Bare 3 uger før den britiske Formel 4 sæson skydes i gang på Snetterton, har den 17-årige århusianer Jan Jønck landet en kontrakt med Sean Walkinshaw Racing. Jan Jønck skifter således de tyske baner ud med de engelske i den kommende sæson. (Foto: Jan Jønck Presse)
I 2015 var den unge østjyde sammen med RS Competition en del af det tyske ADAC Formel 4 mesterskab, men i den nye sæson har han altså valgt at søge nye græsgange i det britiske. Efter 2015 sæsonen var der bud efter den talentfulde østjyde, som siden starten af 2014 har været en del af DASU og Team Danmarks talentprogram, fra flere sider. Både HTP Junior Team, som netop havde vundet ADAC mesterskabet i Tyskland, og britiske Sean Walkinshaw Racing inviterede Jan til at teste deres racere, og begge tests forløb rigtig fint. I sidste ende faldt valget på det engelske BRDC mesterskab, og det er der flere gode grunde til.
(Foto: Jan Jønck Presse)
”Mit første indtryk af teamet var enormt positivt. Alle virker ekstremt professionelle og dedikerede, og jeg følte mig hjemme med det samme. Mit samarbejde med mekanikere og ingeniører virkede super godt, og så er det bare en superfed bil at køre,” fortæller Jan fra hjemmet i Skødstrup nord for Århus. ”Den har ekstremt meget downforce sammenlignet med min racer fra sidste år, og jeg glæder mig helt vildt til at køre den på de legendariske engelske baner.”
(Foto: Jan Jønck Presse)
Bilen, som Jan Jønck roser i så høje toner, er på mange punkter identisk med den Formel 4 racer, som han kørte i Tyskland sidste år. Det er præcis det samme chassis, leveret af italienske Tatuus, men der er betydeligt mere power og downforce. Hvor det tyske ADAC mesterskab afvikles med 1,4 liters turbomotorer fra Abarth, køres der i BRDC med 2,0 liters sugemotorer fra Cosworth. Effekten i de 2 racere ligger på hhv. 160 og 230 HK, og dermed skal Jan altså forberede sig på en endnu hurtigere racer, end han er vant til.
(Foto: Jan Jønck Presse)
”Accelerationen føles ikke væsentlig vildere, men motoren bliver bare ved med at trække. Den føles sindssyg stærk, og på Silverstone når hastigheden op over 240 km/t fire steder på hver omgang. Samtidig er både front- og hækvinge mere aggressive end i den tyske Formel 4 serie, så det går også noget hurtigere i svingene,” siger Jan med et stort smil, som ikke efterlader megen tvivl om, at han glæder sig meget til de nye udfordringer.
Sæsonen skydes i gang på Snetterton d. 27./28- marts, og Jan går derfor et par travle uger i møde. Allerede mandag i næste uge går turen igen til England, hvor der skal testes, så både bil og kører er optimalt forberedt.
(Foto: Jan Jønck Presse)
”Mit program bliver lidt kompakt de næste uger, men det er helt OK. Jeg er sindssygt glad for at have fået denne aftale i stand, og det har kostet masser af hårdt arbejde at nå hertil. Jeg skylder en stor tak til alle omkring mig, ikke mindst til mine samarbejdspartnere, som har troet på mig og mit projekt, og nu skal jeg bare ud og vise, at jeg kan begå mig blandt de bedste. Jeg er sikker på, at vi går en god sæson i møde,” slutter Jan Jønck.
Sean Walkinshaw Racing drives af Sean Walkinshaw, søn af den legendariske Tom Walkinshaw. I 2015 hentede teamet 2 sejre og 3 øvrige podieplaceringer, så der er tale om et team, som godt ved, hvordan man skruer en vinderbil sammen. Sean Walkinshaw er fortsat selv aktiv racerkører og skal i år deltage i Blancpain GT mesterskabet.
Jan Jønck Presse
Jens Hvas
Læs mere om: Jan Jønck |