Det var en slags forløsning for mange, da 1. fri træning i FIA WEC mesterskabet 2016 blev sat igang. Det startede som det typiske engelske vejr, med våd asfalt, der dog efterhånden tørrede op, og kørerne kunne sætte hurtigere tider.
Ikke uventet var Porscherne hurtigst i LMP1 klassen. Den ene af de nye Toyota TS050 kom ind som treer, foran den ene af de lige så nye Audier. Nu er det kun årets første fri træning, så det er kun indikationer det der bliver vist i dag. Noget andet bliver kvalifikationen som mere præcist vil vise hvor de enkelte teams og deres biler står.
Hopper vi ned til GT klasserne, så var det en sølle session for Young Driver AMR der sluttede næstsidst af alle. Derimod var det godkendt indsats af Dempsey Proton hvor Michael Christensen kører. Bilen var tredjehurtigst efter to af de nye Ferrari F488 GTE biler fra AF Corse. Sidste danske deltager er David Heinemeier Hansson som i denne sæson kører Abu Dhabi Proton Racing. Bilen sluttede som tredjehurtigste i sin klasse. Den nye Ford GT som mange venter sig meget af, sluttede som nummer 4 og 5 i denne første session på Silverstone.
Tiderne fra 1. fri træning:
|
Pl |
# |
Kl. |
Team |
Bil |
Omg |
Diff |
Tid |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
P1 |
Porsche Team |
Porsche 919 Hybrid |
41 |
|
1:42.182 |
2 |
2 |
P1 |
Porsche Team |
Porsche 919 Hybrid |
43 |
0.814 |
1:42.996 |
|
3 |
5 |
P1 |
Toyota Gazoo Racing |
Toyota TS050 - Hybrid |
28 |
1.583 |
1:43.765 |
4 |
8 |
P1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 |
35 |
1.735 |
1:43.917 |
5 |
6 |
P1 |
Toyota Gazoo Racing |
Toyota TS050 - Hybrid |
26 |
3.754 |
1:45.936 |
|
6 |
7 |
P1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 |
27 |
4.314 |
1:46.496 |
7 |
4 |
P1 |
Bykolles Racing Team |
CLM P1/01 - AER |
31 |
6.678 |
1:48.860 |
8 |
26 |
P2 |
G-Drive Racing |
Oreca 05 - Nissan |
28 |
8.246 |
1:50.428 |
|
9 |
13 |
P1 |
Rebellion Racing |
Rebellion R-One - AER |
15 |
8.318 |
1:50.500 |
10 |
35 |
P2 |
Baxi DC Racing Alpine |
Alpine A460 - Nissan |
35 |
9.096 |
1:51.278 |
11 |
43 |
P2 |
RGR Sport by Morand |
LIGIER JS P2 - Nissan |
22 |
9.243 |
1:51.425 |
|
12 |
45 |
P2 |
Manor |
Oreca 05 - Nissan |
30 |
9.610 |
1:51.792 |
13 |
37 |
P2 |
SMP Racing |
BR01 - Nissan |
31 |
9.736 |
1:51.918 |
14 |
42 |
P2 |
Strakka Racing |
Gibson 015S - Nissan |
36 |
9.977 |
1:52.159 |
|
15 |
30 |
P2 |
Extreme Speed Motorsports |
LIGIER JS P2 - Nissan |
25 |
10.009 |
1:52.191 |
16 |
36 |
P2 |
Signatech Alpine |
Alpine A460 - Nissan |
33 |
10.469 |
1:52.651 |
17 |
31 |
P2 |
Extreme Speed Motorsports |
LIGIER JS P2 - Nissan |
37 |
10.649 |
1:52.831 |
|
18 |
44 |
P2 |
Manor |
Oreca 05 - Nissan |
25 |
11.096 |
1:53.278 |
19 |
12 |
P1 |
Rebellion Racing |
Rebellion R-One - AER |
17 |
11.353 |
1:53.535 |
20 |
27 |
P2 |
SMP Racing |
BR01 - Nissan |
22 |
11.890 |
1:54.072 |
|
21 |
51 |
Pro |
AF Corse |
Ferrari 488 GTE |
26 |
18.885 |
2:01.067 |
22 |
71 |
Pro |
AF Corse |
Ferrari 488 GTE |
28 |
20.036 |
2:02.218 |
23 |
77 |
Pro |
Dempsey - Proton Racing |
Porsche 911 RSR (2016) |
21 |
20.196 |
2:02.378 |
|
24 |
66 |
Pro |
Ford Chip Ganassi Team UK |
Ford GT |
26 |
20.493 |
2:02.675 |
25 |
67 |
Pro |
Ford Chip Ganassi Team UK |
Ford GT |
30 |
20.705 |
2:02.887 |
26 |
83 |
Am |
AF Corse |
Ferrari F458 Italia |
33 |
21.911 |
2:04.093 |
|
27 |
86 |
Am |
Gulf Racing |
Porsche 911 RSR |
32 |
21.994 |
2:04.176 |
28 |
88 |
Am |
Abu Dhabi-Proton Racing |
Porsche 911 RSR |
22 |
22.162 |
2:04.344 |
29 |
98 |
Am |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
32 |
22.440 |
2:04.622 |
|
30 |
50 |
Am |
Larbre Competition |
Chevrolet Corvette C7 |
31 |
22.928 |
2:05.110 |
31 |
97 |
Pro |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
32 |
22.960 |
2:05.142 |
32 |
95 |
Pro |
Aston Martin Racing |
Aston Martin Vantage V8 |
33 |
23.646 |
2:05.828 |
|
33 |
78 |
Am |
KCMG |
Porsche 911 RSR |
21 |
23.777 |
2:05.959 |
|
= Bil med dansk deltagelse
Læs mere om: Silverstone17/04/16 - Silverstone - FIA WEC - FIA VM |