nå til tops i motorsport. Selv Kevin Magnussen har fortsat brug for opbakning fra personlige sponsorer, hvis han igen skal sikre sig et sæde i Formel 1, og det samme gør sig gældende for de mange unge talenter, som kæmper for at etablere sig.
På forunderlig vis er det tilsyneladende ikke gået op for det danske erhvervsliv, hvilke enestående muligheder et sponsorat indenfor motorsport fører med sig. Undertegnede er selv dybt involveret i et af de unge talenters karriere, og alt for ofte løber vi panden mod en mur og får det indtryk, at et sponsorat mest af alt opfattes som at smide penge ud af vinduet. Hvordan kan det være?
På verdensplan er motorsport almindeligt anderkendt som en af de allermest effektive platforme til både markedsføring og branding; med mange tusinde tilskuere på tribunerne, live TV-transmissioner og streaming på nettet er der garanti for massiv eksponering. Samtidig foregår det i et miljø, hvor parametre som præcision, disciplin og sans for detaljer er i højsædet, og hvilken virksomhed vil ikke gerne associeres med det?
Billed er valgt fra det team som Jens Hvas har erfaring fra. (Foto: Jan Jønck presse)
Udover de rent kommercielle og markedsføringsmæssige aspekter giver et sponsorat i motorsport også adgang til nogle helt unikke oplevelser for kunder, leverandører og medarbejdere. Fremfor at sidde på et blæsende dansk fodboldstadion til en middelmådig 1. divisions forboldkamp, kan man pleje sine forretningsforbindelser på de europæsike racerbaner, mens man på nærmeste hold oplever intensiteten og dramaet fra asfalten.
Et engagement i motorsport byder altså både på massiv eksponering, eksklusiv branding og unikke oplevelser i helt særlige omgivelser. Samtidig gør man som virksomhed en reel forskel for en ung sportsmand, som på denne måde får væsentlig nemmere ved at forfølge sine mål og ambitioner. Et forhold som repræsenterer en stor CSR-mæssig værdi for den pågældende virksomhed.
Der er kort sagt tale om en decideret win-win situation, men hvad skal der til for at åbne de danske virksomheders øjne for det? Hvorfor er det så svært at få dem til at se mulighederne i det? Hvorfor vælger de gang på gang den ”sikre” løsning og skyder penge i et fodbold- eller håndboldhold – i øvrigt præcis som alle de andre gør?
Hvordan får man overbevist en potentiel sponsor om, at det er på tide at tænke ud af boksen og gøre noget andet, end man plejer at gøre? Alene det faktum, at man har valgt at støtte en racerkører, i stedet for at gøre som alle andre, bør give en masse opmærksomhed og åbne op for en anderledes dialog med kunder og leverandører. Nye tiltag fører til nye forbindelser og nye vinkler på tingene, og det kan kun føre til øget omtale og opmærksomhed.
Jeg bliver ofte mødt med udtalelser, som antyder, at potentielle sponsorer måske bliver skræmt væk af en idé om, at motorsport er alt for dyrt, og at ”det bidrag, som vi er i stand til at yde, gør næppe nogen forskel.” Jeg kan af egen erfaring sige, at selv mindre sponsorater kan gøre en afgørende forskel for en ung racerkører – hvis man som virksomhed tror, at kun store beløb har nogen værdi, så kan man roligt tro om igen. For en gokart eller formelkører, som forsøger at lande en aftale med et bedre europæisk team, kan selv et sponsorat på 50.000-100.000 kr. være altafgørende, og hvor langt kommer man reelt med traditionel markedsføring for 100.000 kr.?
Billed er valgt fra det team som Jens Hvas har erfaring fra. (Foto: Jan Jønck presse)
Ret skal være ret; der findes eksempler på danske virksomheder, som har ”set lyset”. Saxo Bank, Bestseller og Endless Jewelry er nogle af de mest åbenlyse. I et land, som fostrer så mange store talenter, og som i dén grad er afhængig af også at kunne afsætte sine produkter i udlandet, er det imidlertid tankevækkende og svært at forstå, hvorfor denne oplagte mulighed for at nå bredt ud til nogle af de mest attraktive europæiske eksportmarkeder bliver forbigået gang på gang.
Vi har masser af unge racerkørere, som weekend efter weekend med glæde agerer levende reklamesøjler i lande som Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien og England.
Hvad venter I på, Danmark? Kom nu ind i kampen!
Hvor svært kan det være?
Jens Hvas
|