Det var langt fra slagplanen, at Bjerrum Motorsport alias Lars Bjerrum og Henning Kristensen skulle udgå efter SS2 til Anderup El Rallet på Fyn, løbet var 2. afdeling af både DM og af Minirallysyd turneringen, Lars og Henning skulle bruge løbet til at få fart i teamets hurtige Ford Puma, få noterne til at passe, og at øve sig i at noterne kontra farten til at stemme, så sekunderne til klassens frontrunnere kunne ’beskæres’.
’Vi kommer i mål på prøven helt uden problemer og får noteret tiden i kontrolkortet og køre videre imod den 3. hastighedsprøve. Men få hundrede meter fra stop på prøve 2, begynde bilen at sætte ud og dør helt efterfølgende. Vi kan konstatere, at der ikke er strøm på bilen og kan på det tidspunkt hælde til en generator eller et batteri, der er defekt. Begge dele er efterset/fornyet i vinterpausen, men vi kunne konstatere hjemme i værkstedet sent lørdag aften, at det er generatoren der har givet op. Umiddelbart ved jeg godt, at sådan er motorløb også, men jeg er noget skuffet over ikke at have fået køretræning på alle 6 prøver som der var i løbet. Sagen er den, at der er meget stor forskel på at køre rallysprint, hvor man som chauffør stort set kan huske prøven uden ad og til de snoede og hoppende Fynske veje, hvor man kun kan køre efter 2. kørerens notater. Der er for mange sving og hop til at huske dem fra hinanden og det ligner hinanden, sådan en smal skovvej på Fyn, så det er med at lytte efter og holde på rundt om hjørnerne, også selv om man ikke helt ved hvad der er på den anden side’.
’Prøve 1 gik slet ikke som forventet, jeg kom ikke rigtig ind i en rytme og det blev noget underligt stift noget med brems og gas i stedet for flow i kørslen. Der var kørt meget løst grus ud på vejen, hvilket gjorde mig lidt usikker, men det er ens for alle’.
’På prøve 2 gik det anderledes fint, der var ved at være flow i de hurtige sving og tiden i forhold til konkurrenterne var noget bedre end prøve 1’.
’Det var træls, jeg skulle have brugt løbet til ’træning’, til at få fart i kroppen på sådanne svære og udfordrende prøver, at køre rigtige hastighedsprøver med noter er ikke bare noget man gør, nej dertil skulle vi bruge alle løbets hastighedsprøver til at øve og udvikle dette, så da vi måtte kapitulere efter SS2 var det med ærgerlig mine på i kabinen, der manglede strøm på Puma’en, så vi måtte smide håndklædet i ringen’, udtalte en ærgerlig Lars Bjerrum efter løbet.
Nu må teamets tilbage til basen i Struer, og have lokaliseret problemet, teamet er top professionel på dette område, så næste gang der skal køres, så er Puma’en toptunet igen, så publikummerne kan nyde lyden af den snerrende Ford Puma.
Allan Post Læs mere om: Lars BjerrumFyn21/05/16 - Fyn - DM Rally |