Special Saloon   07/09/15

Blandet fornøjelse til Grand Prix Danmark for Scotty Teamet
Vi startede allerede ud med den første træning fredag eftermiddag, og banen var netop tørret op efter en del regnbyger. Vi var 27 biler på banen, og det er virkeligt noget man mærker, da hastighedsforskellene på bilerne er ret markante, så der laves mange overhalinger.

Bilen føltes rigtig helt fra starten, og passerer mange biler på den første omgang, men allerede på anden omgang, opstår der en misforståelse ved passering af en konkurrent, med det resultat at vi påkører hinanden, og ryger begge i sandkassen. Jeg punkterer og ødelægger en fælg, ellers ingen skader. De kom først efter sessionen, da bilen partout skulle mosles op på en Falck bil, der IKKE ligefrem var beregnet til at køre med racerbiler, nærmere firehjulstrækkere eller andre biler med enorm frihøjde! Bundplader, spoilere og andre komponenter blev noget most efter denne behandling. Har ellers aldrig før haft noget at udsætte på rydningskøretøjerne, men dette var under al kritik!

Til tidtagningen lørdag morgen var vi oppe på 28 biler, og igen var det meget svært at få en fri omgang. Der var hele 13 sekunders forskel på hurtigste og langsomste bil, p.g.a. alle de forskellige biler vi deltager med. Men det gik bedre og bedre, som tiden gik, og begejstringen var stor hos min mekaniker, Brian Madsen, da jeg på sidste omgang lavede ny personlig rekord på Jyllands Ringen, der rakte til en generel 9. plads. Dette lyder måske ikke prangende, men det hører med til historien, at det formentligt er det hurtigste felt af biler, der nogensinde har deltaget i SSC klassen. Desværre havde jeg midt i euforien overset en gul flagzone, og overhalet mindst én bil, og blev derfor kaldt til en lille samtale i dommertårnet, med det resultat at jeg, helt fortjent, blev diskvalificeret i tidtagningen, og derfor skulle starte som 29. og sidste mand i heatet senere på dagen.


Andreas Kjærgaard
(Foto: Keld Dohm)

1. heat var noget op ad bakke, da jeg jo startede som aller bageste mand, men formåede dog alligevel at slutte som nr. 16. generelt og nr. 4. i min klasse. I 2. heat om søndagen, skulle jeg starte noget længere fremme på gridden, da det jo er tiderne fra 1. heat der er afgørende for startplaceringen i næste heat, så udgangspunktet var noget bedre. Trods at bilen begyndte at lave udsættere sidst i heatet, formåede jeg at slutte på en flot 7. plads generelt og nr. 2. i min klasse, hvilket udløste en præmiecheck på NOK 3.000,-. Jeg nåede kun lige akkurat over målstregen, hvorefter motoren gik i stå, og bilen måtte skubbes ud i pitten.

Vi arbejdede intenst på at finde fejlen, inden dagens sidste heat, men kunne intet finde eller gøre, men pludselig startede den, som om intet var hændt, så vi tog chancen og kørte ud til det 3. og sidste heat. De første par omgange kørte bilen ok, men så begyndte den igen at lave heftige udsættere, når den fik ladetryk, og jeg fandt aldrig rigtig rytmen. På 7. omgang gik motoren helt ud igen, og måtte desværre udgå uden point på kontoen.

Jeg var ikke den eneste i min klasse, der havde problemer denne weekend, så faktisk blev jeg den næstmest scorende i gruppe 5, kun overgået af Bjørn Olaf Wiik i Chevrolet Beretta, så det giver lidt ekstra spænding op til finaleløbet om 3 uger, da der nu kun er 10 point, der skiller Hans Henrik Pedersen og jeg i kampen om 1. pladsen i klassen.

Andreas Kjærgaard


Læs mere om:
  • Andreas Kjærgaard
  • Jyllandsringen
  • 30/08/15 - Jyllandsringen - Special Saloon

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk