DTC   04/05/16

Sæsonen er endelig i gang
DTC - Danish Thundersport ChampionshipDTC-feltets yngste kører kvalificerede sig som nummer 2, kørte en forrygende andenplads hjem i et svært heat 2 og tog pokalen som førende U-21 kører. Frederik Schandorff forlod Jyllandsringen i den absolutte top af Danmarks hårdeste motorsportsserie Danish Thundersport Championship (DTC).

Frederik Schandorff og resten af DTC-feltet fik taget hul på hvad der tyder på at blive en af de mest spændende sæsoner nogensinde i Danish Thundersport Championship. Fra alle sider hører man at feltet i år er det stærkeste nogensinde; både på kører-fronten, men også i forhold til forskellige professionelle team-setups. Flere teams har, udover mekanikere, ”dækmænd” og ingeniører nu også dedikerede teamchefer. Frederik Schandorff blev således i 2015 snappet op af det mest ambitiøse team af dem alle; ”Team flexlease.nu – powered by AD-Racing”, med John Nielsen som teamchef.


Frederik Schandorff lykønskes af Jan Magnussen på podiet ved åbningsløbet af DTC
(Foto: Torben Holst)

TV2-Sport, der sender alle løb direkte, har den blot 19-årige Frederik Schandorff klart blandt favoritterne i top 5 af mesterskabet, og man må sige interessen for det danske supertalent er i top. TV2 Østjylland havde bedt om adgang til at følge Frederik hele søndagen for at lave et program med og om denne super sympatiske unge mand med det enorme talent.

Sæsonens første løb var åbnings- og 50-års jubilæumsløbet på Jyllandsringen den 23. – 24. April. Hele 25 kørere kunne efter en lang vinter næsten ikke stå stille i bare forventning og spænding over at få sæsonen skudt i gang, og vejret besluttede så at spille alvorligt ind og gøre alting uforudsigeligt.

Kvalifikation i snevejr
Lørdagens kvalifikation blev en rodet affære med afkørsler og safety cars. I de forhold må man tage de chancer der byder sig og det var præcis hvad Frederik Schandorff gjorde. En startplacering i første række, ved siden af Jan Magnussen, var nærmest det maximale der kunne trækkes ud af kvalifikationen. Solid P2 af Frederik og teamet og alle følte spændingen stige.


Der var fart på Frederik Schandorffs fabriksnye Chevrolet Camaro på Jyllandsringen
(Foto: Stefan Mehl-Ludvigsen)

Første løb i alle 4 årstider
Der var tryk på mekanikerne, gætterierne og metrolog apps’ene i sekunderne op til bilerne kørte formationsomgangen. Det haglede 4 minutter før bilerne kørte på banen; 2 minutter senere sneede det og der var ingen klar fornemmelse af hvad der skulle ske næstefter med vejret.
Frederik tog den endelige beslutning om at montere regnvejrsdæk bare 45 sekunder før han skulle køre på banen. Hans eminente mekanikerteam fulgte hastigt beslutningen og Frederik nåede lige nøjagtig ind på den nu ret våde bane i rette tid.
Ved line-up af bilerne til starten må de, som havde valgt tørvejrsdæk, have fortrudt, for det var grundigt vådt. Frederik tog da også starten i overlegen stil, og kørte forbi Jan Magnussen og i føring af feltet. Over den næste omgang trak han 1,5 sekund fra og alting så ud til at flaske sig.
Derefter blev det solskin...
..og med den kraftige blæst, tørrede Jyllandsringen op i løbet af 3 omgange. Nu var det pludselig på tørvejrsdæk man kunne køre klart hurtigst. Frederiks dæk, der ikke længere blev kølet af regnvandet, begyndte lige så stille at smelte og han mistede vejgreb i forhold til konkurrenterne. Det betød en tur ned gennem feltet – Frederik sluttede som bedste kører med regnvejrsdæk, men det rakte altså kun til en 9. plads i første løb.


John Nielsen giver dessiner til sin unge protegé forud for finaleløbet
(Foto: Stefan Mehl-Ludvigsen)

Andet løb
I andet løb var det vådt og alle kørere var på regnvejrsdæk. Frederik startede fra en svær 9. position, og lavede igen en super start så han var 5’er allerede efter første omgang. Andet løb bød på masser af dueller mellem toppen af Danmarks racerkørere – selv Frederik og hans teamkollega gik til stålet – og efter indgriben fra teamchef John Nielsen kørte teamet den første 1-2 sejr hjem i bare andet forsøg. Igen viste Frederik sin klasse ved at starte som 9’er og slutte som 2’er.

Finaleløbet
For at finde startplaceringen i finaleløbet, tager man iflg. DTC regelsættet slutplaceringen fra første og andet løb og lægger dem sammen, hvorefter man dividerer med 2.
For Frederiks vedkommende gav denne udregning 5,5 – og sammenholdt med de andre køreres resultater blev det til en endelig startplacering i finaleløbet som nummer 5.
Det sidste løb blev desværre præget af uheld og mange omgange bag safety car. Frederik var ikke helt tilfreds med en slutplacering som nummer 6, og der bliver en hel del gransken af data fra bilen inden næste løb for at sikre de bedste betingelser for flere pokaler ved Classic Race Aarhus den 27.-29. Maj 2016. Frederik vandt u-21 pokalen suverænt på Jyllandsringen, og selv efter en solid indsats og meget fine takter fornemmer man klart en ild efter forbedring, både personligt og teammæssigt.


Frederik Schandorff ligger pt. nr. 4 i DTC-mesterskabet og er klart bedste U21 kører
(Foto: Torben Holst)

Næste løb; Classic Race Aarhus 27-29. Maj
Frederik udtaler: ”Jeg er selvfølgelig glad for at vinde u-21 pokalen, og jeg garanterer for det ikke bliver den sidste pokal jeg tager i år. Må jo indrømme, at det er den overordnede konkurrence der tæller for mig, og jeg tager fra Jyllandsringen som nummer 4 i mesterskabet så det er ok. Det vil være skønt, hvis DTC kan blive et springbræt til at køre internationalt næste år. Heldigvis er der rigtig lang vej og mange løb endnu i mesterskabet, så jeg satser på at gøre det endnu bedre. For eksempel kan jeg rigtig godt lide Classic Race Aarhus, det var min debut sidste år og jeg kan lide banen, stemningen og alle de fantastiske mennesker der kommer og kigger på. Det er en rigtig folkefest; jeg har altid godt kunnet lide bybaner. Det er en stor udfordring når der er beton omkring og jeg glæder mig til forhåbentlig at komme længere frem.”

Olav Langdahl


Læs mere om:
  • Frederik Schandorff
  • Jyllandsringen
  • 24/04/16 - Jyllandsringen - DTC

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk