Kraftig regn dominerede 12 timers løbet på Sepang I weekenden, og gav flere timers afbrydelse. Til sidst kunne Phoenix Racing holdet med Nicki Thiim, Markus Winkelhock og Nikolaus Mayr-Melnhof trods alt sikre sig en tredjepladsen på podiet. Efter kvalifikationen kunne holdet starte løbet med deres Audi R8 LMS med startnummer 16, på en udgangsposition som nr. 8. Nicki Thiim startede løbet i bilen kl. 12:00 lokal tid, og arbejde sig lige fra starten op gennem feltet. Her leverede Nicki Thiim en spændende duel med sin mærke-kolleger Stéphane Ortelli, som han til sidst overvandt. Efter en perfekt pitstop-strategi kunne Nicki Thiims holdkammerat allerede efter den første time overtage føringen af løbet.
(Foto: Audi Sport Media)
Et pludseligt og voldsomt regnvejr, med tilhørende afbrydelse af løbet ved solnedgang, ændrede ikke på denne stilling. Igen viste strategien sig at fungere perfekt, og ved gen-start var Phoenix Racing i stand til at fastholde føringen.
Men i mørket blev det igen til kraftig regn, og løbsledelsen indsatte endnu engang safety-car, og stoppede kort efter løbet med det røde flag. Igen begyndte en næsten timelang ventetid.
Som det var tilfældet før afbrydelsen, blev løbet genoptaget bag safety-car. Men det viste sig snart, at vejrforholdene ikke var blevet meget bedre - eller slet ikke. Og sådan gik det runde efter runde. Nicki Thiim havde videregivet deres Audi R8 til Winkelhock, som måtte vente tålmodighed... Holdet besluttede sig i denne safety-car periode for et kort pit stop, hvilket kostede dem føringen. Først efter yderligere en time, blev løbet igen frigivet. Nicki Thiim var på dette tidspunkt på anden position, og blev her udsat for voldsomme angreb fra Christopher Mies, som han til sidst måtte give efter for.
(Foto: Audi Sport Media)
I de afsluttende faser af løbet blev bilen overtaget af Markus Winkelhock. Men han kunne heller ikke stille noget op over for Mies/Haase/Ide og kunne til sidst køre bilen ind til en placering der gav tredjepladsen på podiet.
"Det var nok et af de hårdeste løb i min karriere. For det første skulle man vænne sig til temperaturerne og luftfugtigheden. For det andet, måtte vi på grund af de høje bane-temperaturer være meget opmærksomme på vores dæk. Og monsunregnen gjorde også sit. Beklageligvis kom vi under den sidste safety-car periode én omgang for sent i pit, hvilket i sidste ende kostede os sejren ... I sidste ende rakte det desværre kun til en tredjeplads", sagde Nicki Thiim efter løbet.
(Foto: Audi Sport Media)
Og nu er det tid for en velfortjent juleferie for Nicki Thiim.
Løbsresultat
|
Pl. |
# |
Kls. |
Team |
Bil |
Omg. |
Tid |
Diff. |
|
1 |
17 |
GT3 |
Belgium Audi Club Team WRT |
Audi R8 LMS |
228 |
01:46.7 |
|
2 |
150 |
GT3 |
Belgium Audi Club Team WRT |
Audi R8 LMS |
228 |
01:55.0 |
00:08.33 |
3 |
16 |
GT3 |
Phoenix Racing |
Audi R8 LMS |
228 |
02:47.1 |
01:00.40 |
|
4 |
55 |
GT3 |
FFF Racing Team by ACM |
McLaren 650s GT3 |
227 |
02:50.5 |
1 omg. |
5 |
8 |
GT3 |
Bentley Team M-Sport |
Bentley Continental GT3 |
226 |
02:28.5 |
2 omg. |
6 |
15 |
GT3 |
Audi Hong Kong Pwd by Phoenix Racing Asia |
Audi R8 LMS |
225 |
02:35.3 |
3 omg. |
|
7 |
35 |
GT3 |
Team AAI - HubAuto |
Mercedes-Benz SLS AMG GT3 |
224 |
02:44.2 |
4 omg. |
8 |
11 |
GT3 |
Singha Motorsport Team |
Ferrari 458 GT3 |
223 |
04:07.2 |
5 omg. |
9 |
27 |
GT3 |
Naza Nexus |
Ferrari 458 GT3 |
220 |
03:35.7 |
8 omg. |
|
10 |
9 |
GT3 |
Bentley Team M-Sport |
Bentley Continental GT3 |
218 |
03:32.9 |
10 omg. |
11 |
23 |
GTC |
Topspeed Racing / GITI Topspeed Racing |
Lamborghini Super Trofeo Hurac |
211 |
04:16.4 |
17 omg. |
12 |
7 |
GTC |
Team NZ Motorsport |
Porsche 997 Cup |
206 |
02:25.1 |
22 omg. |
|
13 |
26 |
GTC |
B-Quick Racing |
Audi R8 LMS Cup V10 |
206 |
04:04.5 |
22 omg. |
14 |
67 |
GTC |
GDL Racing |
Porsche 997 GT3 Cup S |
205 |
03:02.2 |
23 omg. |
15 |
51 |
GT3 |
AMAC Motorsport |
Porsche 997 GT3 R |
204 |
04:07.7 |
24 omg. |
|
16 |
87 |
GTC |
GDL Racing |
Porsche 991 Cup |
195 |
02:22.6 |
33 omg. |
17 |
86 |
TC |
Wing Hin Motorsport |
Toyota GT86 |
189 |
01:54.3 |
39 omg. |
18 |
69 |
GTC |
Team Fydis Aylezo |
Lamborghini Super Trofeo Hurac |
187 |
03:57.7 |
41 omg. |
|
19 |
42 |
GT3 |
Romain Brandela / Sport Garage |
Ferrari 458 GT3 |
186 |
04:35.7 |
42 omg. |
20 |
33 |
GTC |
CPK Racing |
Porsche 911 Carrera Cup |
174 |
02:11.9 |
54 omg. |
21 |
14 |
TC |
GTO Racing Team |
Toyota GT86 |
167 |
02:45.3 |
61 omg. |
|
22 |
602 |
TC |
Jim Hunter / Jim Hunter Motorsport |
Subaru STi Impreza 2.0 |
149 |
02:31.3 |
79 omg. |
|
Ikke klassificeret |
|
-- |
1 |
GT3 |
Clearwater Racing |
Ferrari 458 GT3 |
77 |
14:16.4 |
151 omg. |
-- |
80 |
INV |
Team Lotus / Team Proton Lotus |
Exige V6 GT4 |
7 |
19:26.7 |
221 omg. |
|
Natascha Theisen Media Office Theisen Læs mere om: Nicki Thiim |